Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Penge fra Cayman Islands

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Dette er et hypotetisk spørgsmål, hvor der er 100 kroner på spil.

Hvis min ven, med et islandsk statsborgerskab, opretter en konto samt firma på Cayman Island, hvad er så følgerne?

Scenariet er som følger:
1) Et dansk firma indbetaler 20.000 kroner, til et firma, der er registreret på Cayman Islands.
2) Derefter får den islandsk statsborger tildelt et unavngivent VISA-kort.
3) Islændingen bor i Danmark, og hæver 10.000 kroner på dette kort.

Hvis denne person spiller med åbne kort overfor både den danske og islandske regering, kan han så stadig slippe helt for at betale skat i begge lande? 

Fra Aalborg
Tilmeldt 22. Jan 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 01:35

Det kommer vel an på, hvorfor han får pengene.

Men er det som et vederlag/honorar, så er den nok lige tyk nok. Og så er han skattepligtig i DK, hvis han har boet her i mere end 6 mdr.

/Claus

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:55

Pengene får han, da han har arbejdet som konsulent for det danske firma.

Tilmeldt 28. Mar 06
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 23:16

Såfremt han er skattepligtig i Danmark skal han betale skat af sin globale indkomst. Arrangementet lyder som en omgåelse som ikke vil blive accepteret i Danmark og formentlig heller ikke på Island idet der ikke er tilstrækkelig substans i selskabet på Cayman Islands.

Pas i øvrigt på med udenlandske betalingskort fra lav skatte lande - de er meget nemme at spore.
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:52
Dato: 3/28/2006 11:15:54 PM Forfatter: Husum

Såfremt han er skattepligtig i Danmark skal han betale skat af sin globale indkomst. Arrangementet lyder som en omgåelse som ikke vil blive accepteret i Danmark og formentlig heller ikke på Island idet der ikke er tilstrækkelig substans i selskabet på Cayman Islands.

Pas i øvrigt på med udenlandske betalingskort fra lav skatte lande - de er meget nemme at spore.

Det er såmænd også min forståelse. På Cayman Island skal han betale 5.000 om året i skat uanset indkomst, men det er jo selskabsskat - det ændrer ikke på at der skal betales skat, når pengene skal udbetales til en privatperson. Hvis der er nogle paragraffer der dokumentere det, ville det nu nok være en fordel. Indtil videre er det mest almindelig sund fornuft :)

Det med at betalingskort kan spores, må du gerne uddybe. Der står ikke navn på de kort, som de udsteder fra Cayman Islands, så jeg forstår ikke hvordan det skulle være muligt at spore det?

Tilmeldt 28. Mar 06
Skrevet kl. 09:49

Det største problem er at sandsynliggøre at ledelsens sæde er på Cayman Islands. Afgørende er hvor de daglige ledelsesmæssige beslutninger træffes. Hvis aktionær bor i Danmark og der ikke er mere aktivitet end en omsætning på 20.000 vil der være en ganske stor sandsynlighed for at selskabet vil blive skattepligtigt i Danmark. Der skal således betales 28% skat af overskuddet og samtidigt er der ikke fradrag for skatten på Cayman Islands idet der ikke er nogen dobbeltbeskatningsaftale mellem Danmark og Cayman Islands. Man kommer altså til at betale "dobbelt" skat.

Godt nok lyder det interessant med en fast skat på 5.000 kr. årligt, men der vil være omkostninger til drift af selskabet - ofte større end man skulle forvente - så med en forventet indtægt på 20.000 kr. kan det overhovedet ikke betale sig at løbe risikoen.

Mht. udenlandske kreditkort har de svenske skattemyndigheder lige foretaget en gennemgang af alle kreditkort transaktioner med kort fra lav skatte lande. Der er relativt set ganske få transaktioner og selvom kortet er "navnløst" er der en væsentlig risiko for at ejerens identitet bliver udfordret. Igen er det ikke værd at tage risikoen for 20.000.

Generelt er der ikke meget en i Danmark skattepligtig kan gøre for at spare skat. Man kan dog lovligt opbygge en formue i udlandet for så at flytte en dag og hæve denne, men så længe man bor i Danmark er mulighederne meget begrænsede. 
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:55
Dato: 3/29/2006 9:48:38 AM Forfatter: Husum
Mht. udenlandske kreditkort har de svenske skattemyndigheder lige foretaget en gennemgang af alle kreditkort transaktioner med kort fra lav skatte lande. Der er relativt set ganske få transaktioner og selvom kortet er ''navnløst'' er der en væsentlig risiko for at ejerens identitet bliver udfordret. Igen er det ikke værd at tage risikoen for 20.000.
Generelt er der ikke meget en i Danmark skattepligtig kan gøre for at spare skat. Man kan dog lovligt opbygge en formue i udlandet for så at flytte en dag og hæve denne, men så længe man bor i Danmark er mulighederne meget begrænsede.

Tak for svaret, det virker meget velbegrundet. Har du mulighed for at fortælle mere om den svenske aktion eller hvor jeg kan finde noget om det? Jeg troede egentlig at det var den eneste sikrer ting i spørgsmålet, at man ikke kunne sporer sådan et kort.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:11

> Jeg troede egentlig at det var den eneste sikrer ting i spørgsmålet, at man ikke kunne sporer sådan et kort.

Du skal ikke hæve på et sådan kort i Danmark. Hæv pengene i et land uden for EU hvis du vil øge sikkerheden :) - Det ændrer dog stadig ikke på at det ud fra de foreliggende oplysninger sikkert er ulovligt og jeg er helt enig i at det er hul i hovedet at kaste sig ud i den slags ting for sølle 20.000 - og er beløbet meget støre bliver fængselsstraffen det også, hvis man bliver snuppet.

Spørgsmålet er så vel mere: Vil man leve som krimminel eller ej? Kan man leve med den nagende parnoia over hvornår politiet sparker døren ind og ødelægger dit liv?
Tilmeldt 28. Mar 06
Skrevet kl. 11:31
Har læst om aktionen i Dagens Industri for nogle måneder siden. Kan ikke huske præcist hvornår.
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:44
Dato: 3/29/2006 11:10:49 AM Forfatter: Mikkel deMib
Du skal ikke hæve på et sådan kort i Danmark. Hæv pengene i et land uden for EU hvis du vil øge sikkerheden :) - Det ændrer dog stadig ikke på at det ud fra de foreliggende oplysninger sikkert er ulovligt og jeg er helt enig i at det er hul i hovedet at kaste sig ud i den slags ting for sølle 20.000 - og er beløbet meget støre bliver fængselsstraffen det også, hvis man bliver snuppet.

Hvorfor skal man ikke hæve på sådan et kort i Danmark? Myndighederne har vel ingen chance for at se, hvem der har brugt kortet - kun hvor. Så medmindre de sporer et mønster i hævningerne og så står parat til at tage en næste gang man kommer, kan de vel ikke finde ud af det? Og selv hvis de står parat vil de nok ikke få lov til at kigge på samtlige kort der bliver puttet ind i automaten mens folk gør det?

Dat 3/29/2006 11:10:49 AM Forfatter: Mikkel deMib

og er beløbet meget støre bliver fængselsstraffen det også, hvis man bliver snuppet.

Dermed siger du også, at det er en ulovlig konstruktion?

Disclaimer: Før jeg får et skævt ry herinde, vil jeg igen gøre opmærksom på at spørgsmålet er opstået udfra en diskution med førnævnte islændinge, og det ikke er noget jeg selv har planer om.
Side 1 ud af 3 (21 indlæg)