Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvis Olien stiger til 300dollars! hvad så?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi vil aldrig løbe tør for Olie. Det vi løber tør for er den teknologi til at få alt olien op. Big Smile

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 21:03

"Hvis vi løber tør for olie før 2100 "

Omkring år 2100 bliver olie kun brugt til at smøre sliddele med, vis overhovedet til noget.

Ronnie, den der middag til alle  - så må du jo blive en meget gammel mand (med mange penge)  Smile

Mvh.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 21:03

Lige for at afklare det så mener jeg selvfølgelig at Iran kan påvirke olieprisen - men de kan ikke få prisen på en tønde olie op i nærheden af 300 dollars som scenariet er sat op.

Fra Ringsted
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 21:07

burde vel for satan være muligt for min generation at blive 120 år ...

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 21:10

Ronnie Gasseholm:
burde vel for satan være muligt for min generation at blive 120 år

Godt ord igen.

Jeg kunne jo ikke vide at du kun er en hvalp Stick out tongue

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 13:51

Hmm... Er da i grunden overhovedet ikke sikker på at en krig mod Iran ikke ville kunne løfte prisniveauet til 300$

Hele regionen ville jo gå amok, fra Egypten til Pakistan, hvilket jo nok ville koste en ganske betydelig del af olieproduktionen!

Jeg er ikke helt sikker på hvordan pris/mængede funktionen hænger sammen, men det er vel ikke utænkeligt at et fald i produktionen på 10% ville øge prisen med 50% (givet vis mere). En all out krig i mellemøsten vil garanteret sænke produktionen med betydeligt mere end 10%!

Lige en sjov lille anekdote om Iran som nok ikke er mange bekendt. I 1953 var der rent faktisk et demokratisk valg i Iran problemet var så bare at (den hovedrystende) populærer præsident valgte at nationalisere oliereserverne. Og som det jo altid går med lande som har negativ indflydelse på amerikansk industri, så så vi en lille omvæltning af det ellers velfungerende demokrati. Som naturligvis endte (som det plejer når amerikanerne har blandet sig i et eller andet) med at der blev indsat en psykopat diktator (i lighed med cambodia, afganistan, chile, etc.)  

Nå men nok om det, jo jeg tror det er meget realistisk med oliepriser på 300$ pr. tønde hvis der (NU) blev igangsat en krig med Iran.

Hvad der ville ske: Tja, verdensøkonomien vil falde sammen på en måde som vil få den tidlige mellemkrigstids tyskland til at lige en asiatisk vækstøkonomi fra slut firserne! 

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 16:43

Jeg tror fundamentalt set du overvurdere Irans betydning i de andre lande.

Adskillige magthavere i regionen har ingen som helst interesse i et stærkt Iran snarer tværtimod da Iran ophildner visse religiøse tendenser som er et voksende problem for magthaverne med egne befolkninger.

Så nej hele regionen ville nok ikke gå amok - ihvertfald ikke på offcielt niveau hvor det betød noget som helst.

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)