Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Både fri bil og kørepenge

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 31. Mar 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Baggrund: 

Jeg ejer en enkeltmandsvirksomhed og har hidtil haft 2 biler som begge har været i virksomhedsordningen. Den ene på Gule plader til rent erhverv (ikke betalt moms) og den anden på hvide plader som fri bil.

Jeg har nu solgt bilen på gule plader, og har i stedet købt en anden gule plade bil hvor jeg må køre privat. (Moms betalt og årlig privat benyttelsesafgift betales)

Begge biler bruges erhvervsmæssigt, men bilen på hvide plader bruges overvejende privat. Bilen på gule plader bruges overvejende erhvervsmæssigt (Men bruges dog også privat).

Den nye bil på gule plader ønskes holdt uden for virksomhedsordningen (Købt privat).

Spørgsmålet:

Må jeg hæve kørepenge fra virksomheden i forbindelse med den erhvervsmæssige kørsel i bilen på gule plader (uden for virksomhedsordningen) samtidig med at jeg har en fri bil stillet til rådighed (bilen på hvide plader som er i virksomhedsordningen) ? Eller skal jeg skattemæssigt altid bruge bilen i virksomhedsordningen når nu jeg den som fri bil?

Hvor finder man lovteksten omkring dette spørgsmål?

//Jan

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:43

Hej!

Ja...du skal skattemæssigt bruge den frie bil.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:53

Du kan ikke svare "skattemæssigt" bruge Peter. Manden må bruge hvilken bil han vil. Det er der ingen der kan forhindre ham i, og han kan også få skattefri godtgørelse når han bruger gulpladebilen i virksomhedsen. Dette kan faktisk være en fidus når man kan få mere i skattefri godtgørelse end man bliver beskattet af vedr. den fri bil.

Det mest optimale er at gulpladebilen bør bruges til erhvervskørsel med godtgørelser og hvidpladebilen i virksomheden bør bruges til privat. Man skal dog sørge for at lave en meget klar og skudsikker opdeling af benzinudgifterne m.v.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 31. Mar 08
Skrevet kl. 11:50

Hej Bent,

Jeg nu også undersøgt sagen videre hos Skat, som forresten syntes det var lidt sjovt for det var den "omvendte" retning da man normalt ønsker at køre privat i en firmabil, men her ønsker at køre firmakørsel i en privatbil samtidig med at man har en firmabil.

Budskabet var meget klart. Skat har ikke noget forhold til hvilken bil som bruges. Der er heller ikke nogen lovgivning/retningslinier som regulerer denne situation. Man skal dog føre kørebog for den private bil, så man kan dokumentere hvor meget der køres erhvervsmæssigt. Spørgsmålet om man så laver en forholdsmæssig afskrivning eller udbetaler statens takster for kørte km. i erhvervs regi blander skat sig ikke i, så længe der kan fremlægges dokumentation for fordelingen/kørte km. henholdsvis privat erhversmæssigt.

Bilen på hvide plader som er med i virksomhedsordningen kan godt være givet som et personalegode, og man er ikke forpligtet til primært at bruge denne bil erhvervsmæssigt.

Der er dog lige et par ekstra forhold som er relevante i den sammenhæng. Hvis bilen på hvide plader er leaset skal den køre minimum 10% erhvervsmæssigt for at man kan fradrage moms på leasingydelsen. (Tror jeg nok)?

Med hensyn til brændstofudgifter, så kører bilen på hvide plader på benzin og bilen på gule plader på Diesel. Så her bør sagen være ret klar. Ellers har du en rigtig god pointe. For så kunne man finansiere brændstoffet fra "firmabilen" til den "Private" bil og dermed få fradrag for brændstof udgifter samtidig med man f.eks. hævede statens takster for kørte km..

I samme forbindelse fik jeg afklaret et andet relevant spørgsmål. Idet jeg er selvstændig kan jeg skrive alle km. som erhvervsmæssigt også selv om jeg arbejder hos en kunde i mere end 60 dage. Dette er fordi at 60 dages reglen kun gælder for lønmodtagere. Såfremt jeg havde haft et ApS eller A/S havde jeg været lønmodtager og derfor underlagt 60 dages reglen. Men fordi det er en enkeltmandsvirksomhed/selvstændig, uanset om jeg har virksomheden i virksomhedsordningen så er man ikke underlagt 60 dages reglen. Dette er meget relevant hvis man har længerevarende opgaver hos kunder og bør indgå i overvejelserne om valg af selskabsform.

Kommentarer udbedes gerne.

//Jan

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 12:40

Det lyder som om du har talt med en medarbejder som har lidt styr på tingene, bortset fra det sidste. Med hensyn til valg af godtgørelsesform så vælger man skattefri godtgørelse hvis vi taler om en billigere bil hvor der ikke er de store driftsomkostninger (og afskrivninger) på.

Det er noget sludder at 60 dages reglen kun gælder lønmodtagere. Den gælder i lige så høj frad for selvstændige erhvervsdrivende men dog ikke hvor du som selstændig erhvervsdrivende eller lønmodtager kører i en specialindrettet varebil som er uegnet til privat kørsel. Ligningslovens § 9B siger således klart at al kørsel er erhvervsmæssig kørsel medmindre der er tale om kørsel som omfattes af 60 dages reglen, og reglerne i ligningsloven, herunder § 9B, gælder såvel for lønmodtagere som selvstændigt erhvervsdrivende. Så enten har du misforstået budskabet fra skat eller også har de givet dig et forkert svar.  

Tilmeldt 31. Mar 08
Skrevet kl. 17:10

Hej Bent,

Nu er jeg ikke revisor, så jeg skal ikke gøre mig for klog på dette område. Men hos Skat var de meget klare i svaret, omend det så er forkert. Men jeg bliver nødt til at udfordre dig lidt. Jeg har nu læst de relevante afsnit af ligningsloven og jeg læser følgende:

I LL §9A Stk. 4 + 7 bruges termer som Arbejdsgiver, Lønmodtager og i stk 8 bruges specifikt termet selvstændig erhvervsdrivende. Derigennem har vi fået præciseret at der i ligningsloven skelnes mellem disse termer.

I LL 9 B som omhandler 60 dages reglen står der i stk. 3 specifikt arbejdsgiver og lønmodtager og i stk 4 står der:

"Stk. 4. Reglerne i stk. 1-3 finder tilsvarende anvendelse på befordringsgodtgørelser, der udbetales til medlemmer af eller medhjælpere for bestyrelser, udvalg, kommissioner, råd og lignende"

Her præciseres, at reglerne gælder ud over for lønmodtager også for medlemmer af bestyrelser, udvalg m.v., men der står specifikt ikke at det gælder selvstændig erhvervsdrivende, selv om det er en term som er brugt specifikt i LL §9A Stk 8.

Derfor siger min logik mig, at skat har ret i denne sammenhæng. Men som sagt, jeg er ikke revisor så du må meget gerne skyde hul i min argumentation.

//Jan

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 00:34

Jeg kan såmænd godt følge din argumentation men reglerne i § 9, 9A og 9B,stk.3 skal ses i det lys at der er tale om godtgørelsesregler. Dvs. udbetaling af skattefri godtgørelser. Der kan alene udbetales skattefri godtgørelser til lønmodtagere (rejse/befordring), og bestyrelsesmedlemmer. Der kan ikke udbetales skattefri godtgørelse til selvstændigt erhvervsdrivende men de kan i stedet foretage fradrag i den personlige indkomst efter samme satser, og at det også sker efter de samme regler følger af den henvisning jeg lavede før. Dette fremgår også af § 9A, stk. 8.  At det ikke fremgår af § 9B skyldes at 9B, stk. 1 og 2 ikke er en godtgørelsesregel men en definition af hvornår kørsel er erhvervsmæssig + den særlige 6 dages regel. Dvs. det gælder generelt og gælder dermed også selvstændige erhvervsdrivende hvad henvisningen også siger.

Tilmeldt 31. Mar 08
Skrevet kl. 15:43

Hej Bent,

Undskyld jeg bliver ved med at bore i denne sag. Men den person som jeg snakkede med hos Skat var meget klar og utvetydig. Jeg var imponeret over at hun kunne give et så klart svar. Hum fortalte at hun havde siddet med dette område i 20 år og derfor syntes det var ligefremt. :-) Ligeledes er dette en vigtigt punkt i relation til selvstændige som arbejder på længerevarende opgaver hos Deres kunder.

Jeg har derfor på baggrund af dit svar læst lovteksten igen. Jeg er enig med dig, at §9B, stk 1 og 2 er en definition, men stk 3 og 4 skal da læses i sammenhæng med stk. 1 og 2. I stk. 3 står der specifikt arbejdsgiver og lønmodtager (Definitionen må være, at arbejdsgiver og lønmodtager er 2 separate juridiske enheder, f.eks. et ApS og lønmodtager). I stk. 4 skrives at reglerne i stk 1-3 (og dermed definitionen) også er gældende for medlemmer eller medhjælpere for bestyrelser, udvalg, kommissioner, råd og lignende. Men der står IKKE at det er gældende for selvstændig erhvervsdrivende. (Som der klar skelnes mellem i §9A). Jeg må derfor konkludere at §9B ikke er gældende for selvstændig erhvervsdrivende.

Er der et andet sted hvor dette punkt lovgivningen er fortolket? For ifølge teksten i lovgivningen syntes jeg det rimelig klart at selvstændig erhvervsdrivende ikke er omfattet af §9B

//Jan

Tilmeldt 31. Mar 08
Skrevet kl. 16:01

Hej Bent,

Jeg glemte lige en kommentar.

Jeg har også læst dit svar under debat "Kørebog". Her henviser du til ligningsvejledningen A.F.3.3.3 Andre. Jeg er helt enig at der her står en henføring til §9B stk.1 Men jvn. ovenstående så er der uoverensstemmelse med loven og vejledningen. Hvilket er gældende? (Loven vil tro).

//Jan

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 16:18

Du må jo tage stilling til om du tør at basere dit kørselsmønster og økonomi på rådgivning fra Skat, der som tidligere anført ikke har noget erstatningsansvar i forhold til dig.

Jeg må nemlig sige at jeg er fuldstændig afklaret på dette område og 100% sikker i min sag. Det er fint nok at skattedamen fortæller dig at hun har siddet på området vedr. skattefri godtgørelser i 20 år men det kan meget vel betyde at hun så kun har beskæftiget sig med lønmodtagere i og med at udbetaling af skattefri godtgørelser kun er noget som vedrører lønmodtagere. Jeg har selv arbejdet 11 år ved Skat i ledende funktioner samt 13 år som rådgiver. Har arbejdet med alt indenfor skat og mener at vide hvad jeg taler om.

At skattedamen ganske enkelt ikke har ret er dokumenteret alene derved at der skattesager på at selvstændige erhvervsdrivende er blevet ramt af 60 dages reglen. En sag blev ført helt til Østre Landsret hvor skattemyndighederne vandt den, hvorefter sagsøgeren en selvstændig  EDB konsulent dels ikke fik fradrag for arbejdsværelse men også fik begrænset sit kørselsfradrag som følge af 60 dages reglen. TfS 2000, 584.

Tror du ikke du har misforstået det Skat har sagt til dig. Ellers mener jeg seriøst at Skat har et problem og det falder tilbage på dig hvis du vælger at følge Skats fejlagtige "rådgivning":

Cirkulære til ligningsloven af 17/4 1996 nr. 72, pkt. 17.3.4.1. 

17.3.4.1. Selvstændige m.fl.
Derimod kan selvstændige erhvervsdrivende og andre med indtægtsgivende arbejde, der ikke er lønmodtagere, fradrage erhvervsmæssige befordringsudgifter, jf. § 9 B, stk. 1. Forudsætningen for at foretage fradraget er, at der er afholdt udgifter.
For så vidt angår afgrænsningen mellem selvstændige og lønmodtagere henvises til cirkulære nr. 129 af 4. juli 1994 om personskatteloven.
Personer, der modtager andre vederlag end lønindkomst, behandles på samme måde som selvstændige. Sådanne arbejdsvederlag kan være honorarindtægter af forskellig art, f.eks. ved kunstnerisk optræden eller foredragsvirksomhed. Kunstnere, foredragsholdere og andre, der modtager sådanne honorarer, kan derfor fradrage befordringsudgifter efter § 9 B.
Fradraget kan alene foretages i det omfang, hvervet er indtægtsgivende. Er der ingen indtægt ved det pågældende hverv, kan der derfor ikke foretages fradrag for udgifter til befordringen i forbindelse med hvervet.
Forudsætningen for at fradrage udgifter til erhvervsmæssig befordring er, at de almindelige betingelser i § 9 B er opfyldt, jf. ovenfor under punkt 17.3.1.
Fradraget kan efter den skattepligtiges valg foretages med faktiske udgifter eller med Ligningsrådets satser.
Fradraget foretages i den personlige indkomst, jf. personskattelovens § 3, stk. 2, nr. 9.

Fremhævning 1: Der har du dokumentationen for at selvstændige erhvervsdrivendes kørsel også er omfattet af ligningslovens § 9B

Fremhævning 2) Der har du dokumentationen for at de almindelige regler i § 9B, herunder 60 dages reglen også gælder for selvstændigt erhvervsdrivende.

Din konklusion om at Ligningslovens § 9B ikke skulle gælde for selvstændigt erhvervsdrivende holder ikke

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)