Jeg er ved et site hvor brugere kan sende billeder ind ved spots af VIP''s. Altså tage et billede med deres mobil, sende til sitet og det vil blive vist efter godkendelse. Læs evt. mere her: http://www.amino.dk/idealbb/view.asp?topicID=3585
Hvad skal jeg tage forbehold for?
F.eks. noget med at retten tilfalde mig til at bruge billedet i andre medier kunne være relevant, men kan jeg skrive mig til dette? Og kan brugeren fraskrive sig sine rettigheder ved blot at godkende disse retningslinier?
Hvad findes der ellers af regler der skal overholdes? Der er vel noget om privatlivets fred?
På forhånd tak |
Disclaimer til fotosite
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
- 1
Kristian Deiborg
ROI-hunter for Bodylab
Jeg ved ikke - men tvivler på at i vil spørge kendiserne først? |
// Jesper Skov
Hej Jesper, Det tror jeg nu ikke helt du har ret i. Ved godt at DKBN og Fotoleif har disse regler - men tror du Billed Bladet osv. altid har fået lov til at vise de billeder de gør - er jeg næsten 100% sikker på de ikke har.
Tror reglerne er en smule anderledes, og det blot handler om at der ikke må tages billeder nå de befinder sig på et ikke frit tilgængeligt sted.
med venlig hilsen
Kristian Sørensen |
Kristian Deiborg
ROI-hunter for Bodylab
Jeg vil gætte på, at der er sådan c.a 1 million love du ramler ind i med et site som dette. Jeg er ikke jurist, og jeg vil MEGET alvorligt anbefale dig at hyre en inden du eventuelt starter - og iøvrigt sørge for at have rigeligt med kapital til at forsvare dig i de mange efterfølgende sager der med garanti vil dukke op. Sammenligningen med ugebladende blev brugt - prøv at se på hvor mange restsager de gennem tiden har måtte kæmpe sig igennem ... har du råd til det? Jeg er som sagt ikke jurist, men jeg kunne forestille mig at bl.a. følgende kune blive juridisk udfordrende:
Derudover bør du være forberedt på, at hvis DU går efter personer er det meget muligt at de personer (eller nogle der elsker dem) vil gå efter dig. Du skal have styrke nok til at kunne modstå tilsvarende heksejagt på din person, som de personer vil opleve du udsætter dem for. Udover en strøm af sagsanlæg kunne det f.eks. blive til meget modbydelige udtalelser om dig til pressen, hade websites og andet der kan tage alvorligt på de personlige kræfter. Er du klar til det?
Man skal ikke gå i krig, med mindre man tror man kan vinde den :) |
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)