Tanken var at vi afregner på timebasis og at min optjente honorar konverteres til anparter i forretningen … løbende. Hvad skal jeg være opmærksom på i forhold til jura, skatten ? Håber der er nogen/en som kan hjælpe mig…. Venligst
Claus |
Tja hvad skal du være opmærksom på:
Som du fremlægger det der, er der umiddelbart ikke tale om optioner, men at du får anparter i stedet for penge. Du undgår ikke skatten og momsen af den grund, og du kan ikke betale skat/moms med anparterne. Dvs. det vil kræve noget likviditet fra din side.
Vi begynder at tale om optioner hvis du får en ret til senere at erhverve anparter til en forud fastsat kurs. Der kan så være nogle problemer i det afhængig af hvordan I gør det.
Hvis vi taler om at du skal erhverve anparterne personligt ville den bedste løsning faktisk være at du blev ansat. Herved har du mulighed for at få anparter vederlagsfrit op til 10% af din årsløn efter en særlig bestemmelse i ligningslovens § 7H. Ved at kombinere dette med en mindre årsløn kan du faktisk få det du formentlig gerne vil have: En skattefri konvertering. Om det i praksis kan lade sig gøre afhænger lidt af din virksomhed og hvad du laver.
I andre situationer er det måske fusion eller lignende det handler om.