hstidsen >> Nedenstående er ikke så meget et direkte svar på dit spørgsmål - mere en reaktion på de to indlæg der er kommet efter 13:28 som heller ikke er direkte svar på dit spørgsmål. Peter - Revisor / Skattekonsulenterne >> Helt uenig Peter - Revisor skriver "Momsmæssigt er det altid fakturadatoen, der er afgørende." og "Du skal IKKE momse, som jeg har skrevet tidligere." (min fremhævning af IKKE) Det er vigtigt at forstå hvad man gør. Ellers ender det med at hstidsen kommer tilbage næste gang og næste gang og bliver frustreret fordi han ikke fatter en .. af det hele. Faktisk er dette endt med at hstidsen har valgt en løsning 'FORDI det er en løbende xxxx' og det er da bedre end 'fordi yyy siger det.'. Så antydningen om at hstidsen og andre stakkelse iværksættere er for dumme til at forstå andet end enkle 'du skal/du skal ikke' er skudt over målet. Forresten - jeg har momsafmeldt min virksomhed pr 1.4.2008 og ringede til Skat for at spørge bl.a. til den telefonregning der på et eller andet tidspunkt dukker op med fakturadato efter 1.4. og vedrørende perioden før 1.4. Svaret var: Der kan trækkes købsmoms fra da den vedrører den registrerede periode. På eget initiativ sagde hun osse at det samme galdt revisorregningen vedr. regnskabsafslutning fordi det vedrørte den registrerede periode uanset at al arbejdet var udført efter afmelding. Så jeg forstår både loven og diverse praksis som at leveringstidspunktet er prioritet 1. Men som jeg osse sagde indledningsvis: I praksis benytter man ofte meget firkantet 'fakturadato = momsdato". |
Det er noget forbasket sludder du kommer med Henrik Krebs og du forvirrer iværksætterne mere end du gavner med sådanne indlæg. Det skal med til forståelsen at Henrik Krebs ikke er rådgiver og ikke har faglig indsigt i forholdene udover hvad han selv har kunnet snuse sig til via internettet. Jeg tager hatten af for Henrik på dette punkt for han har på denne måde tilegnet sig en imponerende viden som "ikke-professionel" men her går det altså galt.
De momspligtige indtægter og udgifter skal henføres til den periode som de vedrører. Så det er helt korrekt at købsfakturaer som først kommer til senere skal medtages i din "Henriks" sidste momsperiode. Det kaldes også periodisering.
Men det vi taler om her er overgang til moms hvor du skal momsregistreres fra det tidspunkt hvor du overskrider grænsen eller selv vælger at lade dig momsregistrere. Man skulle så tro at det var det samme der gjorde sig gældende (periodisering) men det er det altså ikke. Grænsen er en bagatelgrænse og lige så snart den overskrides, eller man vælger at lade sig registrere, er man momspligtig. Ikke med tilbagevirkende krakt men kun med fremadrettet virkning men det fanger til gengæld så også al fremtidig fakturering og så er det ligegyldigt hvornår ydelser er leveret.