Jeg står med et lille problem. Jeg ønsker at købe en bærbar pc til min enkeltmandsvirksomhed for omkring 8.000 kr., men jeg kan ikke helt finde ud af hvordan jeg skal bogføre det? Jeg ved godt hvordan man tilføjer en faktura og alt det der, men hvilken konto skal jeg vælge når beløbet jeg køber for er under de 11.900 kr. (eller hvor meget det nu end er), som gør at jeg kan straksafskrive pc'en?
Jeg har fundet en konto som hedder "Småanskaffelser" med konto nummer 9100 (altså en udgift) med købemoms. Kan det være der jeg skal bogføre min pc? eller skal jeg bogføre den på en aktiv konto og så bagefter afskrive hele beløbet på en afskrivningskonto? I så fald, hvordan gør man det i Summa Summarum?
Der er egentlig frit valg. Du kan vælge at lave et skatteregnskab hvor du opererer med skattemæssige afskrivninger, og der ville de fleste nok bare re udgiftsføre den under den nævnte konto. Du kan også lave et regnskab hvor du opererer med regnskabsmæssige (drifsøkonomiske) afskrvivninger og så efterfølgende regulerer til det skattemæssige resultat i et særskilt bilag. Der vil mange formentlig også bare udgiftsføre pc'en under den nævnte konto.
Jeg ville nok hvis det var mig bogføre købet på aktivkontoen og så lave straksafskrivningen i forbindelse med årsafslutningen og også vise dne i regnskabet. Det gælder sådan i begge tilfælde, men hvad man gør er individuelt.
Der er egentlig frit valg. Du kan vælge at lave et skatteregnskab hvor du opererer med skattemæssige afskrivninger, og der ville de fleste nok bare re udgiftsføre den under den nævnte konto. Du kan også lave et regnskab hvor du opererer med regnskabsmæssige (drifsøkonomiske) afskrvivninger og så efterfølgende regulerer til det skattemæssige resultat i et særskilt bilag. Der vil mange formentlig også bare udgiftsføre pc'en under den nævnte konto.
Jeg ville nok hvis det var mig bogføre købet på aktivkontoen og så lave straksafskrivningen i forbindelse med årsafslutningen og også vise dne i regnskabet. Det gælder sådan i begge tilfælde, men hvad man gør er individuelt.
Mange tak for dit hurtige svar. Gider du at give en begrundelse for hvorfor du ville straksafskrive ved årsafslutningen og ikke benytte en udgiftskonto?
Og så en anden lille ting: Jeg har læst her på Amino at man altid kan straksafskrive software. Hvorfor gælder grænsen på 11.900 kr. ikk for software? Og hvis man nu skulle bogføre et købt program, er det så bare en udgiftskonto man skal have fat i?
Ja, det er mærkeligt, det med software, hvis det er specialsoftware har det oftest større værdi end isenkrammet.
Hvis du ikke elsker at bogføre og lave skatteregnskaber, så gør det så simpelt som muligt, inden for lovens regler; d.v.s. direkte ind som udgift på den konto du selv foreslår.
Jeg er sådan set ikke uenig med Hillswalk. Når jeg først ville straksafskrive ved årets udgang er det fordi der er tale om et valg eller en disposition hvor man enten kan vælge at straksafskrive, afskrive 25%, eller slet ikke at afskrive. Her vælger man naturligvis at mindske indkomsten mest muligt og straksafskrive. Men der kan være situationer hvor indkomsten ikke er så høj og hvor man vælger at lade være med at afskrive af hensyn til top- og mellemskatterne.
Vedr. software skyldes det en politisk beslutning og den skal ses i lyset af at software ofte er enten tidsbegrænset eller også hurtigt forældes. Men det er også udtryk for at man har ønsket at give virksomhederne nogle lempelse betingelser for at kunne købe software. Software kan heller ikke på samme måde som driftsmidler videreoverdrages.
Jeg er sådan set ikke uenig med Hillswalk. Når jeg først ville straksafskrive ved årets udgang er det fordi der er tale om et valg eller en disposition hvor man enten kan vælge at straksafskrive, afskrive 25%, eller slet ikke at afskrive. Her vælger man naturligvis at mindske indkomsten mest muligt og straksafskrive. Men der kan være situationer hvor indkomsten ikke er så høj og hvor man vælger at lade være med at afskrive af hensyn til top- og mellemskatterne.
Lyder faktisk meget fornuftigt. Det tror jeg faktisk jeg gør. Du skulle vel ikk vide hvordan man gør det ved årets afslutning i regnskabsprogrammet Summa Summarum?
Skattekonsulenterne:
Vedr. software skyldes det en politisk beslutning og den skal ses i lyset af at software ofte er enten tidsbegrænset eller også hurtigt forældes. Men det er også udtryk for at man har ønsket at give virksomhederne nogle lempelse betingelser for at kunne købe software. Software kan heller ikke på samme måde som driftsmidler videreoverdrages.
Det er nu egentlig meget smart for os virksomhedsejere at man har valgt det Men glæder det for alt software ligegyldigt prisen?
Ja lovteksten siger EDB-software og i Liginingsvejledningen præciseres det blot at, det også gælder hvor der er tale om tidsubegrænsede brugsrettigheder etc.
Summa-Summarum: Jeg bruger det selv men ikke udpræget meget. Jeg laver mit regnskab og bogføring efter regnskabsmæssige principper og alle de skattemæssige reguleringer laver ejg udenfor Summa Summarum. Men vi prøver:
I stedet for bare at udgiftsføre købet på købstidspunktet ville jeg føre det på driftsmiddelkontoen. Ved årsafslutningen fører jeg så de udgifter der skal straksafskrives væk, og over på straksafskrivninger (udgifter) og øvrige afskrivninger over på afskrivninger. Evt. lægger man alle afskrivningerne sammen i et post.
I stedet for bare at udgiftsføre købet på købstidspunktet ville jeg føre det på driftsmiddelkontoen. Ved årsafslutningen fører jeg så de udgifter der skal straksafskrives væk, og over på straksafskrivninger (udgifter) og øvrige afskrivninger over på afskrivninger. Evt. lægger man alle afskrivningerne sammen i et post.
Jeg bogføre altså en købsfaktura på en driftskonto (altså en aktiv konto) på købsdatoen.
Ved årets udgang skal regnskabet afsluttes, og så gøre jeg hvad i kladdekassen?
Da man ikke direkte kan bogføre debit på en konto og kredit på en anden, så er jeg nød til at bruge Afstemningskontoen "Kassen", ikk?
Hvis du har tid, gider du så ikk lave et fiktivt regnskab med kontoplanen "Standard (version 3)" og så prøve at forklare mig hvordan jeg skal bogføre det?
Får man så ikke et problem med driftsmiddelsaldoen?
Det er vel så bedre at have to driftsmiddelsaldi i bogholderiet, en med aktiver der SKAL afskrives og en men aktiver der KAN straksafskrives. Hvis man så vælger ikke at straksafskrive det man må, så flyttes aktiverne over på den anden konto, og indgår i årets tilgang.
Hvorfor ? Den dag man vil sælge pågældende driftsmiddel afgangsfører man jo salgssummen uanset om det er straksafskrevet eller afskrevet løbende. Der hvor du kan sige det glipper, er hvis man realiserer et tab på et driftsmiddel i forhold til den nedskrevne værdi (hvor der er mulighed for at fratrække tabet med det samme). Det vil man ikke kunne se på "min måde" men hvor tit sker det. Men jo det du nævner er også en mulighed og måske en bedre mulighed.