Jeg går lidt med nogle planer om at åbne en webshop med nogle vare der endnu ikke er noget dansk website der sælger, har lige et par spørgsmål, da jeg er ny i faget.
Det var vidst hvad jeg havde for nu |
PeterPedersen:Jeg går lidt med nogle planer om at åbne en webshop med nogle vare der endnu ikke er noget dansk website der sælger, har lige et par spørgsmål, da jeg er ny i faget.
Hvad skal man give i garanti / reklamation / fortrydelsesret på tøj og sko? (ifl. loven) (danmerk & eu) Hvem skal i givet fald betale porten for at sende defekte vare / fotrydelsesvare retur til mig? Hvilket fragt firma er godt (billigt) til at sende vare ud til Danske og europæiske kunder? Hvem hæfter for vare der er forsvundet hos fragt firmaet? Hvis man importere cd'er / dvd'er fra et land i eu, hvilken afgift skal man så betale? Hvis man sælger cd'er dvd'er til andre eu lande, hvilken afgift skal man så tage? Hvad gør man i henhold til moms, når man sælger til andre eu lande?Det var vidst hvad jeg havde for nu
Ad 1: check købeloven - du finder reglerne på forbrugerombudsmandens hjemmeside
Ad 2: Hvis kunden fortryder: kunden betaler selv returporto. Defekte varer: Det ved jeg ikke - umiddelbart tror jeg, at du selv hæfter for det. Jeg ville under alle omstændigheder betale for at få sendt en defekt vare retur, alt andet giver ufattelig dårlig omtale.
Ad 3: Du skal sende RIGTIG mange pakker for at få en ordentlig aftale med andre end postdanmark
Af 4: Du hæfter for varen helt frem til kunden - mht. risikoen mellem dig og fragtfirmaet, kommer det an på aftalen med fragtfirmaet.
Ad 5 og 6: Afgift er betalt, når varen kommer ind i EU, så der er ikke afgifter internt i EU.
Ad 7: Med mindre du sender varer for mange penge ud af DK, er varesalg til de øvrige EU-lande belagt med dansk moms. Der gælder givet særlige regler for B2B salg - check hos skat, evt. på hjemmesiden