Måske sidder der nogle med en god idé til hvad jeg kan gøre. For 1 års tid siden fik jeg lavet en hjemmeside hos Danaweb. Jeg har netop fået en ny opkrævning på kr. 5.278,- for det kommende år. Synes altså det er dyrt??? Jeg mener også helt bestemt at sælgeren sagde til mig, at de ville kontakte mig 1 måneds tid før, for at høre om jeg var tilfreds og ville fortsætte. Men nu sidder jeg med en regning som skal betales om 9 dage!
Kan jeg flytte min hjemmeside til et andet hotel, og måske gøre det billigere på den måde. Der er tilknyttet et CMS system til min hjemmeside.
Måske er det bare prisen, - jeg har ikke så meget forstand på web, da jeg udelukkende beskæftiger mig med det trykte medie.
Nej du kan ikke flytte dit website - alt kode m.v. er noget du har lejet og du har ikke adgang til det hvis du ønsker en anden udbyder.
Du er altså underlagt total leverandørafhængighed og dit eneste valg står mellem at betale ved kasse 1 eller starte forfra.
Webhosting kan sagtens koste 4-5000 kr om året se f.eks. et php hotel hos dandomain (300mb) men om den hosting du har er det værd eller om du har besøgende nok til at retfærdiggører end udgift til webhosting på mere end et par 100ere krunder om året skal jeg ikke kunne sige.
Vælger du en ny løsning kan du sikkert få porteret dit indhold over i et nyt cms for en 5-6000 kr eks. moms inkl. design og tilpasning m.v. også står du altså derefter med løbende udgifter på nogle 100ere kroner om året hvis du vælger et billigt webhotel.
Dermed er 5000 kr om året altså ikke nødvendigvis dyrt for et website - det kommer an på hvad du får for pengene.
Danawebs koncept er at tilbyde en "gratis" hjemmeside, men med urimelig dyr hosting. Hvis du vil opsige din web-løsning, skal du gøre det skriftligt 3 måneder før den nye bindingsperiode.
Dette var i hvert fald konceptet bag deres søsterselskab, som jeg arbejdede for i en kort periode.
Sandheden er, at du kan få en IT-kyndig til at flytte grafik, tekster og billeder til en anden server, hvis du ønsker det. Det eneste, der ikke kan flyttes med er vores brugervenlige opdateringsmodul (CMS).
Jeg skal bestemt ikke opfordre dig til at forlade DanaWeb A/S som kunde, men bliver nød til at rette det fejlagtige postulat om, at du skulle være "underlagt total leverandørafhængighed". Mange udtaler sig om os. Alt for få har gjort sig den ulejlighed at undersøge noget som helst på forhånd.
Rasmus Poulsen skriver til dig, at du skal finde en anden leverandør hurtigst muligt - men aner samtidig ikke, hvad du får for pengene ved os i dag. Hvor hovedløse kan gode råd blive? Herudover underbygges med diverse debatter og vores ry på amino.dk. Hvor mange webbureauer i dette land er anbefalet af Håndværksrådet? Næ, vi har skam intet at skamme os over ;-)
Skal gøre opmærksom på, at din faste webmaster ved DanaWeb A/S opdaterer din hjemmeside gratis året rundt, gerne retter i designet, hvis du skulle have nye ønsker og i det hele taget står klar med gode råd i en branche, der ikke altid er helt nem at finde ud af. Om ca. 4.000 kr. ex. moms årligt er dyrt for denne service er en subjektiv betragtning. Vores mål bliver aldrig at være ubetinget de billigste - så bliver man sjældent bedst.
Vi er stolte af vores produkt, forsøger konstant at blive bedre og lever af tilfredse kunder. Om du i fremtiden er en af dem, kan jeg jo kun håbe på. Men undersøg markedet for hosting og servicering og kontakt os gerne på 44 52 16 00, hvis der er noget, vi skal hjælpe med.
I tilbyder hvad i tilbyder og fair nok - i har et marked og nogle kunder.
Men klap nu lige hesten - hvis du forsøger at bilde folk ind at de ikke er underlagt en leverandør afhængighed ved de løsninger i sælger så grænser da det til vildledene markedsføring. Kunden kan ikke skifte webhotel, kunden har ikke adgang til kildekoden, kunden kan ikke ændre på systemet og hvis kunden vil foretage sig noget som helst ud over at skifte billeder og tekst ud skal i gøre det - det er vist det man kalder leverandørafhængighed...
Jeg skrev ikke i var en dårlig løsning eller nødvendigvis en dyr løsning - jeg skrev meget faktuelt at i levere et closed source system hvor kunden ikke har adgang til at tage kildekoden med sig - og det var jo det Anette Lykke spurgte om.
Vanskeligt at debattere, hvis du ikke forstår simple spørgsmål eller står ved, hvad du selv skriver.
Ronnikc: "Nej, du kan ikke flytte dit website". Det passer simpelthen ikke. Hele sitet kan flyttes til en anden server, hvor der fremover kan rettes i HTML-koderne. Det vil se ud præcis som i dag.
Ronnikc: "Kunden kan ikke skifte webhotel". Pladder. Det er jo præcis det de gør ved at flytte hele sitet, opsige ved os og betale et andet sted. Misforstår jeg dig?
Kan ikke se noget sted i Anette's indlæg, at hun spørger om nogen kildekode eller hvilket system vi leverer. Hun spørger helt præcist, om hun kan flytte siden til et billigere webhotel. Er det mig der ikke kan læse?
At DanaWeb A/S opdaterer hjemmesiden og ændrer i det grafiske layout gratis året rundt kalder du "leverandørafhængighed". Vores 10.000 kunder, der ikke interesserer sig det fjerneste for koder eller programmering, kalder det "Service".
Du er velkommen til at komme forbi os en dag og lytte med, når tømrere, tandlæger, revisorer og glarmestre bliver hjulpet af vores dygtige webdesignere. Tror få af dem ville være tilfredse, hvis vi istedet blot sendte dem en kildekode...eller en regning på 600 kr. i timen for selv simple rettelser, som det sker andre steder.
Er da glad for, at du IKKE skrev, at DanaWeb A/S hverken er dyre eller dårlige. Det citerede jeg dig vist heller ikke for i mit første indlæg? Hesten er klappet ;-)
Nu kender jeg heldigvis flere mennesker som rent faktisk har været ansat hos jer - så rundvisningen behøver jeg ikke - jeg skal nok undlade at gå i detaljer.
At du forsøger at manipulere dig ud af de faktuelle forhold ved at lade som om at "hele sitet" er grafik og billeder og ikke hele det cms system der ligger bag og altså dermed den kode som driver websitet tror jeg er en rigtig dårlig strategi - ikke mindst fordi de fleste amino brugere nok har så meget webteknisk forståelse så de nok er klar over forskellen på et par siders tekst og nogle billeder og en hjemmeside.
Ønsker kunden at skifte webhotel skal kunden have et andet firma til at kode noget nyt eller opsætte et andet cms som kundens tekst og billeder kan flyttes over i (og det er jo så absolut den aller mindste del af arbejdet).
Jeg troede at hele pointen med CMS var at det var kunden selv der opdaterede deres sider og ikke leverendøren - men silly me det får man jo med i prisen (og hvorfor skulle man så bruge et cms?)
Det passer simpelthen ikke. Hele sitet kan flyttes til en anden server, hvor der fremover kan rettes i HTML-koderne. Det vil se ud præcis som i dag.
Det synes jeg nu også lyder ret positivt. Når i skriver copyright Danaweb på alle hjemmesider, troede jeg faktisk det var fordi I mente det var jeres og ikke kundens ejendom.
Edit: Det står faktisk i betingelserne, at kunden kan flytte indhold og det grafiske efter ønske. Så kan det hvis ikke blive tydeligere.
Jeg bruger danaweb, og er meget glade for deres system, de har stilled en flot hjemmeside op til mig og jeg kan selv gå ind og rette i den som det passer . Og kan jeg ikke ringer /mailer jeg bare til danaweb og de er klare til at hjælpe .Ja det koster 345 kr om måneden men det er ikke dyrt for der igger meget bag ved. Da jeg havde en konsulent ude sage han at det ar mulig at få det flyttet hvis jeg fant noget andet. det er klart de skriver copy right danaweb da de jo ligesom er dem der har givet mig en gratis hjemmeside.