Hej, vil blot høre ad hvad muligheder der er for at ændre et I/S til et ApS ? Er det muligt at ændre firmaet fra I/S til ApS senere hen uden at det bliver en kompliceret sag, samt kan man gøre det for penge I/S firmaet har tjent og endnu ikke har betalt firma skat af ? Det er jo omtrent dobbelt så "langsomligt" at tjene de 125.000 kr privat som det er at gøre det via et firma. Er der iøvrigt et anbefalesværdigt sted hvor man kan læse nærmere omkring de forskellige virksomhedsformer og eventuelt sammenligninger af forskellene ? Fordele og ulemper mm.?
Martin |
Fra I/S til ApS
|
Hej, mange tak for informationen. Jeg har søgt lidt herinde og kan også se andre stiller sig kritisk over for virksomhedsformen. Samtidig skal vi ikke direkte handle med varer eller lignende der kan kræve at vi skal ud og måles på vores kreditværdihed, så derfor burde det ikke være en hindring at det er et SMBA. Umiddelbart ser det ud som den mest optimale virksomhedsform til et lille firma, og som i vores tilfælde drejer sig om flere og forskellige personer fra projekt til projekt (firma til firma). |
Hej! Nu er jeg ikke tilhænger af SMBA-konstruktionen, hvilet klart fremgår af utallige af mine tidligere indlæg og jeg vil kun kort sige: Tænk dig grundigt om, før du evt. opretter SMBA, og pas på hvem du evt. agerer med på dette marked. Personlig ville jeg aldrig vælge denne virksomhedsform(som det er p.t.) og jeg fraråder ofte klienter fra at springe på vognen. |
Hej, ja det har jeg kunne læse ud fra de indlæg jeg fandt. Er det fordi det ikke så udbredt og der derfor ikke er nogen præcedens inden for mange områder om hvordan firmaet skal forholde sig i forhold til loven? |
Hej! Yep...blandt andet fordi jeg synes, at SMBA er en juridisk gang gøgl, hvor hverken lovgivning eller præcedens er afklaret. Og der er endnu ingen, der har kunnet overbevise mig om det modsatte.
|
Jeg har i begyndelsen af 2007 skrevet en artikel om SMBA efter stiftelse af de første 3 selskaber til eget formål. Den findes her: video.dkuug.dk/dkuug-nyt/dkuug-nyt-155.pdf. SMBA selskaber og de andre virksomhedsformer er også behandlet i en bog "Jura for iværksættere" af Birgit Simonsen i kapitel 1 om virksomhedsformer fra side 7-20 med SMBA som nummer 3 efter personlig virksomhed og I/S og foran ApS og A/S selskaber. Bogen er omtalt af Væksthus Midtjylland, som derefter glemmer alt om SMBA selskaber. Jeg kan meget stærkt anbefale denne bog, som kan lånes på biblioteket. Et SMBA er lige så normalt som et ApS, A/S, P/S, K/S, AmbA, Fmba, Andelsboligselskaber, personlige virksomhed ETC. Begrebet begrænset ansvar er HELT normalt. SMBA står for "Selskab med begrænset Ansvar" og er ligesom AmbA OG personlige virksomheder reguleret af lov om visse erhvervsdrivendevirksomheder. Det vigtigste ved SMBA-selskaber er, at du lettere undgår mange faldgruber og unødvendige omkostninger ved eksempelvis et ApS. Der er fra visse flittige Amino skribenter en hårdnakket modstand mod SMBA selskaber samtidig med at de ofte advarer mod andre smarte sælgere. Der findes ingen kendte, gode og valide argumenter mod SMBA-selskaber. MVH fra Ejler Ottesen
|
Til Peter Revisor og andre: Lovgivningen omkring SMBA-selskaber er efter min mening helt afklaret på alle de vigtige punkter. Med hensyn til fordelene kan vi passende gentage: 1.Ingen regnskabspligt Man skal være minimum to ejere Mvh
Thorbjørn Henriksen
|
Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)