Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor vigtigt er sproget egentlig?

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Holstebro
Tilmeldt 11. Mar 08
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

For lige at præcisere det ovenstående - og nu bliver det nok lidt teknisk.

Som det rigtigt nævnes så er 'charset' attributten en angivelse af hvilket tegnsæt der er brugt, men det er vigtigt at vide, det er tegnsættet som html-filen er kodet i. Altså, hvordan browseren skal tolke de enkelte bytes, som filen indeholder. Det har IKKE noget at gøre med hvilket sprog, der er brugt i teksten, men selvfølgelig hænger det sammen, da det selvsagt er svært at skrive en kinesisk tekst i et ikke-kinesisk tegnsæt. For øvrigt er iso-8859-1 (også kaldt iso-latin-1) ikke kun til dansk, men et fælles tegnsæt brugt af mange europæiske sprog som tysk, svensk, norsk, fransk, etc.

UTF-8 er blot en anden 'character encoding' end iso-latin-1, der bruger mellem 1 og 4 bytes til hver karakter (iso-latin-1 bruger altid kun 1 byte), og da de fleste editorer sikkert bruger iso-latin-1 som encoding får man problemer med æ, ø og å, hvis man skriver utf-8 i sin charset attribute. Teksten er jo ikke kodet i utf-8, men da bogstaverne a-z er kodet ens i de to tegnsæt er det svært at opdage, men man ser det dog ved æ, ø og å, da disse tre bogstaver kodes anderledes i utf-8 end de gør i iso-latin-1.

2 GB Gratis Online Backup på www.bzcure.dk
Be secure with bzcure.

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 13:16

Ok, Runge - tak for det svar, som opklarede det noget.

Hvis man har en nordisk webshop - altså sælger til de nordiske lande, har det så nogen betydning? Jeg er ikke klar over hvilken andel Google, Yahoo og MSN har i de andre lande - hvis det er 16% som i DK så er det jo ikke meget.

Jeg oplever dog at rigtig mange i konfirmand alderen bruger MSN - simpelthen fordi det ligger sammen med messenger som de bruger meget. Mon ikke det betyder at vi får at se en stigning i MSN's andel her i landet - og hvis det er sådan her, mon ikke det så er sådan i de andre nordiske lande også?!

Jeg tænker her på, at "fremtidssikre", hvilket man naturligvis ikke kan, men man kan vel gøre det så godt som muligt for alle tre søgemaskiner og dermed sikre at man i hvert fald bliver fundet der?

Personligt kan jeg sige at 5% af vores kunder i Nordjysk Fest indtil videre kommer fra andre søgemaskiner - og det er baseret på "Hvor har du fundet os"-teknikken :-)

Tak for hjælpen

Mette

PS. En ting til - er der nogen der er friske på et eksperiment? Lav to ens sider med nogenlunde ens indhold (ikke helt aft duplicate content). Lav den ene med descriptions, keywords og sprog i metatags og den anden uden, giv dem en måned og se hvor de ligger i søgeresultaterne?

Det er ikke fordi jeg ikke tror på jer, men jeg har en mistanke om at Google ikke frivilligt fortæller os alt om hvad de kigger på og det kunne være interessant at finde ud af om Google kigger på ngoet vi troede de ikke kiggede på.

Tilmeldt 8. Mar 08
Indlæg ialt: 183
Skrevet kl. 15:22

@Mette

MSN eller Live Search (live.com) som Microsoft kalder deres søgemaskine. Vil formegentlig vokse over de kommende år. Microsoft investere ekstremt mange penge i dette produkt.

Metadata er kun noget værd så længe de er angivet korrekt, og det er meget let at snyde med disse. Derfor anvender de store søgemaskiner stort set ikke metadata længere. De fleste består idag af kunstige neurale netværk. Der give mulighed for meget sammensatte funktioner, som kan opføre sig stærkt ulinært.

Igen - metadata vil aldrig skade dig, men omvendt betyder mange af dem ikke det store. Du bør som minimum have unikke titler, description (primært for en sigende google page snippet), sigende URL'er, og vigtigst af alt sigende indhold.

Antalet af links til din side betyder meget. Registreringsperioden for dit domænenavn betyder noget. Hyppigheden af hvor ofte dit indhold bliver opdateret betyder noget. Der er mange faktore.

Generelt prøver Google at lære deres søgemaskine, at tænke som en bruger. Derfor burde man måske fokusere mere på, at lave nogle gode brugertests, og konstant prøve at gøre siden mere brugervenlig over for sine kunder.

@Jesper

iso-8859-1 er helt korrekt ikke udelukkende et dansk tegnsæt. Den korrekte betegnelse er iso-8859-1, men dette er volapyk for den almene bruger. Derfor valgte jeg betegnelsen det "danske tegnsæt".

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)