Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tror i på ideen med at hænge en tyv ud på nettet ?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 17. Nov 05
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 05:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Ideen meget kort fortalt.

Et lille stykke software kombineret med et webkamera og en internet forbindelse. Webkameraet placeres i skuret, garagen, carporten, stuen, sommerhuset eller et andet sted hvor en tyv kunne tænkes at kikke forbi.  Så snart han dukker frem klipser der et billede som ryger ud på nettet, hvor man via et login kan se tyven, med eller uden hue.

I så fald det nu var en tyv, kan man sende billedet videre til politiet, eller og det her selve IDEEN kommer, videresende billedet ud på et offentlig tilgængeligt forbryderalbum  på nettet, evt med et nummer til det lokale politi, i så fald nogen genkender tyven. Til fordel for politi og forsikringsselskaber, men sku mest vigtigst til fordel for den følelse af magtesløshed, man har ved man ikke kan gøre en andet, end at overlade det til politiet, som ikke har tid.

Tror I på ideen  ?

Prisen skal selvfølgelig være sat, så det ikke er den, der er afgørende.

Jeps, Jeg har selv fået stjålet mine bilsæder i en aflåst garage og følelsen af at tænke på at vedkommende lå på nettet, med en lille fare for at blive genkendt og til offentlig skue til evig tid, fik denne ide til vokse. 

Glæder mig til at høre jeres feedback.

Fra St. Darum
Tilmeldt 29. Dec 05
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 08:48

Det er ikke lovligt uden tyvens samtykke at offentliggøre billedet. Desuden er der jo et nærliggende problem. Du skriver...

I så fald det nu var en tyv...

Det er problemet. Hvordan beviser du at det faktisk er tilfældet? Lidt søgt; men: Du har et billede eller en filmsekvens af en person og samtidig er der nogle ting der mangler i dit redskabsskur. Billedet publiceres på internettet til spot og spe. Fjorten dage senere kommer din nabo ind og spørger hvorfor hans svoger er på din hjemmeside... han var jo godt nok lidt stiv den dag de holdt havefest og havde lidt svært ved at navigere rundt i villakvarteret - samme dag spørger din kone om ikke du gider hente plæneklipperen som hun har sendt til reparation uden at fortælle dig det?

Søgt eller ej, er der syvogtyve millarder forskellige grunde til at ting forsvinder og ligeså mange grunde til at folk ender på billeder - vi har politiet til at finde den sammenhæng og domstole til at afgøre om den så også holder vand (og udmåle straffen, ikke at forglemme).

Slutteligt er jeg ret sikker på, at ringer du til din lokale politistation og spørger, hvor ofte en sag om tyveri henlægges fordi nogen har glemt at kommunikere eller bare glemt, så er det ikke noget uvæsentligt tal.
Fra Aalborg
Tilmeldt 26. Apr 05
Indlæg ialt: 736
Skrevet kl. 09:15
Altså hvis du sætter et skilt op om at disse lokaler videoovervåges og sendes på nettet, så må du gerne smide ham på nettet. Det er jo tyvens problem, at han er gået ind i din garage. Nu skal der ikke gå USA i den. Render din nabos svoger så rundt i din garage kl. kvart i røvhul i en kæmpe-koger, så må han altså finde sig i en "misforståelse" ligesom han misforstod, at din garage ikke var en bodega. Hans bad luck.

Jeg ved ikke om jeg tror på ideen som forretningsidé, men tror bestemt på den som mulighed til at opklare forbrydelser. Derfor har jeg da også et webcam, der filmer, når jeg ikke er hjemme. Og skulle der komme en langfingret fyr forbi, ja så skal jeg da gøre alt for at gøre ham kendt

Tilmeldt 9. Feb 06
Indlæg ialt: 407
Skrevet kl. 09:16
Enig

Den er meget risikabel og direkte ulovlig, hvis du formentlig på hjemmesiden insinuerer, at der er tale om en tyv. Det er da jo først, når han er dømt.

her er lidt fra retsplejeloven

§ 815. Forevisning af fotografier, som opbevares af politiet med henblik på senere identifikation, jf. § 792 f, må uden for de tilfælde, der er omfattet af § 812 eller § 814, kun ske, såfremt efterforskningen angår en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover, og den fotograferede

1) inden for de seneste 5 år er fundet skyldig i en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover, eller

2) inden for de seneste 10 år er fundet skyldig i en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre fængsel i 6 år eller derover.

Stk. 2. Afgørelse om forevisning af fotografier træffes af politiet.

§ 816. Forevisning af fotografier som nævnt i §§ 812-815 må ikke ske, såfremt det efter indgrebets formål, sagens betydning og den krænkelse og ulempe, som indgrebet må antages at forvolde den, som det rammer, ville være et uforholdsmæssigt indgreb.

Stk. 2. Justitsministeren fastsætter nærmere regler om fremgangsmåden ved forevisning af fotografier.

§ 817. Forevisning af en mistænkt for personer uden for politiet (direkte konfrontation) må kun foretages, såfremt

1) den pågældende med rimelig grund er mistænkt for en lovovertrædelse, der er undergivet offentlig påtale, og

2) indgrebet må antages at være af væsentlig betydning for efterforskningen.

Stk. 2. Forevisning af en sigtet i en konfrontationsparade for personer uden for politiet må dog kun foretages, såfremt den pågældende med rimelig grund er mistænkt for en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover.

Stk. 3. Forevisning af en mistænkt ved direkte konfrontation eller af en sigtet i en konfrontationsparade kan ske uden for de tilfælde, der er omfattet af stk. 1 og 2, såfremt den pågældende giver samtykke hertil. Samtykket skal så vidt muligt være skriftligt.

Stk. 4. Forevisning af en mistænkt ved direkte konfrontation eller af en sigtet i en konfrontationsparade må ikke ske, såfremt det efter indgrebets formål, sagens betydning og den krænkelse og ulempe, som indgrebet må antages at forvolde den, som det rammer, ville være et uforholdsmæssigt indgreb.

Stk. 5. Afgørelser om forevisning af en mistænkt eller sigtet som nævnt i stk. 1-3 træffes af politiet.

Stk. 6. Justitsministeren fastsætter nærmere regler om fremgangsmåden ved gennemførelse af konfrontationsparade.

§ 818. Politiet må kun offentliggøre signalement eller andre oplysninger, der er egnede til at fastlægge identiteten af en formodet gerningsmand, såfremt

1) den pågældende med rimelig grund er mistænkt for en lovovertrædelse, der er undergivet offentlig påtale, og

2) offentliggørelsen må antages at være af væsentlig betydning for efterforskningen, herunder for fastlæggelsen af den pågældendes identitet, eller for at forebygge yderligere lovovertrædelse.

Stk. 2. Offentliggørelse af et fotografi af den formodede gerningsmand må kun finde sted, såfremt der er begrundet mistanke om, at den pågældende har begået en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover.

Stk. 3. Offentliggørelse som nævnt i stk. 1 og 2 må dog ikke foretages, såfremt det efter indgrebets formål, sagens betydning og den krænkelse og ulempe, som indgrebet må antages at forvolde den, som det rammer, ville være et uforholdsmæssigt indgreb.

Stk. 4. Afgørelse om offentliggørelse som nævnt i stk. 1 og 2 træffes af politiet.

§ 819. Er der særlig bestyrket mistanke om, at en person, hvis identitet er politiet bekendt, har begået en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover, kan politiet efterlyse den pågældende ge
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 09:49

Hej Mads

Generelt set er det aldrig en fornuftig idé at "hænge folk ud"... det har før været oppe og vende herinde med hensyn til forretnings-svindlere, og lave en side så man undgik bad business. Du kan være så uheldig at den drejer tilbage mod dig selv, og gerningsmanden(ændende) opsøger dig pga. dit lille forbryderalbum, da han måske ikke synes midterskilningen sad helt perfekt da du nappede et billede!

Med hensyn til tyveriet, så har jeg fundet løsningen for fire år siden, i dag er hun nemlig 4 år min skønne Schäferhund. Hun har to gange vækket mig midt om natten med én der er kommet for tæt på, og så sent som i sidste uge halv tre om natten var en tyv på vej ind igennem genboens terassedør, hvilket hun reagerede voldsomt på, og senere på natten fangede en hundepatrulje da også den ene af de to

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:02
Dato: 3/28/2006 9:48:51 AM Forfatter: Matt K. Baldersø

da han måske ikke synes midterskilningen sad helt perfekt da du nappede et billede!

Så må du jo reklamere på siden, Matt:
"Utilfreds med billedet - få taget et nyt hos Matt!"

mvh Hans
Tilmeldt 28. Mar 05
Skrevet kl. 10:09
Hehehe.... Ja selvfølgelig Hans!! Hvorfor tænker jeg aldrig kreativt

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:15
Dato: 3/28/2006 10:09:23 AM Forfatter: Matt K. Baldersø
Hvorfor tænker jeg aldrig kreativt

...... fordi du ikke er i den kreative branche...... øhhhh....

mvh Hans
Tilmeldt 28. Mar 05
Skrevet kl. 10:29
Tænker vi på den samme "kreative" branche... Hans...?

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:33

lol @ Matt

Nu må vi hellere holde om med at hi-jacke tråden.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)