Jeg var så letsindig at lade mig selv stå som privat ejer af et ApS (ejer en 1/3) og ikke et holding ApS.
Nu har jeg så tænkt mig at oprette et ApS som kan stå som ejer. Men hvad gør jeg? Jeg har hørt jeg ikke bare kan ændre ejer uden at blive beskattet. Er der nogen tricks? I teorien er det jo bare et CVR nummer jeg aldrig fik opgivet i aktiebogen.
Du kan kontantstifte et nyt selskab og overdrage anparterne, hvorefter du dog beskattes af avancen ved salget. Du bør derfor undersøge, hvorvidt skatten er betydelig eller ubetydelig.
Er den betydelig er det noget mere komplekst og dyrt. Du har ingen mulighed for skattefri ombytning, idet du ejer mindre end 50% af anparterne, men muligvis kan du og de øvrige ejere ombytte i fællesskab til nyt fælles holding, der herefter muligvis kan spaltes ud i selskaber med hver sin ejerandel. Afgørende er (at de andre ikke allerede ejer gennem holdingselskaber) og at værdierne er tilstede, dvs, at din tredjedel bl.a skal have en værdi på 125 K. Det er dog en dyr løsning. Læs mere på vort site www.ditselskab.dk under "andre ydelser"
Dato: 4/10/2006 10:38:19 PM Forfatter:Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk
Ærgeligt for dig.
Du kan kontantstifte et nyt selskab og overdrage anparterne, hvorefter du dog beskattes af avancen ved salget. Du bør derfor undersøge, hvorvidt skatten er betydelig eller ubetydelig.
Er den betydelig er det noget mere komplekst og dyrt. Du har ingen mulighed for skattefri ombytning, idet du ejer mindre end 50% af anparterne, men muligvis kan du og de øvrige ejere ombytte i fællesskab til nyt fælles holding, der herefter muligvis kan spaltes ud i selskaber med hver sin ejerandel. Afgørende er (at de andre ikke allerede ejer gennem holdingselskaber) og at værdierne er tilstede, dvs, at din tredjedel bl.a skal have en værdi på 125 K. Det er dog en dyr løsning. Læs mere på vort site www.ditselskab.dk under ''andre ydelser''
Godt svar Jakob. Hvis vi taler om et nystiftet selskab vil der typisk ikke være nogen skat ved et salg af anparterne og du kan så stifte holdingselskabet ved apportindskud af dine anparter. Ellers er det som Jakob siger en aktieombytning og en spaltning hvilket kræver at du går sammen med mindst 1 af de andre anpartshavere, for at få den majoritet som en aktieombytning kræver.