Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp en fellow amino med sin Bachelor :)

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er fuldstændigt uenig - Man benytter netop skalaer på hospitaler til at kortlægge folks opfattelse af deres eget smerteniveau fordi folk altid kan vurdere ud fra skalaer.

Likert skalaer givert dig mulighed for at teste reliabiliteten af dine spørgsmål og spørgsmålsgrupperinger via cronbach alpha tests og dermed kan du forsvare dine data og teste at du rent faktisk får svar på det du spørger om og altså dermed også om dine operationaliseringer af dine variabler er iorden. Det kan du slet ikke gøre nu og du står tilbage med mere overfladisk produkt der ikke nødvendigvis kan afklare kausaliteten mellem din afhængige og uafhængige variabler og hvor du ikke er gået stringent nok metodologisk og videnskabeligt tilværks til at kunne sige noget om forholdet mellem dine variabler.

Du ender altså med en undersøgelse hvor du kun kan sige noget deskriptivt ala "70% er af den opfattelse at Canon leverer den bedste billedkvalitet" men uden at kunne sige noget om hvad billedkvalitet er eller i hvor høj grad billedkvalitet vurderes af svareren i forhold til de andre mærker osv. - Derudover kan du ikke lave statistik analyse hvor du chekker for korreleationerne mellem variablerne og laver signifikanstest m.v. for at se om dine variabler reelt set har en forklarende betydning.

Rent metodologisk og videnskabeligt kunne du altså sagtens vælge en meget mere stringent fremgangsmåde.

Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 15:14

Prøv at læs en gang til hvad det er jeg skriver :)
Har ikke noget mod likert skalaer, de kan være rigtig gode - men kun hvis man giver respondenten muligheder, som de reelt kan vurdere.

Ja, jeg kunne godt gøre som du siger, men så skulle jeg skrive en opgave om spørgeskemaer! Ideen med spørgsmålene om kvalitet var netop at få folks fuldstændig subjektive holdning. Er godt med på, at jeg kunne have fået et svar der hed; Canon er bedst, men folk synes HP er næstbedst. Jeg er ligeglad med hvordan de definerer god billedkvalitet, det er slet ikke relevant i denne sammenhæng jeg skal bruge det.

Spørgeskemaet er sat i verden for at få den enkeltes mening, underbygge min opgave med en smule imperi, og danne grundlag for diskussion i mit projekt - der sandt og sige, ikke må fylde mere end 25 sider, hvilket i sig selv er svært nok at holde det nede på :) Alt med det analyser og conbach tests er ikke relevant for alle, selvom dine undervisere måske synes det. Jeg er ikke ved at uddanne mig til researcher eller lign. jeg læser kommunikation, og her er det vigtigste, at jeg på en saglig og objektiv måde kan analysere det der ligger foran mig og sætte det ind i et kommunikativt perspektiv.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 16:09

Min pointe var netop at du nok ikke kan analysere særligt meget - du kan derimod beskrive noget.

Anyways held og lykke med opgaven.

Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 17:07

.. det er sjovt, for tænkte faktisk på, at hvis ikke du smed geværet denne gang, så ville jeg :)

Det er altid spændende at diskutere med personer, der ser anderledes på tingene.

Tak for dit svar, dit feedback og dit held og lykke!

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)