Jeg har længe overvejet at starte mit eget firma. Min idé er at sælge ældre originale koncertplakater og dyre antikvariske bøger fra egen hjemmeside og via ebay.com. Salget vil rette sig mod det amerikanske marked, dels fordi det er der pengene er, men også fordi jeg så ikke behøver at opkræve moms.
Jeg har som privatperson en omfattende samling af både plakater og bøger. Da jeg af naturlige årsager er interesseret i at mit nye firma får en god start er mit spørgsmål derfor om mit firma, må købe min privatsamling, som i såfald skal fungere som "opstarts-lagerbeholdning". Jeg har fået at vide, at man ikke skal svare skat, når man sælger en privat samling. Er det korrekt forstået? Hvis det er lovligt at gøre det på denne måde, kan jeg så selv fastsætte en eventuel købspris? Skal der udarbejdes en detaljeret oversigt over samtlige ting der indgår i handlen?
Hvis du skal købe noget af dig selv i firma regi, skal det vurderes af en fagmand. Det kan måske blive svært i dit tilfælde. Normalt er det måske en bil man vil sælge til firmaet, hvor man så opsøger bilforhandler og får en vurdering af bilen.
Du skal lave en komplet liste over de ting der skifter ejer.
Jeg forstår ikke helt hvorfor du vil lave det til et firma.? Dine ide ligner jo noget som mange praktiserer på diverse loppemarkeder. Sælge egne samlinger for mest muligt, dine kunder er bare over nettet og i et andet land. Det er korrekt at du ikke behøver at svare skat af private samlinger, men hvis du opkøber ting med salg for øje, så er det skattepligtig. Det gør firmaet jo når den køber af dig.
Jeg vil kunne få en uafhængig vurdering i US $ af en art director I Austin, TX. Det er vel underordnet om en vurderingen kommer fra udlandet, eller??
Hensigten med firmaet er opkøb med salg for øje. At firmaet vælger at købe af mig selv er kun i opstartsfasen.
Der er tale om en forholdsvis værdifuld samling til omkring 500.000,- dkr (alt afhængig af dollarkursen). Helt konkret, hvordan foregår en sådan transaktion, når man nu handler med sig selv? Firmaet har jo ikke en halv million stående på en konto. Men det er måske også lige meget eftersom det netop er mig selv jeg handler med? Firmaet kan vel bare skylde mig pengene, eller?
Kan jeg i stedet for at købe af mig selv bare indskyde dele af min private samling løbende og så efterfølgende afskrive beløbene?
Sidste spørgsmål først. I denne specifikke situation ville jeg tage en snak med Skat om hele ideen og med den amerikanske vurdering. Jeg ved ikke nok om det til at kunne give dig den rette rådgivning på det punkt.
Med hensyn til at sælge til firmaet, så opretter du en konto i dine passiver (gæld) med dit eget navn eks. "Indskud Niels". Så kan du løbende tilbagebetale pengene til dig selv. Ingen problemer med det.
Men igen, med mindre der kommer andre på banen her, så bør du nok lige vende det med Skat.
Hvis du skal købe noget af dig selv i firma regi, skal det vurderes af en fagmand.
Ikke nødvendigvis. Medmindre vi taler om stiftelse af et selskab hvor der skal udarbejdes en vurderingsberetning af en revisor kan der ikke stilles krav om en sagkyndig vurdering og man kan lave et skøn. Skat vil så altid kunne vurdere det skøn man har lavet og i den henseende er det måske ikke dumt at have en sagkyndig vurdering, men et krav er det ikke.
Det vil selvfølgelig være tåbeligt ikke at lytte til kyndig rådgivning. Mht. "loppemarked" skal det så forstås således, at I vil råde mig til at sælge min samling som privat person, fremfor at starte firma, og først eventuelt starte op, når samlingen er solgt?
Det skal lige nævnes, at jeg ikke har nogen indkomst, da jeg pt lever af min friværdi, mens jeg skriver min roman færdig. Hvis jeg vælger "loppemarked" metoden, hvordan griber jeg det så bedst an? Vil Skat og bank ikke undre sig over, at der gang på gang vil blive overført tusinde af $$ fra min paypal-konto? Hvordan kan jeg sikre at jeg ikke gør noget forkert?
Hej Jeg mener bare at det er meget at starte et firma op hvis du er hobby samler og gerne vil sortere noget af det fra igen.
For at undgå at Skat begynder at spørge ind til din indtjening er det jo igen en god ide at få en vurdering lavet, så du kan fremvise noget materiale, hvis du skulle komme i søgelyset. Samtidig ville det nok også være en god ide, rent forsikringsmæssigt hvis din samling har værdi af 500 k.
Banken undrer sig måske, men kan jo ikke noget ved det alligevel.
Hvis der bliver overført penge fra din paypal konto er det vel udtryk for at du køber noget, og hvis du køber noget med det formål at videresælge det med fortjeneste så er det en helt anden snak. Så taler vi beskatning. Salg af din egen private samling er derimod skattefri og taler vi firma bliver den skattefri via den indgangsværdi du sætter ved opstart af et firma.