Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bedste vej til direktørstillingen

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 24. Feb 08
Indlæg ialt: 156
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har kigget nogle sider tilbage, men kan ikke finde en tråd - hvis en eksisterende findes, så vil jeg påskønne et link.

Jeg går lidt og tænker over, hvordan man bedst/hurtigst kommer til sin første adm. direktørstilling? Der findes sikkert mange forskellige svar, men jeg vil dog alligevel gerne høre jeres meninger.

Skal man gå via salg - operations - økonomi - human resources - marketing - noget helt tredje... efter min opfattelse har det tidligere været sådan at økonomicheferne blev direktører når den gamle gik - men det virker lidt som om, at man er på vej væk fra det igen.

PS: Det er ikke fordi jeg sidder med rundsave på albuerne og urealistiske ambitioner - jeg overvejer bare hvilke trin op ad stigen man skal tage næste gang.... 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:30

Jeg har selv overvejet det samme. Min umiddelbare fornemmelse er også at økonomichefen ligger godt i svinget, men omvendt er det ikke uset at den administrerende direktør har en baggrund indenfor marketing - ex. Carlsberg.

Jeg tror ikke at human ressources, it-chefer eller salg er så oplagte, ligesom logistik heller ikke ligger lige til højrebenet. En solid forståelse for økonomi og fokus på marketing, kan ikke være helt forkert.

Personlig satser jeg på marketing, da det er langt sjovere end at sikre at regnskabet balancere og lever op til SKAT's forventninger ;) 

Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 1453
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 10:18

Øh.. hvorfor ikke selv starte eget firma og blive adm. direktør med det samme ???

Hvorfor dog gå den tunge lange omvej, når den direkte er hurtigere... ;-)

Tilmeldt 24. Feb 08
Skrevet kl. 11:30

Risiko :) 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:07

Brian Brandt:

Øh.. hvorfor ikke selv starte eget firma og blive adm. direktør med det samme ???
Hvorfor dog gå den tunge lange omvej, når den direkte er hurtigere... ;-)

Arbejdsopgaverne i de to stillinger er meget forskellige.

Ved virksomheder som Mærsk, Carlsberg, Novo Nordisk, TDC, Røde Kors, Cybercity, etc.  er direktøren 4-8 generation. De krav, der stilles til ham er markant anderledes end de krav der blev stillet til ham der startede hver enkelt firma op i sin tid.

Så hvis man kan lide mange forskellige arbejdsopgaver, usikkerhed og at se ting vokse eksplosivt er det godt at være selvstændig.

Hvis man der i mod er mest interesseret i rutiner, optimering af arbejdsgange, human ressource, blablabla så er det de store virksomheder der trækker :)

Lige nu synes jeg det er spændende som selvstændig, men derfor ville jeg da ikke sige nej til at være leder for en virksomhed med et 3-cifret overskud :p 

Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 1453
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 14:14

lad os prøve at vende det om igen... ville det ikke være sjovere at være adm direktør for et 3-cifret overskud, hvis du selv havde startet det firma...
Jeg tror også en chef der har en finansiel evne til at skabe sådan et overskud er langt bedre end en der har arbejdet sig op igennem rækkerne...  

Hvis de kan virksomheder kan skrabe den slags overskud sammen, hvorfor kan en selv ikke også gøre det... Der findes et utal af virksomheder i dag, som er startet af 1. generationen... Microsoft, McDonalds, Starbucks, Yahoo, Google... og at være adm direktør for en større virksomhed behøver overhovedet ikke være rutinepræget....

Fra Tommerup St.
Tilmeldt 1. Nov 07
Indlæg ialt: 424
Skrevet kl. 22:13

Uanset hvor du vil være direktør og hvilken uddannelse man har bag sig, er erfaring fra valgte branche vel også relavant. 

Lige et lille indspark Big Smile

Tilmeldt 24. Feb 08
Skrevet kl. 10:12

Brian - en virksomhed gennemgår typisk fire faser fra lille enkeltmandsforetagende til global kolos.

Det er vidt forskellige udfordringer og problemer der skal navigeres igennem i hver fase, og ofte vil du finde, at det i praksis er umuligt for en person at rumme ledelsesevne nok til at klare alle faser.  

F.eks. er grundlæggeren typisk iværksætter typen, der bare river eksplosivt igennem og får sat en masse i værk, men ikke rigtig når at tænke så meget struktur og bæredygtighed. Pludselig tæller virksomheden 20 medarbejderer, og der begynder at opstå former for bureaukrati og kommunikationssvigt. Der ser man tit at iværksætteren sælger virksomheden fra til én med erfaring i at lede en mellemstor virksomhed, og selv starter noget nyt.

ps: Google ledes jo ikke af grundlæggerne sergey & larry. De har ansat en meget erfaren CEO - Eric Schmidt, til den daglige ledelse. Og så står de selv for idéudvikling - ligesom i gamle dage :) 

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 11:02

Nu er titlen Adm. Direktør vel ikke et mål i sig selv.

Det handler vel mere om frihedsgraderne i forhold til bestyrelsen.

I een virksomhed kan eksempelvis økonomidirektøren have langt større frihed,

end den adm. Direktør har i en anden virksomhed.

Det er før set, at en Driftsleder i en virksomhed med 100 ansatte har større ansvar, større beføjelser og større løn, end

den Adm.Direktør i en virksomhed med få ansatte.

Fra København
Tilmeldt 23. Apr 07
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 21:19

Jeg vil sådan set give Brian ret

cardigan:

Jeg går lidt og tænker over, hvordan man bedst/hurtigst kommer til sin første adm. direktørstilling?

Spørgsmålet der bliver stillet er hvordan man hurtigst bliver adm. direktør - og det må da være at starte selv. Om det så er den mest bæredygtige i forhold til risikosatsningen, er så en anden ting. Men den hurtigste vej må da være at blive selvstændig

Med Venlig Hilsen
Nick Nørgaard

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)