Hej Aminoer, Jeg står i en meget kedelig situation. Jeg har forhandlet et mærke i snart 6mdr, og jeg har aldrig været udsat for en leverandør der har så lidt styr på tingene. Den første faktura var smækfyldt med fejl, forkerte priser, forkerte antal osv. Først efter 3md fik jeg styr på denne regning - så kan i se hvor langsomt de handler! Vi har utrolig mange reklamationer over deres tøj. For det første fordi det går i stykker, men også fordi farverne slet ikke er som bestilt. For at give et eksempel, så er deres sorte farve en farvekode 999, men de sidste sorte modeller vi har fået, er brune selvom 999 står som farvekode. For en måned siden rettede jeg henvendelse til sælgeren som iøvrigt er god nok. Hun erkendte at de har en masse interne problemer, og hun forstod min frustration over at jeg skal bruge så meget administrativ tid på det samt have et meget vågent øje hver gang der kommer en levering. I den sidste levering jeg fik, kan jeg nævne at 3 ud af 6 modeller var forkerte - det er altså en ordre med 50% fejl. Hun gik med til at skære i min efterårs ordre da hun jo erkendte de lavede disse fejl, jeg ville gerne ud af ordren, men det kunne hun ikke gøre, men lovede mig højt og helligt at disse ovenstående ting ville blive rettet, og jeg bare skulle henvende mig ved problemer. Sidst jeg ringede hørte jeg i baggrunden en der sagde: Der er ALTID problemer med dem deroppe! Ikke fedt at få slynget i hovedet når jeg har ret til at klage over deres forkerte varer. Nu er mit spørgsmål, kan jeg på nogen måde komme helt ud af min efterårsordre? Jeg ved jo at de har min underskrift, men jeg mener også at der på en eller anden måde må være noget der beskytter min butik, jeg kan jo ikke leve af at sende halvdelen af min ordre retur. Hvis jeg skal have en advokat til at sende et brev, hvad vil det så koste - vi har endnu ingen tilknyttet da vi ikke har haft brug for det, men vi har heller ikke den bedste økonomi, så vil ikke ende i retten. |
Kedelig situation, når man skal bruge en masse tid på andres roderi. Personligt vil jeg i første omgang selv sende et brev til ledelsen, hvori jeg gør på en redelig og saglig måde redegør for hele situationen og giver udtryk for at at det er utilfredsstillende - specielt at de bestilte varer ikke lever op til det aftalte. Jeg formoder at du gerne vil stoppe med dem som leverandør. Skriv, at du forventer at de får styr på de områder, du har som klagepunkter indenfor en frist (så du ikke skal vente for længe men at der også er en chance for at se, om tingene bringes i orden). I modsat fald, skriver du, vil jeres samarbejde bringes til ophør (og hvis du kan godtgøre at de har misligholdt den tidligere aftale på grund af fejl på varer og lign) at den indgåede kontrakt på efterårsordren samtidig er annulleret. Det er jo din virksomheds omdømme, det går ud over.
Det tror jeg ikke at det giver nogen ændring fra deres side - måske gode intentioner - men så har du givet dem en mulighed og så er det jo deres egen skyld, hvis de mister kontrakten. Specielt fordi de har misligholdt den tidligere kontrakt og du kan henvise til, at de ikke har kunnet leve op til den foregående og de har ikke kunnet rette op på det og derfor vil en kommende kontrakt heller ikke holde. Og efter fristens udløb, hvis de ikke har rettet op på noget (der kan du jo være lidt hård), så vil jeg skrive, at efterårskontrakten er opsagt fra din side.
Hvis de holder stejlt fast på at du hænger på kontrakten, synes jeg at du skal kontakte en advokat og få lidt konsultation (det kan gøres for en fornuftig pris der nok er lavere end hvad du hænger på, hvis de forfølger sagen) for, hvordan du griber sagen an. Prøv så at holde et møde med dem og får drøftet problemerne og se om det kan løses den vej. Herefter er der jo så advokatens indblanding og så begynder det at koste. Jeg ved ikke, hvor stor kontrakten er, så det er jo altid et spørgsmål om, hvor langt både du og leverandøren vil gå for at håndhæve/ophæve kontrakten ved rettens hjælp.
Jeg håber at dette kan hjælpe dig videre.
Hilsen Jakob