Jeg tror igen uden at være jurist, så kan du ikke komme ud af aftalen før sælger har misligeholdt.. Men hvis der er væsentlige mangler i ordren til efteråret kan du påberåbe det med det samme og sende hele sendingen retur.. men tror altså jeg vil alliere mig med en advokat hvis jeg var dig. Det kan godt være det er 5 - 10K nu, men kunder der modtager defekt tøj, vare der ikke kommer på lager fordi det ikke er de rigtige farver osv er langt mere værd på sigt. |
Da du nu har været i kontakt med dem, skrevet og talt med dem så vil jeg anbefale dig at skrive et brev - ikke email - hvor du opsiger samarbejdet og samtidig annullerer ordren (se min tidligere tekst), hvor jeg vil henvise til de foregående handlinger. Jeg vil ikke skrive noget med paragraffer og andet, men bare konstatere, at ordren er annulleret med henvisning til det allerede skete. Problemet er jo egentlig, at den fremtidige ordre ikke er misligholdt, men at erfaring i tidligere levering gør, at du forventer, at du ikke får noget, du kan bruge/sælge videre. Derfor skal du køre på, at det eksisterende ikke fungerer hvorfor al kontakt stopper - også allerede indgåede aftaler. Jeg ville nok have have krævet, at den eksisterende handel blev annulleret som følge af misligholdelse fra deres side.
Hold fast i din ordre-annullering uanset hvad de gør. Da ordren ikke er større og (gætter jeg) varerne ikke er specialfremstillet til netop din forretning kan jeg ikke forestille mig, at de vil gøre yderligere, da du så bare henviser til hvad der er sket. Hvis de vil køre sagen med advokat, så vil jeg nok anbefale, at du gør det samme. Jeg formoder ikke, at du er medlem af en brancheforening, der har juridisk støtte.
Hilsen Jakob