Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra I/S til ApS

Side 1 ud af 4 (39 indlæg)
Tilmeldt 23. Jan 08
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

vil blot høre ad hvad muligheder der er for at ændre et I/S til et ApS ?

Er det muligt at ændre firmaet fra I/S til ApS senere hen uden at det bliver en kompliceret sag, samt kan man gøre det for penge I/S firmaet har tjent og endnu ikke har betalt firma skat af ?

Ideen er at jeg vil starte med et I/S og hvis nødvendigt konverterer til et ApS. Derved slipper jeg for at skyde penge i ApS selskabet der allerede er betalt skat af, hvilket jeg synes er lidt tarvligt at skulle gøre uden at få et fradrag eller lignende hvis man vælger at trække penge ud af selskabet.

Det er jo omtrent dobbelt så "langsomligt" at tjene de 125.000 kr privat som det er at gøre det via et firma.

Er der iøvrigt et anbefalesværdigt sted hvor man kan læse nærmere omkring de forskellige virksomhedsformer og eventuelt sammenligninger af forskellene ? Fordele og ulemper mm.? 

Mvh

Martin

Fra Aarhus
Tilmeldt 2. Jun 08
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 16:42
Hej Martin Nu er jeg ikke ekspert på området, så måske er der en revisor der kan kloge lidt mere i det. Jeg ved bare at et firma jeg tidligere arbejdede i, gjorde det. Det er vist ikke uden problemer, da ApS-firmaet så skal overtage alle aktiver fra I/S-firmaet. Vi skulle altså "købe" det som vores I/S havde investeret i (kontormøbler m.m). Alt efter hvad det er for et firma du har i tankerne, kan det vel blive ret omfattende, hvis man har et varelager, så jeg tror umiddelbart at det er mest smart at få startet op i ApS, hvis man alligevel tror det er den vej det skal gå. Du bør dog overveje om ApS nødvendigvis er det rigtige. Der er fordele og ulemper ved begge dele. Håber du finder ud af det ! Venlig hilsen Martin
Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6571
Fra  TextReactor Skrevet kl. 21:40

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 23. Jan 08
Skrevet kl. 01:09

Hej,

mange tak for informationen.

Et SMBA ser meget fornuftigt ud i det, det drejer sig om It projekter hvor det kan være hensigtsmæssigt at stifte flere selskaber og med forskellige ejerer/deltager i hver selskab, samt det giver umiddelbart mulighed for at der let kan tilgå eller fratræde folk til projekterne uden de store økonomiske problemer.

Jeg har søgt lidt herinde og kan også se andre stiller sig kritisk over for virksomhedsformen.
Jeg synes dog ud fra hvad jeg kan læse at det virker som en god start og har klarer fordele frem for et I/S.

Samtidig skal vi ikke direkte handle med varer eller lignende der kan kræve at vi skal ud og måles på vores kreditværdihed, så derfor burde det ikke være en hindring at det er et SMBA.

For os handler det blot om den mest gunstige virksomhedsform rent administrativt, og selvfølgelig også set i forhold til det økonomiske.
Det ville f.eks være svært for os på samme måde at stife flere selskaber hvis vi skulle ligge 125.000 som indskud for hver virksomhed.
Som sagt handler det om IT-projekter, og vi har derfor til start slet ikke noget videre behov for en "større" start kapital.

Jeg er meget interesseret i hvad der kunne gøre at vi måske skulle overveje at holde os fra et SMBA selskab når det drejer sig om IT - projekter ?

Umiddelbart ser det ud som den mest optimale virksomhedsform til et lille firma, og som i vores tilfælde drejer sig om flere og forskellige personer fra projekt til projekt (firma til firma).

Martin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:32

Hej!

Nu er jeg ikke tilhænger af SMBA-konstruktionen, hvilet klart fremgår af utallige af mine tidligere indlæg og jeg vil kun kort sige:

Tænk dig grundigt om, før du evt. opretter SMBA, og pas på hvem du evt. agerer med på

dette marked.

Personlig ville jeg aldrig vælge denne virksomhedsform(som det er p.t.) og jeg fraråder

ofte klienter fra at springe på vognen.

Tilmeldt 23. Jan 08
Skrevet kl. 21:53

Hej,

Mange tak for svaret.

ja det har jeg kunne læse ud fra de indlæg jeg fandt.
Men jeg har endnu ikke rigtig kunne læse mig frem til hvorfor dig og andre synes at SMBA er en dårlig virksomhedsform.

Jeg vil meget gerne høre om hvorfor det f.eks i mit / vores tilfælde vil være en dårlig idee at vælge SMBA ?

For mig at se er det en fin mellemvej mellem I/S og ApS.
Det er let at drive som et I/S. Men har nogle af ApS fordele uden at det kræver at skyde 125.000 kr i hver firma.

Det udstråler ligesom I/S ikke den store seriøsitet, men det er for vores vedkommende lige meget da vi ikke har nogen vi skal overbevise om at smide penge efter os.

Er det fordi det ikke så udbredt og der derfor ikke er nogen præcedens inden for mange områder om hvordan firmaet skal forholde sig i forhold til loven?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:26

Hej!

Yep...blandt andet fordi jeg synes, at SMBA er en juridisk gang gøgl, hvor hverken lovgivning eller præcedens er afklaret.

Og der er endnu ingen, der har kunnet overbevise mig om det modsatte.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:22

MartinFr:
læse nærmere omkring de forskellige virksomhedsformer

Jeg har i begyndelsen af 2007 skrevet en artikel om SMBA efter stiftelse af de første 3 selskaber til eget formål. Den findes her: video.dkuug.dk/dkuug-nyt/dkuug-nyt-155.pdf.

SMBA selskaber og de andre virksomhedsformer er også behandlet  i en bog "Jura for iværksættere" af Birgit Simonsen i kapitel 1 om virksomhedsformer fra side 7-20 med SMBA som nummer 3 efter personlig virksomhed og I/S og foran ApS og A/S selskaber.

Bogen er omtalt af Væksthus Midtjylland, som derefter glemmer alt om SMBA selskaber.

Jeg kan meget stærkt anbefale denne bog, som kan lånes på biblioteket.

Et SMBA er lige så normalt som et ApS, A/S, P/S, K/S, AmbA, Fmba, Andelsboligselskaber, personlige virksomhed ETC.

Begrebet begrænset ansvar er HELT normalt.

SMBA står for "Selskab med begrænset Ansvar" og er ligesom AmbA OG personlige virksomheder reguleret af lov om visse erhvervsdrivendevirksomheder.

Det vigtigste ved SMBA-selskaber er, at du lettere undgår mange faldgruber og unødvendige omkostninger ved eksempelvis et ApS.

Der er fra visse flittige Amino skribenter en hårdnakket modstand mod SMBA selskaber samtidig med at de ofte advarer mod andre smarte sælgere.

Der findes ingen kendte, gode og valide argumenter mod SMBA-selskaber.

MVH fra Ejler Ottesen

Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 11:52

Hej

Til Peter Revisor unskyld det grove udtryk men er du revisor

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 14:12

Til Peter Revisor og andre:

Lovgivningen omkring SMBA-selskaber er efter min mening helt afklaret på alle de vigtige punkter. Med hensyn til fordelene kan vi passende gentage:

1.Ingen regnskabspligt
2.Du kan låne af selskabet
3.Ingen revisionspligt ved grænser, der er 4 gange højere som hos anpartsselskaber
4.Du kan få udbytte flere gange om året, uden en revisor skal udarbejde en ikke-forringelseserklæring

Ulemperne:

Man skal være minimum to ejere
Selskabet kan ikke benyttes ved en skattefri virksomhedsomdannelse

Jeg har selv et SMBA-selskab, et anpartsselskab, et K/S-selskab og et engelsk selskab, og jeg syntes helt klart, at SMBA-selskabet er det nemmeste. Jeg har heller ikke været ude for, at kunder, bankforbindelser eller andre har været negative overfor SMBA-selskabet.

Mvh

Thorbjørn Henriksen
Skatterådgivere

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Side 1 ud af 4 (39 indlæg)