Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oliekrise!!!

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Give
Tilmeldt 4. Nov 07
Indlæg ialt: 912
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Aminoer,

Hvor mange af jer herinde mon allerede er begyndt at overveje en fremtid uden olie!!!!

De mest pessimistiske prognoser siger at verden allerede sidste år toppede olieproduktionen og de mest positive mener at vi først når toppen i 2025-30.

Da dette forum er fyldt med driftige iværksættere kunne jeg godt tænke mig at høre om ovenstående er noget i har med i jeres overvejelser omkring den fremtidige vækst i jeres virksomheder, eller i måske ligefrem er begyndt at tænke over hvordan man kan udnytte, "verdens sidste oliekrise", til udvikling af nye forretningsideer og evt. opstart af nye alternative virksomheder.

Det kunne være spændende at høre lidt om jeres tanker omkring en fremtid uden olie.

Mvh

Lars Nielsen 

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 22:33

Hvad skal vi bruge olie til?? Faktisk ikke noget.. i har teknologien men ikke viljen. Devil

Fra Give
Tilmeldt 4. Nov 07
Skrevet kl. 10:23

Hmm...

Den tror jeg vi må få uddybet lidt.

jeg kan da nok nævne de første 1000 ting hvor vi er dybt afhængige af olie.

Som eksempel kan jeg nævne at det anslås at olie indgår i 500.000 forskelige produkter i verden.

Mvh

Lars 

Tilmeldt 8. May 07
Fra  Remy Skrevet kl. 10:30

kom med dem...

Jeg vil gerne tage et område nemlig Plast. Dette laves i dag næsten kun af Olie og gas. Men vi har jo faktisk teknologien til at lave det af Majs.

Det eneste det handler om er viljen. Den har vi ikke når vi skal betale for det. Jeg må ærlig indrøme at jeg ikke ser det store problem.

Fra Give
Tilmeldt 4. Nov 07
Skrevet kl. 10:47

Hehe... overdrivelse fremmer forståelsen ved du nok Smile

Men som de fleste ved så bruges olie til benzin(biler), dieselolie til biler/lastbiler, brændstof til flytrafikken, brændstof til skibstrafikken, opvarmning.

Udover ovenstående bruges olie i dag også i mange lægemidler og i produktionen af utroligt mange plasticprodukter som indgår i vores almindelige hverdagsting og som vi tager for givet.

Jeg vil gerne vove den påstand at der i dag ikke findes noget reelt alternativ til fremdrift i transportsektoren.

Lars 

Fra Give
Tilmeldt 4. Nov 07
Skrevet kl. 10:52

Der nåede du selv lige at tilføje plast imens jeg skrev mit indlæg Smile.

Problemet med at bruge majs er bare den at vi også står overfor en fødevarekrise som er mindst lige så vanskelig at løse.

Det sidste år har verden produceret mindre mad end vi har forbrugt!!!!

Derfor mener jeg ikke at man kan forsvare at vi begynder at bruge store landbrugsområder til at producere afgrøder til bio-brændstof og majs til plasticproduktion.

Tilmeldt 8. May 07
Fra  Remy Skrevet kl. 11:03
Som du nok også ved findes der i dag fly (US Army) der kan flyve på raffineret planteolie. Brændstof til vores biler og andre transportmidler er ikke noget problem. Vi har mange former for alternativ brændstof. Men olie selskaberne bremser udviklingen gennem lobbyister. Du kommer jo også fra en branche som store olie selskaber investere kraftigt i. De kan godt se de skal til at finde andre måder at tjene penge på. Vi har teknologien. Tænk bare på brint. Det er i dag dyrt at lave brændselsceller fordi de ikke er masseproduktion endnu. Hvis vi ville kunne vi uden problemer ligge 1-1½ kr afgift på benzin og el pr. enhed. Dette kunne finansiere billige brændselsceller som kunne ligges i Toyota's udmærkede EL-biler. Denne bil kunne så sælges uden afgift... Men der er ingen vilje.

Altså vores fly sagtens flyve på plante baseret olie produkter. Vi kunne sagtens løse brændstofkrisen ved at tage springet til Brint. Men det er dyrt..!

Tænk på de eksempler der er i USA. Her har de bygget huse der producere Brint! Altså via. polymere solceller på taget. Det vil sige at du selv tanker din bil op! Desuden kan du bruge brintet til at lave strøm når solen er gået ned.

Der findes i dag brint piller som man smider i tanken. Herefter påhældes vand og vupti du har dit brændstof. Disse piller er lavet af en Aluminium aloy + et andet matriale (som jeg ikke lige kan huske).....

Igen er det kun viljen der mangler....Big Smile 

Tilmeldt 8. May 07
Fra  Remy Skrevet kl. 11:05

Hvis et område så stor som texas, dyrkes med majs kunne vi opfylde alle vores behov. Så det passer ikke helt. Vi har ingen problemer med mad. Majs er jo en fantastisk opfindelse. Det er vildt at tænke på man ikke bruge den plante mere.!!

Det er det samme som at brænde korn. Det er helt ok du....... I hvert fald så længe vi betaler vores landmænd for ikke at dyrke deres jord. Du kan læse denne artikel omkring debatten i USA http://www.iht.com/articles/2006/01/16/business/corn.php

Desuden kan du lære en del omkring de teknologiske muligheder inden for dette område via. EcoTech's klip.

Fra Give
Tilmeldt 4. Nov 07
Skrevet kl. 23:59

Hej Remydk,

Du skrev: "Hvis et område så stor som texas, dyrkes med majs kunne vi opfylde alle vores behov. Så det passer ikke helt. Vi har ingen problemer med mad. Majs er jo en fantastisk opfindelse. Det er vildt at tænke på man ikke bruge den plante mere.!!"

Jeg mener ikke at ovenstående på nogen måde er korrekt!!
Hvis verdens nuværende oliebehov skulle dækkes af olie produceret på majs, så skulle et areal på størrelse med både USA og Canada, tilsammen, udelukkende bruges til majsdyrkning.

Dem der er interesseret kan selv regne efter.

Verden bruger idag cirka 80 millioner tønder olie per dag.
1 tønde olie er lig med 159 liter
1 ha dyrket majsmark giver cirka 8 ton majs
1 kg majs giver cirka 1/2 liter olie

Regnestykket tager endda ikke højde for energiprofitratioen, (investeret energi for at få et givent udbytte).
Jeg har desværre ikke mulighed for at regne på ovenstående, men forstiller mig at der skal en del energi til for at så, sprøjte, høste, pløje, transportere, og raffinere majs fra et område på størrelse med USA og Canada tilsammen, hvilket får energiprofitratioen til at nærme sig 1:1, hvilket betyder at der bruges lige så meget olie på at producere olien som man får tilbage fra produktionen.

konklusionen må derfor være at biobrændsel ikke kan bidrage betragteligt til at forhindre en krise.

Mvh
Lars Nielsen 

Fra Give
Tilmeldt 4. Nov 07
Skrevet kl. 00:00

hvorfor kom der så store linie afstande i mit forrige indlæg? 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)