Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det lovligt?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jer er af den overbevisning at der vil være tale om et proforma forhold som SKAT ikke vil acceptere. Så dobbelcheck det lige.

Køb af ejendom er ikke en omkostning men en investering, som ikke ændrer ved overskuddet i virksomheden. Du skal derfor stadig betale skat.

/Jesper

Fra Viborg
Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 12:14

Så længe du har andre kunder end lige din arbejdsgiver, så kan der da ikke være noget at komme efter! Og alt andet end lige... hvis du starter selskabet og har din første aftale i hus med din nuværende arbejdsgiver - så kan du jo ligeså godt prøve at få andre opgaver ind ligeledes. Så er der ikke længere tale om proforma aftaler, men bare at du har fået en god deal da du startede egen virksomhed op. Enhver vil vel prøve at få flere opgaver ind, men det er da en DRØMMESITUATION at have sin første kunde inden man starter virksomhed!

Held og lykke med det :)

Ps. Jeg kender flere der har gjort som dig - og som naturligvis ikke kun har deres gamle arbejdsgiver som kunde, men som også har fået andre kunder efter deres opstart.

Fra københavn
Tilmeldt 15. Mar 07
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:42

Hej Frederik

Hvis du ønsker at starte en virksomhed på sigt skal du oprette en Etableringskonto i et pengeinstitut . Alt hvad du indsætter på den kan du trække fra.

Jeg indsætter hvad SKAT skriver om dette her.

Betingelser for indskud på etableringskonti
Du kan indskyde på en etableringskonto, hvis du er fuldt skattepligtig og

• har haft lønindtægt i indkomståret, eller
  • har haft lønindtægt eller overskud fra virksomheden indtil fem år efter etableringen af selvstændig erhvervsvirksomhed, og
  • ikke er fyldt 67 år ved udgangen af indkomståret. 

Indskud på en etableringskonto skal ske med henblik på at etablere selvstændig erhvervsvirksomhed eller erhvervelse af virksomhed i selskabsform ved anskaffelse af aktier eller anparter i et selskab. Du skal have etableret virksomheden inden udgangen af det indkomstår, du fylder 65 år.

Du skal indskyde pengene på en særlig konto i et pengeinstitut. Du skal indskyde mindst 5.000 kroner, og indskuddet kan højst udgøre 40 procent af din nettolønindtægt, dog kan der altid indskydes 100.000 kroner. Du kan foretage indskud i årene, før du etablerer virksomhed, i etableringsåret og i de fire følgende indkomstår efter etableringen.

Indskud kan også ske på et særskilt depot af børsnoterede obligationer med en pålydende rente, der er højere end eller lig med mindsterenten. Du kan ikke anbringe dine indskud i obligationer, der kan konverteres til aktier mv.

Indskud kan overføres fra kontantkonto til obligationskonto. Dette gælder både nye og gamle indskud. Du kan desuden frit flytte etableringskontoen fra et pengeinstitut til et andet.

Indskud, som du trækker fra på selvangivelsen for 2007, skal være foretaget i perioden fra 16. maj 2007 til og med 15. maj 2008. Efter og ved etablering af selvstændig erhvervsvirksomhed eller erhvervelse af virksomhed i selskabsform ved anskaffelse af aktier eller anparter i et selskab kan du dog helt eller delvist undlade at foretage indskud på kontoen for indkomståret 2007, hvis du inden 16. maj 2008 opfylder betingelserne for at hæve beløb af samme størrelse.

Hvis du har foretaget indskud for tidligere år, kan denne regel dog kun bruges, hvis du anskaffer aktiver, der både berettiger til forlods afskrivning af de tidligere foretagne indskud og af de nye beløb, som du undlader at indskyde. 

Jeg Håber du kan bruge det!

Vh

Amazingenergy

Jan Eriksen

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9732
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:14

Som arbejdsgiver ville jeg aldrig gå med til et sådan arrangement - og som lønmodtager ville jeg heller ikke!

Jeg har tidligere haft freelancere "ansat" og gik ud fra at det var OK, at udbetale som B-løn, og så lade dem afregne skatten selv. Et par år efter viste det sig at jeg tog fejl, min freelancer havde ikke betalt sin skat, og da SKAT sagde at de burde have været et A-skatteforhold, skulle JEG nu betale den skat ind, som modtageren ikke havde betalt! Sur røv, men jeg endte med at måtte betale. Den fejl laver jeg ikke igen! Jeg indgår ikke i den slags kreative arrangementer, da regningen havner hos mig, som arbejdsgiver. Hvorfor skulle jeg dog tage den risiko? Whats in it for me?

Det samme kan ske når der er tale om et proforma forhold, som det du beskriver. Du skriver det jo selv - din stilling har ikke ændret sig, du gør det bare for at spare i skat. Den slags ser skat (naturligvis!) meget kritisk på.

Hvis du overhovedet skal gå videre med de planer vil jeg anbefale dig, at du betaler den lille smule det koster at få et bindende tilsagn fra SKAT - det kan man få hvis man beskriver en sag som din. Men jeg er rimelig sikker på at de ikke vil give et possitivt tilsagn på den konstruktion.

Fra Viborg
Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 18:25

Jeg føler lige jeg må indskyde, i forlængelse af mine kommentarer den anden dag. For jeg er som udgangspunkt enig med dig Mikkel. Det jeg i min fortælling glemte at nævne er, at dem jeg kender kalder sig freelancere, men at der i deres kontrakter med virksomheden står at de skal være registrerede med egen virksomhed og at deres virksomhed ikke kun må være baseret kun på dem som kunde. Så reelt set er det en virksomhed, som får x antal opgaver af en anden virksomhed - og de forpliger sig altså til også at have andre kunder.

Fra Århus
Tilmeldt 1. Nov 06
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 23:21

Hejsa

Du kunne også bare gøre følgende:

Vent med at få udbetalt dine overtidspenge til der er en pæn sjat ad gangen - evt. kvartalsvis.

Beløbet indskyder du på en arbejdsgiver administrereret ratepension. Da det er denne konstruktion skal der blot laves en ny pensionskontrakt en gang i kvartalet hvor beløbet opdateres. Dermed undgår du topskatten indtil videre. Du kan indskyde alt det du vil via denne konstruktion, her er ikke noget med opfyldningsfradrag - grænser osv.

Den løbende beskatning af pensionsordningens afkast hedder 15% - væsentligt lavere end beskatning af afkast på "frie midler".

Når pengene engang skal ud - ved pensionering - er det til beskatning af personlig indkomst. Du kan således højst betale topskat af pengene til den tid men du har "skubbet" skattebetalingen og den løbende beskatning er værdiforøgelsen er markant lavere på pensionskonti.

Står du pludselig i en situation hvor du skal bruge nogle penge kan du lave en deludbetaling og betale 60% i afgift - det samme som topskat - og få nogle penge ud den vej rundt. Igen har du skubbet topskatten og fået en markant lavere løbende beskatning.

Du render dog i nogle regler angående placering af dine penge men du bør alligvel sprede din risiko på flere aktiver / aktier så det bør ikke være et problem.

Får du sparet nok op kan du faktisk benytte din pensionsordning til at købe fast ejendom, sommerhus osv.

Ovenstående er en metode der ikke er specielt udbredt men som pengeinstitutansat ser jeg den oftere og oftere benyttet. Råder selv nogle af mine kunder til at benytte metoden. Enkelte sparer endda op til en ny bil eller lign. på denne måde.

Nogle spørgsmål ?

/ Leth

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 01:39

Frederik

Du skriver et sted at hvis du får 10000 ind i firmaet og bruger 10000 på køb af lejlighed

giver det et overskud på kr 0 , du kan ikke straksafskrive et køb af udlejningsejendom.

Nu ved jeg ikke hvor meget overarbejde du har, men som pengemarkedet ser ud pt, sat op mod udbudspriserne

på udlejningsejendomme ( vel og mærke dem der er potentiale i ) tror jeg du skal have vildt meget overarbejde

som du kan bruge som udbetaling, for at opnå et positivt cashflow.

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)