- "Nøglen som bruges ruster aldrig"
Der er måske noget dobbelttydig synes jeg. Nøgler åbner døre, men charme åbner måske flere døre? – brug den.
Til alle Aminoer som skal udstille i Forum kommer lige et uddrag fra bogen om:
Salg på udstillinger
Det er en dyr kontaktpris man betaler for at være på en udstilling. Man skal derfor have mange kunder og være meget effektiv. Fastlæg hvad du vil opnå med din udstilling, f.eks. få 300 nye, gode kundekontakter. Orienter så standpersonalet om, hvor mange kundekontakter de skal have hver dag.
Du har naturligvis sendt invitationer ud til alle dine nuværende og mulige kunder inden udstillingen og vedlagt et gratis adgangskort. Personaler er ens klædt på. De er sat op til at yde deres allerbedste. Alle er velsoignerede, og alle har naturligvis en kam, deodorant samt tandbørste med så de altid kan soignere sig og lugte frisk af munden.
Din stand skal være lys, åben og attraktiv så kunderne magnetisk trækkes indenfor. Undgå skranker personalet kan gemme sig bag. Det skaber en barriere mod kunden.
Det med at have egen bar og byde kunder på en drink er spild af dyr udstillingsareal. Hvis en kunde er meget vigtig og tørsdig kan du byde ham en drink i den offentlige bar.
Der skal være fotos og eksempler på dine varer samt beskrivelse. Hvis al stand personale er optaget, skal kunden være i stand til at orientere sig selv om dine produkter. Læg gerne brochurer ud, men få kundens visitkort når han tager en brochure selv om du skulle være optaget af en anden kunde.
Metoden man sælger på fra en stand er i princippet den samme som i en butik. Mærkeligt nok er alle ikke helt oppe på tæerne, men bryder ofte med følgende elementære regler på standen:
- Taler i mobiltelefon.
- Bruger PC
- Læser avis.
- Spiser eller drikker.
- Soignere sig.
Det er alt sammen noget man gør udenfor standen.
Standpersonalet vender naturligvis ikke ryggen til kunderne og samtaler med hinanden eller med folk fra nabostanden. Det her er forretning (ikke varmestue), og man skal have det maksimale antal kunder indenfor.
Hvis du ikke er klar til at modtage kunder, men beskæftiger dig med en af ovennævnte ting, så ønsker kunderne ikke at forstyrre dig og går videre til din konkurrent.
Standpersonalet sidder aldrig ned, de står op hele tiden, klar til at modtage kunder. Stole er til trætte kunder. Er der ingen kunder på standen, så gå ud på gangen og inviter kunder indenfor.
Nu er kunden kommer ind på din stand. Som var det i en
butik, møder du kunden med et smil, får øjenkontakt og siger: ”Goddag og velkommen”. Lad os antage at du sælger måleinstrumenter til telefoner og telefoncentraler. Du stiller spørgsmål til kunden du kan forvente at få et positivt svar på. F.eks.: ”Er du interesseret i måleinstrumenter?”. Næste spørgsmål går tættere på: ”Har du speciel interesse i test af telefoner?”. Du finder ud af hvilket firma kunden kommer fra og kan måske vise et instrument der har hans interesse. Du beder til slut om kundens visitkort for senere at sende et tilbud frem. Du giver kunden dit visitkort så han kan huske dig.
Send salgsmateriale senest 24 timer efter du har modtaget kundens visitkort.
Håber at alle udstillere må få besøg af mange kunder.