Som led i mit Bachelor projekt som har titlen "A Competitive analysis of the Danish consumer printer market", Har jeg lavet en spørgeskemaundersøgelse.
Vil derfor høre jer om i vil bruge en smule tid på at hjælpe mig, ved at udfylde dette spørgeskema online. Det vil være en stor hjælp for mig ;)
Her er lidt om spørgeskemaet: - Det handler om forholdende på det danske printermarked for forbugere - Det tager maks 10min at udfylde - Er også velegnet til kvinder :)
Det skal bruges som led i en markedsundersøgelse af det danske Consumer printmarked. Undersøgelsen skal bruges i min opgave, både til inspiration, men også til at underbygge teori. Af disse grunde er denne undersøgelse vigtigt for hele projektet :)
Må jeres scanner være god, jeres foto lækre og blækspild minimalt ;)
Håber du har tænkt på en eller anden måde, til at teste om spørgeskemaet er repræsentativt. - Der mangler lidt de informationer, som man normalt holder op mod resten af populationen ligesom der kan stilles spørgsmålstegn ved distributionen.
Punkt 9: fra 1 til 5, men hvad mon er bedst :)
Punkt 27: Behøver man at have søgt hjælp?
Punkt 38: Burde folk ikke tvinges til at vælge mellem laser/blæk? Det er vel interessant hvor meget det betyder...
Hehe... det viser bare at test test test test ikke altid er nok ;)
Om det er repræsentativt? Nej, det bliver det nok ikke. Det kommer til at vise tendenser, men det er også OK til en bachelor. Det er straks værre hvsi det er en Ph.d :)
Den med laser vs. blæk er en god pointe. Men der er mange ting jeg kunne spørge ekstra om, men den røg fra, idet forbrugermarkedet hovedsagligt er inkjet printere.
Kenneth: Det er faktisk et næsten korrekt citat fra en mand jeg engang snakkede med. Har snakket med +5000 mennesker på langt over 100 events rettet mod forbugere (indenfor print), og folk siger de sjoveste ting :)
Du har nogle voldsomme metodologiske problemer med din survey.
Din data kan ikke kvantificeres videnskabeligt så du ender op med en omgang kvalitativ beskrivelsesstatistik af folks holdninger om 3 printer mærker i forhold til hinanden.
Angående din kommentar, så er det du beskriver lige præcis der jeg vil hen. Jeg skal kende folks holdning til de 3 mærker overfor hinanden, hvilken printer de har, og deres holdning til funktionalitet.
Det kan sikkert gøres anderledes og bedre. Men nu er det en Bachelor opgave, og det vigtigste er, at jeg kan tage tal fra en kvantitaiv analyse og bruge det ift. teori.
Som et eksempel, så har over 50% indtil videre svaret at de har den opfattelse, at canon har den bedste fotokvalitet. Det er da lidt tankevækkende, for enten er Canon bedre til det budskab, måske har jeg ramt de "forkerte/rigtige" respondenter, eller også er opfattelsen bare sådan i vide kredse.
Det virkelige svar er at cannon satsede markant på billedeprint i hjemmet før de andre og havde printere som var markant bedre til det - men samtidig var rimeligt dårlige til at printe en masse sort/hvid tekst sider ud sammenlignet med HP f.eks.
Sådan husker jeg ihvertfald udviklingen.
Jeg læser selv ved siden af min virksomhed (primært selvstuderende men alligevel) og er i gang med at skrive en bachelor om demokrati og demokratisk tillid blandt borgerne i EU og din survey ville helt enkelt ikke overleve en eksamen på statskundskab. De data du samler ind om forholdet mellem de 3 kan du jo ikke kvantificere du kan kun sige noget om den deskriptive statistik i forholdet mellem de 3.
Havde du nu bedt folk om at svare på en skala fra 1 til 10 (eller 1-7, 1-5) på de forskellige variabler for hvert mærke kunne du meget nemt lave kvantitativ analyse af hvert mærke og så have set på de kausale forhold mellem variablerme og mærkene og måske endda taget nogle kontrol variabler med ind i undersøgelsen - istedet sidder du nu med en lang række besvarelser som faktisk er kvalitative og som du skal fortolke på eller nøjes med deskriptive statistikker for også får du alt andet lige en meget tynd kop te ud i den anden ende. Jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige om det er passende til niveauet for den uddannelse du tager, men rent metodologisk er der nogle voldsomme problemer.
Det hele er en afvejning af fokus. De svar jeg får ud af det her, skal alle give indikationer og give mig et udgangspunkt for debat. Min opgave er ikke bygget op om denne undersøgelse, langt fra. Havde også overvejet den fremgangsmåde du fremstiller med at skulle vurdere på en "likert skala". Men det præsenterer det problem, at det ville være nærmest umuligt for almindelige mennesker at svare på det. Folk vil simpelthen ikke have grundlag for at skulle vurdere Epsons printkvalitet, og canons, og brothers og HPs på en skala. Ergo ville tallene være mindst ligeså ubrugelige som du beskriver mine. Derfor ville jeg hellere have at folk svarede det de tror, for det er jo det de forskellige producenter er oppe mod til hverdag. Formålet med undersøgelsen var således ikke, at resultatet skulle hedde; "HP scorer 4,5 i snit, Epson 3,2 altså er HP bedst". Nej, vil hellere; "70% er af den opfattelse at Canon leverer den bedste billedkvalitet".
Beder du folk svare på hvilken minister ud af 3 der gør sit arbejde bedst på en skala fra 1-5 vil alle have en holdning, ligesom hvis du spurgte om hvem er lækrest - Paris Hilton eller Britney.
Tror du overfortolker dette spørgeskema, og jeg kan forsikre dig om, at niveauet på handelshøjskolerne er mindst ligeså højt som på statskundskab.