Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lidt allround spørgsmål

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Christiansfeld
Tilmeldt 17. Apr 08
Indlæg ialt: 133
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går lidt med nogle planer om at åbne en webshop med nogle vare der endnu ikke er noget dansk website der sælger, har lige et par spørgsmål, da jeg er ny i faget.

• Hvad skal man give i garanti / reklamation / fortrydelsesret på tøj og sko? (ifl. loven) (danmerk & eu)
  • Hvem skal i givet fald betale porten for at sende defekte vare / fotrydelsesvare retur til mig?
  • Hvilket fragt firma er godt (billigt) til at sende vare ud til Danske og europæiske kunder?
  • Hvem hæfter for vare der er forsvundet hos fragt firmaet?
  • Hvis man importere cd'er / dvd'er fra et land i eu, hvilken afgift skal man så betale?
  • Hvis man sælger cd'er dvd'er til andre eu lande, hvilken afgift skal man så tage? 
  • Hvad gør man i henhold til moms, når man sælger til andre eu lande?

Det var vidst hvad jeg havde for nu Smile

Dbh Peter.

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 21:51
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

PeterPedersen:

Jeg går lidt med nogle planer om at åbne en webshop med nogle vare der endnu ikke er noget dansk website der sælger, har lige et par spørgsmål, da jeg er ny i faget.

• Hvad skal man give i garanti / reklamation / fortrydelsesret på tøj og sko? (ifl. loven) (danmerk & eu)
  • Hvem skal i givet fald betale porten for at sende defekte vare / fotrydelsesvare retur til mig?
  • Hvilket fragt firma er godt (billigt) til at sende vare ud til Danske og europæiske kunder?
  • Hvem hæfter for vare der er forsvundet hos fragt firmaet?
  • Hvis man importere cd'er / dvd'er fra et land i eu, hvilken afgift skal man så betale?
  • Hvis man sælger cd'er dvd'er til andre eu lande, hvilken afgift skal man så tage? 
  • Hvad gør man i henhold til moms, når man sælger til andre eu lande?

Det var vidst hvad jeg havde for nu Smile

Ad 1: check købeloven - du finder reglerne på forbrugerombudsmandens hjemmeside

Ad 2: Hvis kunden fortryder: kunden betaler selv returporto. Defekte varer: Det ved jeg ikke - umiddelbart tror jeg, at du selv hæfter for det. Jeg ville under alle omstændigheder betale for at få sendt en defekt vare retur, alt andet giver ufattelig dårlig omtale.

Ad 3: Du skal sende RIGTIG mange pakker for at få en ordentlig aftale med andre end postdanmark

Af 4: Du hæfter for varen helt frem til kunden - mht. risikoen mellem dig og fragtfirmaet, kommer det an på aftalen med fragtfirmaet.

Ad 5 og 6: Afgift er betalt, når varen kommer ind i EU, så der er ikke afgifter internt i EU.

Ad 7: Med mindre du sender varer for mange penge ud af DK, er varesalg til de øvrige EU-lande belagt med dansk moms. Der gælder givet særlige regler for B2B salg - check hos skat, evt. på hjemmesiden

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:32

Hej!

Lige et par kommentarer:

Ad 2: Jeg mener, at det er sælger der skal betale returporto ved fortrydelse!

Tilmeldt 4. Feb 08
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 00:17

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:29

Hej!

Jeg mener stadig, at shoppen iflg. købeloven er forpligtet til at betale returporto ved fortrydelse.

Tilmeldt 4. Feb 08
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 08:46

Følgende er 'sakset' fra forbrugerombudsmandens hjemmeside:

Betaling for returforsendelse

Kunden skal betale returforsendelsen, medmindre andet er aftalt. Kunden må ikke sende varen pr. efterkrav.

Du skal oplyse kunden om, hvordan varen skal returneres, hvis det skal ske på en særlig måde, fx som værdipakke. Ellers kan kunden returnere pakken på samme måde, som du brugte ved fremsendelsen. Hvis du fremsendte pakke som almindelig post, kan kunden gøre det samme.

Det må - efter min bedste overbevisning - være gældende, jeg kan ikke tro, at forbrugerombudsmanden laver vejledninger, der er i strid med gældende lovgivning.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:21

Hej!

Er der andre Amino-Webshopejere, der har en holdning til dette?

Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1748
Skrevet kl. 13:06

Man kan vel lave en analogi til fysiske butikker: hvis en kunde fortryder et køb og vil returnere varen, så må kunden selv betale for busbiletten ned til butikken..?

Med andre ord, så betaler kunden altid for forsendelsen, undtagen hvis der er tale om defekte varer (hvis man altså vil yde dén service til sine kunder)..

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra Christiansfeld
Tilmeldt 17. Apr 08
Indlæg ialt: 133
Skrevet kl. 13:20

Jeg takker for de fine svar Smile

Dbh Peter.

Tilmeldt 27. Apr 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:22

1. Du skal som minimum give de 2 års reklamationsret. Det er vidst nok det eneste lovkrav der er om sådan nogle ting. Fortrydelsesret er jeg ikke sikker dog. Den ligger vidst på 2 uger eller ca. Men som  Kirsten sagde er det den bedste måde at finde ud af det på købeloven.

MHT pkt.2 er jeg også sikker på at kunden selv betaler retur porto hvis det er fortrydelse.

4. Man kan også sende hvor du ikke selv hæfter hele vejen, så hæfter kunden ved det der kaldes "første fremmed fragtmand" (eller noget lignende). Reglerne for dette er jeg ikke helt sikker på. De virker som FOB forsendelser. Men hvornår du kan slippe for at hæfte for forsendelsen i lille Danmark er jeg usikker på.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)