Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Penge fra Cayman Islands

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 28. Mar 06
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad os lige stoppe op og få et overblik.

Vi er lige blevet enige om, at der er tale om skatteunddragelse såfremt man bringer ubeskattet indkomst ind i landet via et kreditkort fra Cayman Islands. Herefter kan man diskutere risikoen ved at blive opdaget. Hvis kreditkortet anvendes i Danmark vil transaktionen blive registreret og måske blive sporet til kortholder eller selskabet på Cayman Islands. Netop fordi det er usædvanligt at anvende disse kort i Danmark vil der være forholdsvist få transaktioner som skattevæsnet skal tage fat i. Risikoen er muligvis lille, men den er der for det er et ulovligt forhold og hvis det bliver undersøgt eller opdaget bliver det dyrt - både på Cayman Islands og i Danmark. Om der bliver tale om fængselsstraf kommer an på unddragelsens størrelse, men for 20.000 kan der kun blive tale om en bøde - samt betaling af skatten naturligvis.

Der er i øvrigt meget få steder tilbage hvor private kan have bankkonti uden at der er risiko for at der udveksles oplysninger. Hertil kommer at der er risiko for at de ubeskattede penge bliver opdaget både ved anbringelse og ved hævning - især ved transaktioner over landegrænser.
Fra Århus
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 424
Skrevet kl. 12:52
Dato: 3/29/2006 12:22:13 PM Forfatter: OptiNordic / Christian Husum

Lad os lige stoppe op og få et overblik.

Vi er lige blevet enige om, at der er tale om skatteunddragelse såfremt man bringer ubeskattet indkomst ind i landet via et kreditkort fra Cayman Islands. Herefter kan man diskutere risikoen ved at blive opdaget. Hvis kreditkortet anvendes i Danmark vil transaktionen blive registreret og måske blive sporet til kortholder eller selskabet på Cayman Islands. Netop fordi det er usædvanligt at anvende disse kort i Danmark vil der være forholdsvist få transaktioner som skattevæsnet skal tage fat i. Risikoen er muligvis lille, men den er der for det er et ulovligt forhold og hvis det bliver undersøgt eller opdaget bliver det dyrt - både på Cayman Islands og i Danmark. Om der bliver tale om fængselsstraf kommer an på unddragelsens størrelse, men for 20.000 kan der kun blive tale om en bøde - samt betaling af skatten naturligvis.
Der er i øvrigt meget få steder tilbage hvor private kan have bankkonti uden at der er risiko for at der udveksles oplysninger. Hertil kommer at der er risiko for at de ubeskattede penge bliver opdaget både ved anbringelse og ved hævning - især ved transaktioner over landegrænser.

Sådan som jeg har forstået det, er der ikke oplysningspligt for ejerne i et Offshore. Netop det er vel et af de tungerevejende incitamenter med at oprette et sådan. Så hvis kortet er et companycard, og ejerne af selskabet ikke er oplyses. kan det vel ikke spores?! Eller hvad?!
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:55
Dato: 3/29/2006 12:22:13 PM Forfatter: OptiNordic / Christian Husum

Vi er lige blevet enige om, at der er tale om skatteunddragelse såfremt man bringer ubeskattet indkomst ind i landet via et kreditkort fra Cayman Islands. Herefter kan man diskutere risikoen ved at blive opdaget.

Har vi en sikker dokumentation for det? Selve spørgsmålet går på, at vi spiller med åbne kort, så det er ikke hvorvidt der er en risiko for at blive taget - vi går ud fra at hele konstruktionen bliver forelagt SKAT i Danmark og på Island. Som udgangspunkt er jeg enig i, at det ikke er nok at betale selskabsskat på Cayman Islands - når pengene derefter skal udbetales til en privatperson i Danmark, skal de beskattes på ny.

Dat 3/29/2006 12:22:13 PM Forfatter: OptiNordic / Christian Husum

Hvis kreditkortet anvendes i Danmark vil transaktionen blive registreret og måske blive sporet til kortholder eller selskabet på Cayman Islands. Netop fordi det er usædvanligt at anvende disse kort i Danmark vil der være forholdsvist få transaktioner som skattevæsnet skal tage fat i. Risikoen er muligvis lille, men den er der for det er et ulovligt forhold og hvis det bliver undersøgt eller opdaget bliver det dyrt [...]

Jeg har kun fundet noget om, at Danmark har en aftale med Cayman Islands om udveksling af oplysninger vedr. renteindtægter (hvilket jo så nok også afslører beløbet der står på kontoen). Har danske myndigheder adgang til informationer fra Cayman Islands? Jeg troede egentlig at alt inkl. hvem der ejede de enkelte selskaber var fuldstændig tys-tys.

Tilføjelse: Det med kortet er en interessant diskution. Vi var egentlig begge enige om at kortet ikke kunne spores, men der gemmer sig åbenbart en interessant debat. Selvom diskutionen gik på at kortene blev lagt på bordet, er det stadig spændende at læse hvordan SKAT kan sporer sådan et navneløs kort.
Tilmeldt 17. Feb 06
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 13:28
Hvorfra fandt du ud af at der blev udvesklet rente oplysninger og den slags?
Tilmeldt 28. Mar 06
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:37
Hvis man ejer et selskab - også et offshore selskab skal man oplyse dette overfor de danske skattemyndigheder. Alle transaktioner mellem aktionær og offshore selskab skal fremgå af selvangivelsen.
Man kan forsøge at minimere risikoen for at oplysningerne ikke tilkommer de danske skattemyndigheder, men faktum er at man er ude i et ulovligt forhold. Kan man leve med det skal man bare tage højde for lokal politisk klima i offshore destinationen, pres fra OECD, USA, EU mv., ændringer i dansk lovgivning (herunder dobbeltbeskatningsoverenskomster) og bankens egne regler - så kan man sove trygt om natten. Held og lykke.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:21
Dato: 3/29/2006 1:28:21 PM Forfatter: bluee Hvorfra fandt du ud af at der blev udvesklet rente oplysninger og den slags?

Danmark har udover dobbeltbeskatningsaftalerne tiltrådt forskellige kollektive aftaler m.v. Disse regulerer i et vist omfang samme område som dobbeltbeskatningsaftalerne. I de situationer hvor der udveksles oplysninger både efter kollektiv aftale m.v. og en dobbeltbeskatningsaftale, har det ene udvekslingsgrundlag ikke forrang for det andet.
[...]
Rentebeskatningsdirektiv 2003/48/EF. Direktivet gennemfører en indberetningspligt til de kompetente myndigheder i etableringslandet for så vidt angår den etablerede betalende agents rentebetalinger til den retmæssige ejer, hjemmehørende i en anden medlemsstat. For så vidt angår Belgien, Luxembourg og Østrig erstattes indberetningspligten i stedet af en pligt til at tilbageholde kildeskat i en overgangsperiode (15% i 3 år, 20% de efterfølgende 3 år og derefter 35%). Indberetningspligten følges i direktivets artikel 9 op af en automatisk informationsudvekslingspligt til den medlemsstat, hvor den retsmæssige ejer er hjemmehørende i medfør af direktiv 77/799/EØF. Indberetningspligten er indsat i en ny bestemmelse i SKL § 8 X, jf. lov nr. 221 af 31. marts 2004. Indberetningspligten har virkning for indkomst der udbetales eller godskrives den 1. januar 2005 eller senere. En forudsætning for direktivets gennemførelse er, at der indgås aftaler med en række områder om automatisk udveksling af oplysninger om renter. Sådanne aftaler er herefter indgået med virkning fra 1. juli 2005 med Guernsey (BKI nr. 24 af 29. august 2005), Isle of Man (BKI nr. 25 af 29. august 2005), Jersey (BKI nr. 26 af 29. august 2005), De Britiske Jomfruøer (BKI nr. 29 af 29. august 2005) ogTurks and Caicos Islands (BKI nr. 32 af 29. august 2005). Med disse områder er der aftalt indeholdelse af kildeskat i en overgangsperiode og derefter automatisk informationsudveksling. Med følgende områder er der aftalt umiddelbar automatisk informationsudveksling: Aruba (BKI nr. 23 af 29. august 2005), De Nederlandske Antiller (BKI nr. 27 af 29. august 2005), Anguilla (BKI nr. 28 af 29. august 2005), Cayman Islands (BKI nr. 30 af 29. august 2005) og Montserrat (BKI nr. 31 af 29. august 2005.

Der står egentlig også "indkomster" nu jeg læser det igen. Men hvis Cayman Islands har indvilliget i at indberette oplysninger om personers indkomst til de danske myndigheder, forstår jeg ikke at der skulle være nogen fidus i at have en konto der - for dem der prøver at snyde.

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 17:22

Hej

Jeg vil først sige, at rentebeskatningsdirektivet kun gælder personer og ikke selskaber - se min hjemmeside omkring off-shore opsparing.

Dernæst vil jeg sige, at jeg i min egenskab af at være skatterådgiver har set mange personer, der er kommet galt afsted på grund af et udenlandsk betalingskort.

Folk tror det ikke kan spores fordi der ikke står navn på, men det er ikke helt rigtigt. Hvis et anonymt betalingskort f.eks. benyttes til at købe flybilleter til Thailand for Peter Hansen, så kan skattemyndighederne finde frem til Peter Hansen, og så må han jo forklare, hvorfor han har et sådan kort.

Kommer han ikke med en god forklaring, så antager skattemyndighederne, at det er hans kort.  

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:30

> Kommer han ikke med en god forklaring, så antager skattemyndighederne, at det er hans kort.  

Ja, og så er der da vist også omvendt bevisførelse i skattesager, såvidt jeg husker - ik?

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 17:37

Hej

Omvendt bevisførelse? Det kan du godt kalde det. Men det er vel rimeligt at antage, at den person, der går rundt og benytter kortet også er kortejer - alt andet lige.

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 15:57
Dato: 3/29/2006 12:55:12 PM
Forfatter: Tommy

Har vi en sikker dokumentation for det? Selve spørgsmålet går på, at vi spiller med åbne kort

Hvorfor så det anonyme kort?

Angående skatten når det gøres på lovlig vis, så kan jeg ikke se grunden til ikke at bruge et land der har dobbeltbeskatningsaftale med det land man har skattepligt til. Alt andet kan, så vidt jeg kan regne ud, ikke andet end blive dyrere.
Side 2 ud af 3 (21 indlæg)