Hej! Jeg arbejder i dag som systemkonsulent hos en traditionel IT leverandør. Jeg installerer servere, netværk osv. hos vores erhvervskunder i hele landet. Jeg har mange års erfaring indenfor branchen.
Jeg har fundet mig en kæreste vestpå, som jeg gerne vil flytte sammen med. Da hun grundet barn og arbejde ikke er mobil er det mig der må flytte, og da der så bliver for langt til mit nuværende arbejde, til at jeg kan køre frem og tilbage hver dag, overvejer jeg at se om jeg kunne starte som selvstændig.
Min ide er som følger:
At finde X antal virksomheder, som har brug for en dygtig og erfaring IT medarbejder, men som ikke har brug for en daglig ansat, men f.eks. hjælp én gang om ugen eller en dag hver 14. dag.
Jeg vil så lave en fast kontrakt med dem med f.eks. 3 måneders opsigelse, sådan at de ikke bare lige kan fyre mig lige med det samme.
Jeg skal med andre ord virke som om jeg er ansat, men alligevel ikke idet virksomheden ikke skal tænke på løn, feriepenge etc., men bare betale fakturaen til tiden.
Jeg forestiller mig at henvende mig til virksomheder i vækst, f.eks. virksomheder der indenfor en kort årrække er vokset med en del ansatte. da det er min erfaring at denne type virksomheder ikke er fulgt med IT mæssigt, men typisk har haft en medarbejder til at ordne systemerne, som også skal passe andre typer opgaver.
Jeg ved dog ikke om min idé holder, altså om der kan være et behov for sådan en service og jeg har ikke rigtigt nogen idé til hvordan jeg skal komme i kontakt med potentielle virksomheder, så er der nogen der har ideer, kommentarer eller andet hører jeg gerne fra dig.....
IT-konsulenten
|
Tillykke og længe leve kærligheden på den anden side ![]()
Ideen holder såmænd meget fint. Jeg ville nok overveje hvor meget tid du selv vil bruge på at finde dine kunder. Hvis du skal være nogle steder i kortere perioder, skal du jo ud og finde kunder hele tiden - og det tager trods alt tid at sælge dig selv.
At komme som ene mand kan også være lidt vanskeligt. Hvis en virksomhed hyrer dig og du eks. bliver syg, så har de et problem og skal ud og finde en anden. Det er nemmere, hvis man har et større netværk i ryggen.
Jeg vil nok overveje at blive freelancer, hvor du tilknyttes nogle konsulentbureauer. De har kunderne og bruger så tiden for dig på at finde kunderne. Naturligvis skal de have en bid af kagen for det, men du skal bare koncentrere dig om at arbejde - og ikke bruge tid på at kontakte mulige kunder. Som freelancer skal du bare momsregistreres og hvad der nu skal til for at starte et personligt firma. Du indgår så kontrakter med konsulentbureauerne, som du fakturerer dine timer hos. Konsulentbureauerne sørger så selv for at få penge fra slutkunderne.
Men holder du fast i selv at få fat i kunderne, så kan det jo lade sig at gøre - men pas på med fordeling af tiden.
God fornøjelse derovre.
Hilsen Jakob