Ideen meget kort fortalt. Et lille stykke software kombineret med et webkamera og en internet forbindelse. Webkameraet placeres i skuret, garagen, carporten, stuen, sommerhuset eller et andet sted hvor en tyv kunne tænkes at kikke forbi. Så snart han dukker frem klipser der et billede som ryger ud på nettet, hvor man via et login kan se tyven, med eller uden hue.
I så fald det nu var en tyv, kan man sende billedet videre til politiet, eller og det her selve IDEEN kommer, videresende billedet ud på et offentlig tilgængeligt forbryderalbum på nettet, evt med et nummer til det lokale politi, i så fald nogen genkender tyven. Til fordel for politi og forsikringsselskaber, men sku mest vigtigst til fordel for den følelse af magtesløshed, man har ved man ikke kan gøre en andet, end at overlade det til politiet, som ikke har tid.
Tror I på ideen ?
Prisen skal selvfølgelig være sat, så det ikke er den, der er afgørende.
Jeps, Jeg har selv fået stjålet mine bilsæder i en aflåst garage og følelsen af at tænke på at vedkommende lå på nettet, med en lille fare for at blive genkendt og til offentlig skue til evig tid, fik denne ide til vokse.
Glæder mig til at høre jeres feedback.
|
Det er ikke lovligt uden tyvens samtykke at offentliggøre billedet. Desuden er der jo et nærliggende problem. Du skriver...
I så fald det nu var en tyv...
Det er problemet. Hvordan beviser du at det faktisk er tilfældet? Lidt søgt; men: Du har et billede eller en filmsekvens af en person og samtidig er der nogle ting der mangler i dit redskabsskur. Billedet publiceres på internettet til spot og spe. Fjorten dage senere kommer din nabo ind og spørger hvorfor hans svoger er på din hjemmeside... han var jo godt nok lidt stiv den dag de holdt havefest og havde lidt svært ved at navigere rundt i villakvarteret - samme dag spørger din kone om ikke du gider hente plæneklipperen som hun har sendt til reparation uden at fortælle dig det?
Søgt eller ej, er der syvogtyve millarder forskellige grunde til at ting forsvinder og ligeså mange grunde til at folk ender på billeder - vi har politiet til at finde den sammenhæng og domstole til at afgøre om den så også holder vand (og udmåle straffen, ikke at forglemme).
Slutteligt er jeg ret sikker på, at ringer du til din lokale politistation og spørger, hvor ofte en sag om tyveri henlægges fordi nogen har glemt at kommunikere eller bare glemt, så er det ikke noget uvæsentligt tal.