Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug for en advokat

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg står i en meget kedelig situation.

Jeg har forhandlet et mærke i snart 6mdr, og jeg har aldrig været udsat for en leverandør der har så lidt styr på tingene. Den første faktura var smækfyldt med fejl, forkerte priser, forkerte antal osv.

Først efter 3md fik jeg styr på denne regning - så kan i se hvor langsomt de handler!

Vi har utrolig mange reklamationer over deres tøj. For det første fordi det går i stykker, men også fordi farverne slet ikke er som bestilt. For at give et eksempel, så er deres sorte farve en farvekode 999, men de sidste sorte modeller vi har fået, er brune selvom 999 står som farvekode.

For en måned siden rettede jeg henvendelse til sælgeren som iøvrigt er god nok. Hun erkendte at de har en masse interne problemer, og hun forstod min frustration over at jeg skal bruge så meget administrativ tid på det samt have et meget vågent øje hver gang der kommer en levering. I den sidste levering jeg fik, kan jeg nævne at 3 ud af 6 modeller var forkerte - det er altså en ordre med 50% fejl.

Hun gik med til at skære i min efterårs ordre da hun jo erkendte de lavede disse fejl, jeg ville gerne ud af ordren, men det kunne hun ikke gøre, men lovede mig højt og helligt at disse ovenstående ting ville blive rettet, og jeg bare skulle henvende mig ved problemer. Sidst jeg ringede hørte jeg i baggrunden en der sagde: Der er ALTID problemer med dem deroppe! Ikke fedt at få slynget i hovedet når jeg har ret til at klage over deres forkerte varer.

Nu er mit spørgsmål, kan jeg på nogen måde komme helt ud af min efterårsordre? Jeg ved jo at de har min underskrift, men jeg mener også at der på en eller anden måde må være noget der beskytter min butik, jeg kan jo ikke leve af at sende halvdelen af min ordre retur.

Hvis jeg skal have en advokat til at sende et brev, hvad vil det så koste - vi har endnu ingen tilknyttet da vi ikke har haft brug for det, men vi har heller ikke den bedste økonomi, så vil ikke ende i retten.

Finkena

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 23:43

Kedelig situation, når man skal bruge en masse tid på andres roderi. Personligt vil jeg i første omgang selv sende et brev til ledelsen, hvori jeg gør på en redelig og saglig måde redegør for hele situationen og giver udtryk for at at det er utilfredsstillende - specielt at de bestilte varer ikke lever op til det aftalte. Jeg formoder at du gerne vil stoppe med dem som leverandør. Skriv, at du forventer at de får styr på de områder, du har som klagepunkter indenfor en frist (så du ikke skal vente for længe men at der også er en chance for at se, om tingene bringes i orden). I modsat fald, skriver du, vil jeres samarbejde bringes til ophør (og hvis du kan godtgøre at de har misligholdt den tidligere aftale på grund af fejl på varer og lign) at den indgåede kontrakt på efterårsordren samtidig er annulleret. Det er jo din virksomheds omdømme, det går ud over.

Det tror jeg ikke at det giver nogen ændring fra deres side - måske gode intentioner - men så har du givet dem en mulighed og så er det jo deres egen skyld, hvis de mister kontrakten. Specielt fordi de har misligholdt den tidligere kontrakt og du kan henvise til, at de ikke har kunnet leve op til den foregående og de har ikke kunnet rette op på det og derfor vil en kommende kontrakt heller ikke holde. Og efter fristens udløb, hvis de ikke har rettet op på noget (der kan du jo være lidt hård), så vil jeg skrive, at efterårskontrakten er opsagt fra din side.

Hvis de holder stejlt fast på at du hænger på kontrakten, synes jeg at du skal kontakte en advokat og få lidt konsultation (det kan gøres for en fornuftig pris der nok er lavere end hvad du hænger på, hvis de forfølger sagen) for, hvordan du griber sagen an. Prøv så at holde et møde med dem og får drøftet problemerne og se om det kan løses den vej. Herefter er der jo så advokatens indblanding og så begynder det at koste. Jeg ved ikke, hvor stor kontrakten er, så det er jo altid et spørgsmål om, hvor langt både du og leverandøren vil gå for at håndhæve/ophæve kontrakten ved rettens hjælp.

Jeg håber at dette kan hjælpe dig videre.

Hilsen Jakob

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Skrevet kl. 08:55

Hej Jakob,

Mange tak for dit indlæg.

Jeg vil først starte med at sige, at jeg talte med dem for halvanden måned siden hvor vi tog denne situation, og der lovede hun mig at ale disse ting ville blive rettet, men det har de ikke overholdt, så jeg føler ikke der kommer mere styr på tingene, selvom jeg har råbt højt. Jeg kan ikke blive ved med at give dem chancer, mine kunder vil ike købe deres varer da der er alle disse reklamationer.

Derfor vil jeg gerne vide hvordan jeg står rent juridisk så jeg ved om jeg NU står så godt at jeg kan få min fremtidige ordre annulleret, i og med de gik med til at skære i ordren, så mener jeg de bekender at de har fejlet.

Charlotte

Finkena

Fra Brabrand
Tilmeldt 28. Mar 08
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 11:09
Når man snakker handelskøb (handel mellem 2 forretningsdrivende defineret i §4 i KL https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419), så er enhver mangel/forsinkelse væsentlig. Dog skal manglen påberåbes straks og uden ugrundet ophold - Hvilket jeg hører du har gjort.

jf. §52 stk 2 så kan du hæve hele ordren så fremt der er mangler.

Uddrag af købeloven:

§ 52. Viser det sig, at den solgte genstand lider af en mangel, har køberen, såfremt han vil påberåbe sig manglen, at give sælgeren meddelelse derom i handelskøb straks og ellers uden ugrundet ophold. Afgiver han ikke sådan meddelelse, uagtet han har opdaget eller burde have opdaget manglen, kan han ikke senere gøre den gældende.

Stk. 2. Vil køberen hæve købet, eller vil han kræve efterlevering eller omlevering, skal han uden ugrundet ophold give sælgeren meddelelse derom, og har ellers tabt sin ret til at afvise genstanden eller kræve efterlevering.

§ 43. Ved køb af genstande, bestemte efter art, kan køberen, såfremt den leverede genstand lider af en mangel, hæve købet eller kræve omlevering eller fordre et forholdsmæssigt afslag i købesummen.

Stk. 2. Må manglen anses som uvæsentlig, kan købet dog ikke hæves eller omlevering fordres, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt eller har kendt manglen på et sådant tidspunkt, at han uden urimelig opofrelse havde kunnet skaffe mangelfri genstand.

Stk. 3. Sælgeren er, selv om han er uden skyld, pligtig at betale skadeserstatning dog således, at bestemmelserne i § 24 finder tilsvarende anvendelse

Jeg syntes at du har en stærk sag, må jeg indrømme. Jeg ved ikke lige hvad det koster mht. advokat men et gæt er nok 5.000.

Jeg syntes også for god ordensskyld jeg vil nævne at jeg ikke er jurist, har dog noget indblik i den erhvervsretlige verden af ren og skær interesse.

Jeg håber du kan bruge det til noget..

Ha det bedst!

Steffen Hvid

Fra Ny Vestergade 5, 1471 København K
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 11:21

Hvis det er muligt for dig, vil jeg skifte leverendør, eller blot droppe dem som leverendører. Hvis du regner dit timeforbrug ud mod din indtjening vil du sikkert kunne se at det bedre kunne betale sig for dig at arbejde med noget andet. Cool

Få styr på arbejdstiden - Lav en plan - Se hvordan på www.ondutyplanner.dk - Planlægning af vagter og booking af vikarer

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 11:23

Et godt råd: Sørg for at kommunikere skriftligt med dem - enten med almindeligt brev eller på mail, det letter bevisbyrden.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Skrevet kl. 11:29

Hej begge 2,

For det første er de egentlig droppet, jeg bestiller ikke flere varer fra dem, og det ved de godt, men jeg vil gerne annullere min sidste ordre hos dem som er på 35.000+moms. Denne skal ligge i efteråret, nærmere betegnet august.

Jeg har allerede kommunikeret pr mail med dem, den sidste klage jeg sendte, kom der ingen respons på. Da jeg så ringede efter 4 dage, bekræftede hun at den havde hun læst dagen før. Jamen hvorfor så ikke vende tilbage tænker jeg jo så!

Finkena

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Skrevet kl. 13:49

Hej Steffen,

Tusinde tak for din hjælp.

Jeg vil starte med at sige, at når der er reklamationer, så får jeg dem krediteret, nogle gange går der en måned, andre gange 14 dage, og de fleste gange skal jeg selv gøre opmærksom på at der skal ske noget!

Men jeg vil som sagt gerne annullere alle mine fremtidige køb, og det er egentlig sådan en paragraf jeg mangler - hver ny ordre er jo sin vis en sag for sig, og da jeg endnu ikke kan se om der er noget galt med min efterårs ordre, så er jeg bange for jeg ikke kan annullere den ud fra de paragrafer du henviser til.

MEN jeg mener hvis man kigger på vores samarbejde samlet set, at jeg har haft så mange problemer, at jeg burde kunne bryde mit samarbejde med dem og annullere de fremtidige ordre der ligger, det er her jeg kommer i tvivl.

Finkena

Fra Brabrand
Tilmeldt 28. Mar 08
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 13:58

Hvad er det helt præcist du har skrevet under på? Skriver du under hver gang der er ny ordre eller har du en stående ordre hos dem?

Ha det bedst!

Steffen Hvid

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Skrevet kl. 14:04

Man skriver under for hver ny ordre du laver, hvilket oftest er 4 gange om året.

Desværre er der ikke blot et stykke papir hvor man ligesom har en form for kontrakt, i dette tilfælde er det nok også smart nok fra leverandørens side, for så kunne man gå ind og sige det var direkte kontraktbrud.

Finkena

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)