Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny computer - det er en jungle

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer,

Vi skal også ud at anskaffe nye computere til vores kontor. Det drejer sig om 6 stk. computere i alt. Nogle "ekspertmeninger" omkring det at lease eller at købe? Hvad kan bedst svare sig?

Mvh.

www.userfriendly.dk

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 08:31

Når det er bærbare køber jeg dem i Bilka ... der kan jeg få 3års (eller også er det 4års totalforsikring? Det er ligemeget de er alligevel udtjent efter max 2 år)  totalgaranti og forsikring på maskinen.

Når det er stationære køber vi Samsung fladskærme, for det første ser det pissegodt ud når der står 12 af dem på rad og række på kontoret, for det andet har de pixel garanti, for det tredie har vi et knivskarpt billede på dem. Derudover bruger vi Aopen kabinetter, Asus bundkort, Seagate harddiske, Kingston ram og Asus Nvidia grafikkort (dem der kører bedst med dualscreen), mus og keyboard fra logitech og vores valg af styresystem er faldet på Ubuntu.

Vi har så selv et mindre reservedelslager hvor vi har en hel computer liggende i stumper, sådan at stort set ligegyldigt fra der ryger i en af maskinerne kan vi i løbet af 5-10 minutter udskifte den manglende del og sende den defekte til RMA. En maskine koster fra 4.000kr og op til 8.000kr afh. hvor  kraftig den skal være. Det er så selvfølgelig kun en maskine i 4000kr's klassen vi har liggende som reservedels maskine.

Det betyder at hvis din dualcore 6400+ brænder af så putter du en en singlecore 3000+ i istedet ... så har du en maskine der kan køre ... lidt langsomere end normalt .. men det er helvedes meget bedre end at din maskine ligger i en postbil på vej til et værksted der måske kan lave din computer.

Af leverandør har vi valgt PRC-Data, de er så store at de har alting på lager (mere eller mindre) og de er så lokale at de kan huske os når vi kommer, og dermed også huske den væsentlige omsætning vi lægger hos dem, til at give os en god behandling. Har hørt at de skulle være lidt tunge at dansemed som privat forbruger men kan altså ikke nikke genkendende til det da jeg selv får perfekt service derinde :)

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 09:27

mcsolutions:
Asus Nvidia grafikkort (dem der kører bedst med dualscreen)

Ren volapyk :)

Du kan smide 2 x hd3850 (fås fra 900 kr per stk) fra ati i en maskine og kører med 4 skærme + 2 x svhs ud dvs. i alt 6 skærme.

Derudover kan du aktivere crossfire (modpol til sli) og ATIs crossfire outperformer altså SLI så du får en højere udnyttelse af det sekundære kort.

Ydermere kan du faktisk hvis du købet bundkort og psu dertil knalde 4 x HD3850 (eller storerbroren HD3870 som jeg bruger) i samme ene maskine og dermed rent faktisk trække 8 fladskærme + 4 fjernsyn på en og samme maskine.

Det kan du roligt glemme alt om at gøre på nvidia kortene.

Og nu skal det jo ikke være for at være sådan helt religiøs - ingen tvivl om at GT8800 (ca. 1500 kr) yder lidt mere end HD3870 (ca. 1150 kr) i single kort - men prisforskellen er stort set lig ydelsesforskellen og at the end of the day så er ATI's HD3850 (til ca. 900 kr) det suverænt bedste kort per krone brugt der til dags dato er produceret - også bruger det endda under 100 watt i max belastning og er fuldstændigt lydløst.

Når det er sagt så er Nvidias modspil til HD3800 serien, deres 9600 kort (ca. 1250 kr), absolut heller ikke at kimse af

AMD var et rigtigt godt købt indtil Intel lancerede Core 2 Duo - og såvel Core 2 Duo som Quad Core CPUerne er helt uden sammenligning AMDs processorer overlegne - AMD's hidtidige forsøg på at slå igen er slået fejl og lanceringen af hele deres nye serie gik også galt med fejl i chipsene. Men når det er sagt så kan den nye "spider" platform nok være et interessant setup (Phenom CPU m. 4 x ATI HD3870 kort, bundkort osv. der er lavet til at køre sammen) dog vil man stadig kunne få mere performance på Intel men lige præcis i Phenom serien (som absolut er highend - se efter Phenom B3 stepping CPU hvis det er noget du går efter) kan der måske spares lidt basseøre ved at vælge AMDs highend løsning.

Dengang jeg havde pc butik snakkede jeg en del med Gerner der startede PRC-Data (og deres senere importør virksomhed) og kan kun sige god for dem som leverandør - dog er de ikke altid de billigste længere men de er lagerførende på rigtigt rigtigt mange ting.

Fra Holstebro
Tilmeldt 24. Mar 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 09:39

Nøøøøj. Det er meget information at holde styr på. Det vist de færreste, der svarer her inde, der reelt er enige om noget som helst. Wink

Jeg har selv haft AMD. Nu har jeg Intel, og det er et rigtig godt skift. Intel udvikler ikke nær så meget varme. Det er rigtigt at Q6600 CPU'en er god. Men man kan nøjes med en Dual Core 2, som også er en rigtig god cpu.

Bunkortet skal ikke være Gigabyte. De brænder sammen for et godt ord. Bare gå efter ASUS. Det er det skift jeg har taget. Pålideligt på alle måder.

Grafikkortet er helt okay. Min stedfar arbejder med billedredigering, og han bruger et 8600. Hvis du vil over 8600 klassen, så er det helt korrekt at du skal op i 9600. Det skal du, fordi du vil, alt andet lige, få mere for den investering du laver. Altså... Du er fremtidssikret længere kontra ydelsen. Og vælg for guds skyld ASUS som leverandør af dit grafikkort. Igen. Kvalitet.

Når du vælger Ram, skal du holde dig væk fra begrebet "Valueram". Det er discount serierne. Kingston er et udmærket mærke. Ellers er der også Corsair. Det kører jeg selv med nu (istedet for kingston). Men begge er gode mærker inden for Ram.

Happy hunting.

Thomas

"Det kan ikke gå værre end galt..."

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 09:45

Asus er skam et godt bundkort mærke - men derfor kan du ikke sige at gigabytes highend modeller er dårlige - check benchmarks og tests af highend modellerne omkring 1500-1800 kr og så vil du se at gigabyte og asus ligger pænt side om side. Skal du ned i prisleje til omkring en 500-900 kr er asus vejen frem.

Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 10:19

hva med noget der ligner:

Intel core 2 quad Q6600
500GB SATA-2
8 gb ram
geforce 9600 GT 512 MB
og dvd+/- RW

Omkring 5.500 kr

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 10:58

Ronnikc:

Ren volapyk :)

Pak din gamer-agtige fanboy-ism væk .. der er ingen der gider høre på det.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 10:59

Betho:

Jeg har selv haft AMD. Nu har jeg Intel, og det er et rigtig godt skift. Intel udvikler ikke nær så meget varme.

Det der var rigtigt i gamle dage :) Prøv de nye processorer (som er en helt anden processor) og du vil se at det simpelthen ikke passer :)

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 11:03

Ronnikc:

Asus er skam et godt bundkort mærke - men derfor kan du ikke sige at gigabytes highend modeller er dårlige - check benchmarks og tests af highend modellerne omkring 1500-1800 kr og så vil du se at gigabyte og asus ligger pænt side om side. Skal du ned i prisleje til omkring en 500-900 kr er asus vejen frem.

Hvis ikke de kan holde deres discount modeller på samme kvalitetsmæssige niveau som highend moduler skal de da ved gud ikke tilsmøre deres brand med modeller der brænder af i ny og næ. Asus har smidt produktion af deres crap-kort til Rusland og lavet det der hedder Asrock.

Jeg har aldrig haft et Asus bundkort der er stået af ... jeg har derimod haft utallelige crap-ish bundkort af så godt som alle andre mærker. Derfor bruger vi Asus. Det samme med Seagate, jeg har brændt en seagate disk af i min kariere og jeg har hørt om en anden fra en af mine venner i samme periode.

Derudover har jeg været med til at sende kassevis af Maxtor, Ibm o.l. skrammel til RMA. Derfor bruger vi Seagate osv.

Og vi sider altså idag med noget der ligner 50 maskiner i drift. Jeg er ligeglad med jeres benchmark o.l. hvis i stoler på dem så køb efter dem, jeg bruger min erfaring og deler glædeligt ud af den.

Fra Aars
Tilmeldt 5. Jan 06
Indlæg ialt: 238
Fra  e-kompagniet ApS Skrevet kl. 11:13

Er enig i at ASUS laver kvali varer....og dog. Har for nyligt købt en ny maskine, med et ASUS bundkort (i 500-900 krs prislejet). Mage til møgskrammel skal man lede længe efter! En hurtig søgning på google viser mig dog at det er et generelt problem for netop dette bundkort...altså at det bare er et møgkort! Så mit råd er egentligt lige at google samtlige komponenter og se om det er nogen af dem folk brokker sig over.

Åhh og ja det er et ASUS P5KC, så hold dig langt fra det! Samtidig vil jeg så også sige at mit afløser bundkort højst sandsynligt bliver et andet ASUS.

Mvh Regin Madsen
www.e-kompagniet.dk - websider og shopløsninger baseret på dynamicweb, wordpress/woocommerce, umbraco og magento

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)