Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overgang til momsregistreret

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

hstidsen >> Nedenstående er ikke så meget et direkte svar på dit spørgsmål - mere en reaktion på de to indlæg der er kommet efter 13:28 som heller ikke er direkte svar på dit spørgsmål.

Peter - Revisor / Skattekonsulenterne >> Helt uenig

Peter - Revisor skriver "Momsmæssigt er det altid fakturadatoen, der er afgørende." og "Du skal IKKE momse, som jeg har skrevet tidligere." (min fremhævning af IKKE)

Det er vigtigt at forstå hvad man gør. Ellers ender det med at hstidsen kommer tilbage næste gang og næste gang og bliver frustreret fordi han ikke fatter en .. af det hele.

Faktisk er dette endt med at hstidsen har valgt en løsning 'FORDI det er en løbende xxxx' og det er da bedre end 'fordi yyy siger det.'. Så antydningen om at hstidsen og andre stakkelse iværksættere er for dumme til at forstå andet end enkle 'du skal/du skal ikke' er skudt over målet.

Forresten - jeg har momsafmeldt min virksomhed pr 1.4.2008 og ringede til Skat for at spørge bl.a. til den telefonregning der på et eller andet tidspunkt dukker op med fakturadato efter 1.4. og vedrørende perioden før 1.4. Svaret var: Der kan trækkes købsmoms fra da den vedrører den registrerede periode. På eget initiativ sagde hun osse at det samme galdt revisorregningen vedr. regnskabsafslutning fordi det vedrørte den registrerede periode uanset at al arbejdet var udført efter afmelding. Så jeg forstår både loven og diverse praksis som at leveringstidspunktet er prioritet 1. Men som jeg osse sagde indledningsvis: I praksis benytter man ofte meget firkantet 'fakturadato = momsdato".

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:24

Det er noget forbasket sludder du kommer med Henrik Krebs og du forvirrer iværksætterne mere end du gavner med sådanne indlæg. Det skal med til forståelsen at Henrik Krebs ikke er rådgiver og ikke har faglig indsigt i forholdene udover hvad han selv har kunnet snuse sig til via internettet. Jeg tager hatten af for Henrik på dette punkt for han har på denne måde tilegnet sig en imponerende viden som "ikke-professionel" men her går det altså galt.

De momspligtige indtægter og udgifter skal henføres til den periode som de vedrører. Så det er helt korrekt at købsfakturaer som først kommer til senere skal medtages i din "Henriks" sidste momsperiode. Det kaldes også periodisering.

Men det vi taler om her er overgang til moms hvor du skal momsregistreres fra det tidspunkt hvor du overskrider grænsen eller selv vælger at lade dig momsregistrere. Man skulle så tro at det var det samme der gjorde sig gældende (periodisering) men det er det altså ikke. Grænsen er en bagatelgrænse og lige så snart den overskrides, eller man vælger at lade sig registrere, er man momspligtig. Ikke med tilbagevirkende krakt men kun med fremadrettet virkning men det fanger til gengæld så også al fremtidig fakturering og så er det ligegyldigt hvornår ydelser er leveret. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 17:15

For eksempel: Det er noget forbasket sludder at man skal momsregistreres fra det tidspunkt man overskrider grænsen. Ligger der forude en forudsigelig stor omsætning så indtræffer tidspunktet om krav til momsregistrering langt før. At man i praksis ikke kan sætte fingeren på den mand der starter en strålende forretning 1.1., omsætter for 24.000/md og lader sig registrere 1.3. - det er en anden sag. Men skattekonsulenterne - du er heller ikke revisor?  (Undskyld - det var bare lidt drilleri. Ovre i nærheden af ordkløveri, men oplysningen kunne have været udtrykt mere formelt korrekt). PS: Internettet er en god kilde, men  der kan være mange andre. Torskegilder er en af dem (3 stk - dog kun en vedrørende min virksomhed - udvidede hæverækkefølge. Det endte med en FORKERT skat, noget jeg dog først fandt ud af to år efter, og beløbet var ikke så stort, men det medførte at jeg læste virksomhedsskatteloven og skats vejledninger 5 gange mere).

Jeg kan oplyse at den eneste grund til jeg - trods ønske om revisorbistand med regnskabet - selv har sat mig ind i forholdene (selvom jeg for nytlig har købt revisorrådgivning der IKKE vedrørte regnskabet) er, at jeg i to af tre forsøg fik en fejlagtig rådgivning der tilfældigvis var på områder jeg havde lidt kendskab til. Den tredie revisor jeg havde inde i billedet var bare en kludremikkel - de findes i alle brancher.

Jeg finder skattekonsulenternes betragtning om 'momspligtigen indtræder' contra 'momspligten vedrører' interessant. Jeg er sådan set stadig af den mening at a) leveringstidspunktet (§23 stk 1) er principielt første prioritet, at b) i tilfælde hvor man fakturer snarest efter leveringstidspunktet kan anvendes fakturadatoen og c) 'Snarest efter' er et vat-ord, så i praksis ar det nemmere, udbredt og alm accepteret at køre mere firkantet momsdato=fakturadato. Og nu siger Skattekonsulenterne at momspligten også vedrører ydelser fra før momsregistrering (vi forudsætter at virksomheden er den samme - at ydelsernes art er den samme som er anledningen til at man momsregistreres). Her bliver jeg usikker. Pas - det vil jeg have øjenene åbne overfor.

Hvis I begge har den holdning at et forum som dette kun bør anvendes af dem der 'ved bedst' og ikke rummer plads til begrundede afvigende meninger, ja - bør I så ikke henvende jer til moderator og få mig udelukket. Tænk hvad der ville ske hvis Peter - Revisor's svar "Du skal ikke momse, som jeg har skrevet tidligere." ikke måtte kommenteres

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:00

Hej Henrik!

Der er nok ingen, der vil have dig udelukket fra dette forum.

Personligt synes jeg, at du ved rigtig meget i forbindelse med skat, moms mv., som du da også skal videregive.

Og indrømmet, min formulering var ikke alt for god.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:25

Det er også hvad jeg siger.

Jeg kan såmænd godt følge dine betragtninger momsmæssigt og indrømmer også at moms ikke er et kerneområde for mig på samme måde som skat. Men det der ligger i det er at grænsen på de 50.000 kr. er en bagatelgrænse, og der taler vi derfor ikke normale periodiseringsprincipper men at du når et limit fra hvilket tidspunkt hvorfra momsregistrering bare skal påbegyndes. Det kan vel også siges sådan at hvis fakturering var sket sammenfaldende med leveringstidspunktet ja så var grænsen på de 50.000 kr. jo nået før. t 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)