Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvis Olien stiger til 300dollars! hvad så?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra københavn
Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Sidste år var jeg udvekslingsstudent i Texas, hvor jeg bla. studerede engelsk med en Iraner som også var på udveksling - snakkede med ham igår om hvordan det går osv. Og han sagde at i Iran er der stor debat om at Amerikanerene skulle planlægge et bombeangribe på Iran, samt at i Iran er den generalle befolkning begyndt at købe våben til dem selv.  Det menes at i tilfælde af krig, kan Iran affyrer 11.000 missiler i minuttet!!! Samt at hvis vi får krig, lukker Iran helt sikkert Homuz-strædet som ville få Olien til at stige til 300 dollars tønden!

Prøv at kom med nogle scenarier hvordan det ville påvirke jeres virksomheder hvis Olien steg til 300 dollars???

hilsen

Peter

Fra Ringsted
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 19:37

Bortset fra at det lyder langt ude.

Så tvivler jeg på at en krig mod iran ville få olien op på 300 USD.

USA + Isarel hvis de skulle vælge at gå i krig med Iran vil tromle landet over på meget få dage, hele den iranske infrastruktur vil være færdig.
Havnevejene vil hurtigt blive sikret.

Selvfølgeligt ville der komme modstand men ikke noget særligt som Israel og USA umildbart ikke kunne holde nede.
Men USA vil aldrig gøre dette sålænge afghanistan og Irak er igang, en krig på +3 fronter er en syg beslutning og ville skabe alt for meget international debat.

At iran måske kan affyre 11000 missiler i minuttet anser jeg som noget af en påstand.
Og spørgsmålet er så hvor langt disse missiler ville nå, USA kan de jo stort set kun ramme ved at angribe irakiske militærbaser.

Og har de muligheden for at skyde 11.000 missiler afsted så tror jeg disse anlæg vil blive ødelagt inden Iranerne opdager hvad der rammer dem.

Fra Ringsted
Tilmeldt 30. Mar 05
Skrevet kl. 19:40

Glemte helt hvad det ville påvirkevirksomheden :)

En olie på 300 USD og en dollarkurs på 4.75 kr.

Direkte vil den ikke påvirke særligt meget udover vores benzin udgifter nok stiger med 20-30000 kr årligt.

Inddirrekte vil den nok koste lidt på bunden, men mange af vores kunder er i brancher hvor man også tjener gode penge i dårlige tider..
Så måske vi kunne ende med at få nye folk billigere end idag...

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 20:02

" USA + Isarel hvis de skulle vælge at gå i krig med Iran vil tromle landet over på meget få dage "

Betyder det så at de må sælge Irans olie ?  Eller hvad Smile

Mvh.

Fra Ringsted
Tilmeldt 30. Mar 05
Skrevet kl. 20:10
Næhh det må de da ikke. Irans Olie er Irans.
Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 20:13
Nåh, jeg skule bare lige være sikker Wink
Fra Ringsted
Tilmeldt 30. Mar 05
Skrevet kl. 20:14
Det er joikke 1700 tallet hvor man tog krigsbytte :)
Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 20:35

Hehe sjovt indlæg.

Iran kan ikke affyrer missiler der kan skade USA.

USA kan bombe Iran herfra til Uganda uden nogen sikkerhedstrussel for USA.

Din Iranske ven må være halvvejs hjernevasket hvis han tror på den slags.

Iran levere nok ikke så meget olie så prisen ville stige fra 115 til 300 dollars pga. en krig.

Sandsynligheden for at USA overvejer at bombe Iran pt. er relativt lille (Elections on the rise).

Igen er din Iranske ven nok mere eller mere hjernevasket til at tro på det fortstående scenarie.

Situationen er derfor hypotetisk og med temmeligt tvivlsomme elementer.

En oliepris på 300 dollars vil påvirke alle virksomheder i det at hele verdensøkonomien ville blive voldsomt påvirket - men igen er det nok ikke noget Iran på nogen måde kan påvirke uanset bombning af Iran eller ej.

Irans 1100 missiler i minuttet kan nok nå naboerne til Iran - men spørgsmålet er vel 1) Hvad ville iran få ud af at bombe sine naboer og 2) Hvor lang tid går der før Israel tæppebomber landet med atombomber som gengældese, og i så fald er det nok tvivlsomt hvor meget Iran får ud af sine 1100 missiler i minuttet ;)

Ps. Irak viser vel meget godt at selvom USA ikke direkte rådede over olien efter invasionen så var det primært amerikanske virksomheder som fik alle de store kontrakter betalt med oliepenge, så indirekte er der jo en vis kontrol med oliemidlerne.

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 20:43
Fra Ringsted
Tilmeldt 30. Mar 05
Skrevet kl. 20:55

Måske de er nr.4 i kendte reserver, men hvor ligger de på produktionslisten som må være det afgørende for prisen på kort sigt.

Der tror jeg de ligger pænt nede, jeg har ikke kunnet finde det på google så hvis en har infoen så skyd.

Desuden så er opgørelsen af reserver jo meget sjov.
I 70'erne mente man vi ville løbe tør i starten af 2000, i 2000 mener man at vi har reserver til minimum 50 år ikendte reserver og så er der ikke taget højde for nye områder med olie og nye udvindingsmetoder.

Hvis vi løber tør for olie før 2100 så giver jeg sgu en middag til jer alle :)

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)