Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lidt allround spørgsmål

Side 2 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Holstebro
Tilmeldt 24. Mar 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Kupan:
4. Man kan også sende hvor du ikke selv hæfter hele vejen, så hæfter kunden ved det der kaldes "første fremmed fragtmand" (eller noget lignende). Reglerne for dette er jeg ikke helt sikker på. De virker som FOB forsendelser. Men hvornår du kan slippe for at hæfte for forsendelsen i lille Danmark er jeg usikker på.

Det er noget vrøvl. Kunden kommer aldrig til at hæfte for noget som helst. (Med mindre du sender B2B). Slutbrugeren vil aldrig hæfte for, hvordan du vælger at sende dine varer der til. Det vil altid være et spørgsmål om hvilken aftale der ligger mellem sælger og fragtfirma.

Jeg citerer her, hvad jeg tidligere har skrevet i en anden debat:

"Det er netop sælgers ansvar, at varen kommer frem til kunden. Derfor kan du ikke fralægge dig ansvaret, bare ved at gøre opmærksom på det. Det er almindelig købelov. Smile

§ 10. Skal genstanden af sælgeren forsendes fra et sted til et andet for der at overgives i køberens besiddelse, anses levering for sket, når genstanden er overgivet til en fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen fra vedkommende sted, eller den, hvis afsendelsen sker med skib, er bragt indenfor skibssiden. 

§ 11. Skal sælgeren besørge genstanden sendt til noget inden pladsens grænser beliggende sted, anses levering ikke at være sket, forinden genstanden er kommet i køberens besiddelse.

Solgte du fra en butik i Næstved, og varen skulle til Horsens, ville "pladsen" være Næstved og omegn. Leveringen ville derfor ske, når du har afleveret varen til fragtmanden. Her ville du hører under § 10.

Når du sælger fra en hjemmeside anses "pladsen" for at være hele Danmark. Her hører du til § 11.

Der er deværre mange it erhvervsdrivende, der tror, at bare man gør opmærksom på at man ikke følger købelovens bestemmelser, så er det okay... For man har jo gjort opmærksom på det. Wink"

"Det kan ikke gå værre end galt..."

Side 2 ud af 2 (11 indlæg)