Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det lovligt?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Esbjerg
Tilmeldt 16. Apr 08
Indlæg ialt: 6
Fra  Stofgiganten Skrevet kl. 01:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en ide om at oprette en virksomhed, hvad den præcis skal bruges til ved jeg dog ikke endnu. Men min ide er at man så kunne høre den virksomhed som jeg er ansat i om de ville være villige til at udbetale ens overarbejde mm. til firma'et istedet for at udbetale det til undertegnede.

Så mit spørgsmål går på, er det lovligt at få ens overarbejde ud på en sådan måde?

Det burde vel give mig en skatte fordel at pengene kommer ind i et firma istedet for at jeg betaler en masse skat først, inden jeg sætter dem ind i et firma der så kunne sætte pengene i et eller andet.

Håber i kan hjælpe mig.

MVH

Frederik

PS: Yeah min første post på Amino.

Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 357
Skrevet kl. 07:04

Jeg har også et ønske om at købe en hest - men jeg ved ikke hvad jeg skal bruge den til......

Altså... vi kan alle sammen gå rundt med drømme, men sålænge der ikke er noget konkret i dem, og de ikke er velovervejde så er de kun en ting - en drøm.

Frederik -  sålænge du ikke ved hvad du vil - bliv ved med at være lønslave - at være selvstændig er ikke lige med guld og grønne skove.

Som svar på dit spørgsmål - så kunne du hvis din arbejdsgiver indvilliger sig i det - betale din løn til dit oprettede firma - dvs du fakturerer din arbejdsgiver. Spørgsmålet er blot om din arbejdsgiver gider dette (ekstraarbejde), samt hvad fordele du skulle få ud af det da du kommer at at blive betragtet af skat som ansat.  

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 08:45

FrederikW:
Det burde vel give mig en skatte fordel

Næh - det gør det faktisk ikke. Du skal jo betale skat af overskuddet i dit firma.
Hvis dit eneste formål med at stifte et firma er at opnå økonomiske fordele, skal du lade være.
Hvis den eneste indtægt, du har i dit firma er overarbejdspenge fra dit lønmodtagerarbejde, giver det ingen mening.

mvh Hans

Fra Esbjerg
Tilmeldt 16. Apr 08
Fra  Stofgiganten Skrevet kl. 09:33

Hej

Jeg vil lige prøve at konkretisere mine planer lidt mere.

Jeg vil oprette et firma, se om jeg kunne få mit overarbejde udbetalt til firma'et. (Ikke noget som skal videre udbetales til mig) Men pengene vil jo så komme direkte i firma kassen, uden at jeg skal betale top skat af pengene. Firma'et skal så bruge pengene til at investere i f.eks. en ejendom, Aktier eller andet med værdi. På den måde burde firma'et jo blive mere værd, og jeg slipper for at betale skat af pengene nu, og istedet får firma'et det ind og bruger det til at betale af på en ejendom, og burde derfor kunne trække det meste fra.

Burde det ikke kunne give mig den fordel at jeg for hver 100kr slipper for at betale 60% skat, for så at skyde dem ind i et køb af en ejendom, kan få 100kr ind i firma'et uden at betale skatten. Virksomhedsskat er vel også kun 30% hvis de skulle blive i firma'et. Men ideen er jo at pengene skal ud og arbejde.

Håber det konkretiserede mine planer lidt mere.

MVH

Frederik

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:29

Min bondelogik siger mig følgende:

Situation 1:
Du tjener 100 kr. v. overarbejde - du betaler 60 kr. i skat.

Situation 2:
Du fakturerer din 100 kr. for overarbejde. Før var overskuddet i dit firma 100 kr. (som du fakturerede i sidste måned) - Nu er det så 200 kr. Du skal betale skat af virksomhedens overskud - altså 60 kr. af de 100 kr., du fakturerede i denne måned.

Situation 3 (underskud i firmaet).
Din skattepligtige indkomst uden for firmaet er 1.000.000 kr. (du skal betale topskat af de yderste kr.)
Firmaet giver 1.000.000 kr. i underskud. Din skattepligtige indkomst bliver derved 0.
Du tjener 100 kr. ved overarbejde - du skal betale omkr. 40 kr. i skat.

Situation 4 (underskud i firmaet).
Din skattepligtige indkomst uden for firmaet er 1.000.000 kr. (du skal betale topskat af de yderste kr.)
Firmaet giver 1.000.000 kr. i underskud.
Nu fakturerer du de 100 kr. - Firmaets underskud kommer derved ned på 999.900 kr.. Din skattepligtige indkomst bliver derved 100 kr.
 - du skal betale omkr. 40 kr. i skat.

Du skal have en dygtig revisor, hvis det skal blive til en fidus.

Du kan måske skabe dig nogle fordele ved at udskyde noget skat gennem virksomhedsordningen - men for at betale mindre i skat, skal du tjene færre penge.

Der er formentlig ikke noget ulovligt i at fakturere betalingen for dit overarbejde til din chef, hvis han vil med til det, men det betyder, at du vinker farvel til nogle af de fordele, du har som lønmodtager.

Hvis du stadig mener, du har fundet en fidus, så må du vende det med en revisor (husk at han gør indhug i overskuddet).

mvh Hans

Fra Esbjerg
Tilmeldt 16. Apr 08
Fra  Stofgiganten Skrevet kl. 12:01

Hej Hans, tak for dit svar, men det kan godt være jeg ikke helt kan følge din bondelogik.

For mig at se må det vel være mere i retning af:

Jeg tjener 10000kr der ryger ind i firma'et.
De 10000kr bruges så til at købe en udlejnings bolig. Derved bruges de penge der er i firma'et til at betale for f.eks. en lejlighed.

Som jeg så ser situationen, så har firma'et et overskud på 0, men har betalt en lille bitte smule af på en ejendom. Der skulle så gerne være en lejer af ejendommen, så der kommer lidt indtægt til firmaet den vej rundt også.

For mig at se vil min situation være blevet til at jeg så har et firma som ejer en ejendom, de penge der er kommet ind i firma'et har jeg ikke betalt skat af. For mig at se giver det 100krs investering for hver 100kr der ryger i firma'et. Er der overskud, og jeg skal have penge ud, så skal jeg selvfølgelig stadig betale skat af det. Men som det ser ud med bolig markedet, så sker det nok ikke lige de første par år.

Eller tager jeg helt fejl i den antagelse?

MVH Frederik

Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 391
Skrevet kl. 12:07

FrederikW:

Men min ide er at man så kunne høre den virksomhed som jeg er ansat i om de ville være villige til at udbetale ens overarbejde mm. til firma'et istedet for at udbetale det til undertegnede. Så mit spørgsmål går på, er det lovligt at få ens overarbejde ud på en sådan måde?

Det burde vel give mig en skatte fordel at pengene kommer ind i et firma istedet for at jeg betaler en masse skat først, inden jeg sætter dem ind i et firma der så kunne sætte pengene i et eller andet.

Nej det er ikke umiddelbart tilladt - skattemæssigt taler man om "læren om rette indkomstmodtager".... og "læren om æbletræet og æblerne" hvis man er en gammel hippi :-) 

Den rette indkomstmodtager/æbletræet er dig personligt og ikke dit firma eller nogen anden. Hvis det var tilladt ville jeg udbetale løn til alle mine 3 unger som alle er under 4 år ... Så kunne jeg undgå at betale topskat.

Topskat - du ved den der uretfærdige ekstra skat som skal forhindre folk i at arbejde mere end 37 timer om ugen og dermed få Danmark til at løbe rundt og sikre velfæren fremover Big Smile

Der er dog ikke noget i vejen for at du lave et firma og tilbyder din arbejdskraft som selvstændig konsulent for det firma du er ansat i nu (så er du så ikke ansat længere). Således at hele din "løn" går ind i dit nye firma. Du kan så udbetale løn fra dit eget fima som du nu synes og samtidig spare op i dit firma at et eventuel overskud. Det har så den ulempe at du skal momsregistreres, lave årsregnskab mv. - det kommer til at tage tid og/eller koste penge at få det ordnet.

Hvis du gør det skal du være opmærksom på at du midster ALLE dine lønmodtagerrettigheder såsom: feriepenge (12,5%), eventuelle firma pensionsordninger, ret til sygedagpenge, ret til opsigelsesvarsler, ret til barsel, sikring af din løn via lønmodtagernes garantifond osv osv osv. De penge kommer din arbejdsgiver så til at spare så det skal du naturligvis lægge oven i din konsulent-timepris.

Det med at lave sig selv om til et firma er nok ikke noget den nuværende "liberale" regering synes er en god ide - og SKAT synes helt sikkert det er en rigtig dårlig ide - men det er tilladt nu.  Jeg har engang gået til skatteret ved handelshøjskolen og husker en historie fra det virklige liv:

En operasanger (vores helt) laver sig selv om til et aktieselskab.

Når han er ude at optræde sender hans firma en regning for højsangen.

SKAT synes det er en rigtig dårlig ide da de gerne vil have at vores helt betaler topskat.

SKAT stævner vores helt og de vinder sagen ved landsretten(landsskatteretten).

Vores helt er ikke sådan at slå ud, så han anker sagen til Højesteret hvor han vinder retten til at sætte sig selv på aktier. 

Desværre dør vores helt kort tid efter af sygdom (måske fordi retssagen var opslidende??)

Efter sigende skulle en ansat hos SKAT i denne forbindelse have udtalt "SKAT vinder altid til sidst!!" Indifferent

Summa sumarum - der er nok for meget bøvl ved det vil jeg tro. Det er nok bedre at underkaste sig systemet.

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 12:18

FrederikW:

Som jeg så ser situationen, så har firma'et et overskud på 0, men har betalt en lille bitte smule af på en ejendom. Der skulle så gerne være en lejer af ejendommen, så der kommer lidt indtægt til firmaet den vej rundt også.

Jeg har svært ved at se fidusen i et firma, der kun kan overleve, hvis det ikke giver overskud.
Hvis du vil forsøge dig med det beskrevne cirkusnummer, bør du ikke bygge dit budget på antagelse som "så der kommer lidt indtægt til firmaet den vej rundt også". Hvis du vil drive en boligudlejningsvirksomhed, skal du selvfølgelig have den til at give overskud - ellers har du jo ikke noget ud af den risiko, du løber.
Generelt kommer du jo til at betale skat af de penge, du tjener. Hvis det skal være sjovt at have din boligudlejningsvirksomhed, skal den vel give dig lidt sky på leverpostejen?

Få en revisor til at regne den ud for dig.

Desuden synes jeg, det er lidt irriterende, at du ikke gider betale din del af vores fælles fest, når nu du er rig nok til det - men det er jo en anden sag.

mvh Hans

Fra Esbjerg
Tilmeldt 16. Apr 08
Fra  Stofgiganten Skrevet kl. 18:59

Hej Jan

Tak skal du have for konkretiseringen på om det var tilladt. Det lyder desværre ikke helt som om det lige kan lade sig gøre trods alt. Havde ellers håbet på at jeg kunne få lidt mere ud af mit overarbejde.

og Hans, jeg vil jo nok mene at jeg har betalt min del til vores fælles fest. At jeg ville føre pengene over i et firma ville jo bare gøre at de ville få penge til festen senere, ikke at jeg kunne undgå at betale til festen overhovedet. Og med de bolig priser der som verdenen ser ud idag, så har jeg svært ved at se at det kan løbe rundt af sig selv det første stykke tid uden at man hjalp den lidt på vej, og uden mit håb på ovenstående løsning, så har jeg ikke økonomisk en mulighed for at få det til at løbe rundt.

Men tak for jeres input.

MVH

Frederik

PS: God weekend.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 16. Apr 08
Fra  Stofgiganten Skrevet kl. 19:10

Hmm det kan vel så lade sig gøre på den måde at jeg starter firma'et og så istedet for overarbejde, så sælger mit firma timerne til mit arbejde... Det burde der vel teknisk set ikke være noget galt med, eller?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)