Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattemæssige spørgsmål ifbm. opstart

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har ingen forudsætning andet en snusfornuft, så derfor vil jeg helst have en advokat ind over.

Dato: 3/27/2006 5:10:39 PM
Forfatter: Torken

Hej Flemming

Jeg glemte lige:

Nej 4.500 for oprettelse af 2 selskaber synes ikke at være dyrt, specielt ikke, hvis du ikke selv har nogle forudsætninger for at udfylde papirerne, men det er dog stadig penge, som i al fald jeg har sparet, og det er jeg sgu glad for.

/Claus

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Jan 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 22:01

Hej Bjarne

Hermed uddrag fra SKATs hjemmeside:

Særligt hvad angår ligningslovens § 15 P, er loftet for skattefri lejeindtægter 1 1/3 pct. af ejendomsværdien pr. 1. oktober i indkomståret, dog altid mindst 24.000 kr.jf. ligningslovens § 15 P. stk. 1 og 2. Det betyder, at hvis ejerens bolig eksempelvis er vurderet til 2,4 mill kr., kan den pågældende årligt tage 32.000 kr. i skattefri husleje ved udlejning efter ligningslovens § 15 P. Det er den samlede betaling, som udlejer modtager ved udlejningen, der indgår i lejeindtægten, dvs. bruttolejeindtægter, hvilket betyder, at lejebetaling er inklusive eventuel særskilt betaling for f.x. el., gas, varme, telefon, og lign, se om dette princip i TfS 1998, 409, der vedrørerer lejeindkomstopgørelsen for et sommerhus se afsnit AG.2.7. Det er altså ikke muligt ud over bundfradraget at modtage særskilt betaling for disse ydelser.De skal med i bruttolejeindkomsten.

Bundfradraget dækker samtlige udgifter og afskrivninger, der ellers ville være fradragsberettigede i forbindelse med udlejningen. Det får den betydning, at hvis lejeindtægten er større end de ovenfor nævnte variable bundfradrag, skal den del af lejeindtægten, der overstiger bundfradraget medregnes i indkomstopgørelsen. Ejerne betaler ejendomsværdiskat af den del af ejendommen, der udlejes, jf. HRD af 14. apr. 1994, TfS. 1994, 350. For helårshuse, der lejes ud en del af året, betales ejendomsværdiskat i udlejningsperioden forudsat der ikke anvendes regnskabsmæssig metode.

Udlejer kan vælge en regnskabsmæssig opgørelse af lejeindtægter og udgifter. Udgifter til vedligeholdelse af ejendommen kan ikke fratrækkes. Der gives ikke noget variabelt bundfradrag i lejeindtægten.

For indkomståret 2004 kan der ikke vælges at overgå til variabelt bundfradrag, hvis der hidtil er benyttet den regnskabsmæssige opgørelse. Der kan altid overgås til regnskabsmæssig opgørelse fra hidtidige opgørelse efter variabelt bundfradrag. Har man først valgt regnskabsprincip kan der ikke senere overgås til variabelt bundfradrag. Indkomsten er kapitalindkomst.

mvh

Claus
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:46

Der er et par ting der går galt her:

- Du kan ikke udbetale skattefri kørselsgodtgørelse til dig selv hvis du ikke er ansat. Der ligger nogle konkrete afgørelser på det. Løsningen er at du udbetaler dig selv en meget symbolsk løn og derved bliver berettiget. Der ligger et ret nyt bindende ligningssvar fra Skatterådet hvor man anerkender en sådan model.

- Du kan ikke bruge reglerne i ligningslovens § 15P da de kun omfatter udlejning til beboelse. Herudover vil man næppe anerkende udlejning til holdingselskabet. Den lejeindtægt som du får fra selskabet bliver skattepligtig hos dig personligt men der vil så være nogle udgifter som kan fratrækkes forholdsmæssigt.

Og som det bliver sagt: Skattemyndighederne kan ikke statuere fikseret løn blot fordi du undlader at udbetale løn til dig selv i starten.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:15
Dato: 4/11/2006 10:46:06 AM
Forfatter: Skat & Råd

- Du kan ikke udbetale skattefri kørselsgodtgørelse til dig selv hvis du ikke er ansat. Der ligger nogle konkrete afgørelser på det. Løsningen er at du udbetaler dig selv en meget symbolsk løn og derved bliver berettiget. Der ligger et ret nyt bindende ligningssvar fra Skatterådet hvor man anerkender en sådan model.

Jeg er ansat som direktør fra 1. maj, men regner først med at jeg udbetaler direktørløn i marts 2007 er det nok ? Eller skal jeg udbetale eks. 1 kr, 1000 kr, eller x om måneden i løn hver måned i hele perioden for at være berretiget til at firmaet udbetaler mig skattefri kørselsgodtgørelse?

- Du kan ikke bruge reglerne i ligningslovens § 15P da de kun omfatter udlejning til beboelse. Herudover vil man næppe anerkende udlejning til holdingselskabet. Den lejeindtægt som du får fra selskabet bliver skattepligtig hos dig personligt men der vil så være nogle udgifter som kan fratrækkes forholdsmæssigt.

Jamen så er jeg tilbage til at være forvirret igen.
Jeg har et kontor på 15 m2 som udelukkende bruges som kontorfaciliteter for min virksomhed.

Hvor meget kan firmaet betale i husleje om måneden/år ?
Skal der en egentlig lejekontrakt til ?
Hvis beløbet skal indgå i hustandens skattepligtige indkomst (min kone og jeg) hvilke fradragsmuligheder har vi så ? Lejen burde jo i princippet så afstemmes med fradragsmulighederne så det bliver en 0 løsning.

Og som det bliver sagt: Skattemyndighederne kan ikke statuere fikseret løn blot fordi du undlader at udbetale løn til dig selv i starten.

Det er godt at høre. Har også allerede modtaget mit nye frikort der gør at jeg får udbetalt fuld løn uden skat her for april :)
Det gør nogengange godt at komme under grænsen for topskat, men er forhåbentlig kun en stakket frist :)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 23:16
Dato: 4/11/2006 2:15:16 PM Forfatter: Flemming
Dato: 4/11/2006 10:46:06 AM Forfatter: Skat & Råd

- Du kan ikke udbetale skattefri kørselsgodtgørelse til dig selv hvis du ikke er ansat. Der ligger nogle konkrete afgørelser på det. Løsningen er at du udbetaler dig selv en meget symbolsk løn og derved bliver berettiget. Der ligger et ret nyt bindende ligningssvar fra Skatterådet hvor man anerkender en sådan model.

Jeg er ansat som direktør fra 1. maj, men regner først med at jeg udbetaler direktørløn i marts 2007 er det nok ? Eller skal jeg udbetale eks. 1 kr, 1000 kr, eller x om måneden i løn hver måned i hele perioden for at være berretiget til at firmaet udbetaler mig skattefri kørselsgodtgørelse?

Det kunne være en ide men der er ingen endegyldige forhold.

Jamen så er jeg tilbage til at være forvirret igen. Jeg har et kontor på 15 m2 som udelukkende bruges som kontorfaciliteter for min virksomhed. Hvor meget kan firmaet betale i husleje om måneden/år ? Skal der en egentlig lejekontrakt til ? Hvis beløbet skal indgå i hustandens skattepligtige indkomst (min kone og jeg) hvilke fradragsmuligheder har vi så ? Lejen burde jo i princippet så afstemmes med fradragsmulighederne så det bliver en 0 løsning.

Jo så er udgangspunktet at I skal have fradrag for 15/xxx m2 af jeres udgifter i ejendommen. Her taler vi el, varme, ejendomsværdiskat. I skal selvfølgelig fastsætte en rimelig leje og der kan være god ide i at
sætte den højt: I betaler ikke ambi af lejeindtægten. Det gør I af jeres løn.

Det er godt at høre. Har også allerede modtaget mit nye frikort der gør at jeg får udbetalt fuld løn uden skat her for april :) Det gør nogengange godt at komme under grænsen for topskat, men er forhåbentlig kun en stakket frist :)

Ja forhåbentlig da, men husk virksomhedsordnignen

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:04
Ja forhåbentlig da, men husk virksomhedsordnignen

Er virksomhedsordningen ikke for enkeltmands- eller interesentselskaber ?

Min kone og jeg ejer jo i princippet kun Anparter i Holding selskabet. Holding selskabet ejer anparterne i driftselskabet. Driftselskabet ansætter mig som direktør.

Hvordan er det lige jeg som person kan bruge virksomhedsordningen i denne konstruktion ?
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 12:44
Korrekt. Det var mig der fik blandet et par ting sammen på et sent tidspunkt.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:51
Har den sammenblanding også betydning for dit svar vedrørende driftselskabets betaling af husleje ? Kan jeg lave en lejekontraktpå udleje af kontor, med el, varme etc inkl. svarende til 1,33% af den off. vurdering af lejligheden ?
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:07
Nej - Du kan såmænd godt lave en kontrakt hvor du fastsætter en leje, men det at du eksempelvis eks fastsætter en leje betaling på 1,33% af ejendomsvurderingen gør den ikke skattefri i jeres regi, efter LL § 15P da der som sagt ikke er tale om udlejning til beboelse. 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:24
Okay. Dvs. lejeindtægten skal tages med i begge vores selvangivelser som skattepligtig indkomst, og vi vil derefter bliver topbeskattet af det ?
Side 2 ud af 3 (22 indlæg)