Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Haves: Aps, Mangler: Holding

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 15. Mar 07
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det gik lidt hurtigt da jeg for godt 1 år siden startede Aps sammen med mine 2 medstiftere. Vi ejer således alle 3 personligt vores andele af Aps'et uden at have holdingselskaber.

Siden opstart har vi fået endnu en investor med, som ejer 51% og de 3 stiftere ejer så nu 49% tilsammen(3*16.6%).

Det går fint for selskabet, og den reele værdi af selskabet er nu mange gange højere end de 125.000 vi originalt startede med. Det vi gerne ville høre var om det er muligt for os 3 at få oprettet hver vores holdingselskab til at eje vores anparter, uden at blive bonget totalt i skat? Det er ikke utænkeligt at vi indenfor en 1-3 år kunne tænkes at sælge vores anparter, og hvis det skete ville vi gerne have de midler i et holdingselskab så vi kunne bruge dem på nye projekter, istedet for først at blive personligt beskattet af dem.

Jeg har læst på forummet her, at der er noget der hedder skattefri virksomhedsomdannelse. Er det noget vi kan bruge i denne her situation?

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 00:13

Skattefri virksomhedsomdannelse, er når man går fra personligt ejet til ApS.

Det i skal kigge på er en skattefri anpartsombytning. Hvis jeres 16,6% er mere end 125.000kr værd, skulle det ikke være et problem at lave sådan en, men snak med en revisor, da der er en del regler og tidsfrister, der skal overholdes. Hvis dette ikke sker kan Skat omstøde ombytningen og sige, at det skal være en skattepligtig anpartsombytning.
Men det vil ikke være et problem for jeres normale revisor at vurder det, da det er noget de ofte laver.

Mvh

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:15

Nej. En skattefri virksomhedsomdannelse omhandler den situation hvor en personlig virksomhed eller et interessentskab omdannes til selskab. Hvis I 3 havde ejet mere end 50% tilsammen kunne I have fået hvert jeres holdingselskab ved en skattefri anpartsombytning og en spaltning. Dvs. først stifter man et fælles holdingselskab ved skattefri anpartsombytning (hvor det er et krav at I har majoritet). Derefter spalter man det nye holdingselskab ud i 3 nye selskaber.

Men nu ejer I kn 49% så den eneste måde at gennemføre det på er ved at lave et fælles holdingselskab sammen med den nye investor og derefter en spaltning. Det vil investor næppe være med til hvis investor er et selskab.

Har investor erhvervet anparter i selskabet fornylig og er den kurs meget høj. Hvis ikke kunne man muligvis anvende denne kurs som grundlag for en skattepligtig overdragelse af jeres aktier til holdingselskaberne.

Iøvrigt skal du være opmærksom på at det naturligvis er muligt at sælge selskabet via et holdingselskab i løbet af 1-3 år (når det laves uden tilladelse) men det udløser skat i holdingselskabet. Venter man derimod 3 år vil salget være skattefrit for holdingselskabet. Den anden mulighed: at udlodde skattefri udbytter til holdingselskabet og på den måde nedbringe avanceskatten ved et salg indenfor 3 år kan I næppe bruge. De midler der kan udloddes vil formentlig først fremkomme i forbindelse med selve salget af anparterne.      

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 15. Mar 07
Skrevet kl. 00:29

Skattekonsulenterne:

Men nu ejer I kn 49% så den eneste måde at gennemføre det på er ved at lave et fælles holdingselskab sammen med den nye investor og derefter en spaltning. Det vil investor næppe være med til hvis investor er et selskab.

Har investor erhvervet anparter i selskabet fornylig og er den kurs meget høj. Hvis ikke kunne man muligvis anvende denne kurs som grundlag for en skattepligtig overdragelse af jeres aktier til holdingselskaberne.

Investor er et selskab, men vi kan sagtens få ham med på lidt af hvert sålænge det ikke har nogen direkte negativ indflydelse for ham. Er der nogen speciel grund til at investors selskab ikke skulle have lyst til fælles holding+spaltningsløsningen?

Investors selskab tegnede anparter i vores selskab for omkring en 8 måneder siden, han kom med 151.000 til vores 150.000

Men hvis nu fælles holding+spaltningsløsningen ikke er en farbar vej, er der så ingen andre måder end at privat sælge vores anparter til et holdingselskab vi hver især opretter, og tage skattesmækket? Hvis vi skal tage skattesmækket er det vel en fordel at gøre det så hurtigt som muligt. Det er ikke så lang tid siden vi aflagde første halvårsregnskab, kan man gå ud fra den værdi(som ikke var specielt højt), da der jo i regnskabet ikke er taget højde for vores goodwill og fremtidsudsigterne på vores marked. Men hvis vi nu gik ud fra den værdi, og så om 6 måneder sælger til 10 mio kroner(et tænkt eksempel, men ikke urealistisk), så ville SKAT's hammer falde eller?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 01:01

Problemet for investor vil jo være at han ved at indgå i en aktieombytning/spaltning vil få yderligere et selskab hvad han ikke har behov for. Herudover vil det kræve en tilladelse fra skat når en af deltagerne i en spaltning ikke har ejet anparterne i mindst 3 år.

Men ud fra det du siger har investor vel nytegnet til en kurs som er meget tæt på - om ikke - kurs 100. Så kan der være sket en værdiforøgelse som du selv er inde på og man kan begynde at tænke hvad nu hvis vi om 6 måneder sælger til 10 mio kroner.

Løsningen her er at I indhenter et bindende svar fra Skat hvor I anmoder Skat om at bekræfte at I kan overdrage jeres anparter til et holdingselskab til eksempelvis kurs 100, 110 o.l.

I kan så umiddelbart ikke få et holdingselskab hver hvis vi taler om 150.000 kr. til kurs 100, men bare det at I får et fælles holdingselskab giver mulighed for at I 3 så senere kan spalte når værdierne er til det.   

Tilmeldt 15. Mar 07
Skrevet kl. 01:56

Bent: Mange tak for svarene, det er en stor hjælp.

Lige en enkelt ting jeg er i tvivl om. Du skriver:

Skattekonsulenterne:
I kan så umiddelbart ikke få et holdingselskab hver hvis vi taler om 150.000 kr. til kurs 100, men bare det at I får et fælles holdingselskab giver mulighed for at I 3 så senere kan spalte når værdierne er til det.   

Mener du her fordi at 150.000/3 ikke er nok værdi at indskyde til at dække de 125.000 kr der kræves for et holding? Men hvis vi nu hver især opretter et holding med 125.000 kroner af vores egne penge så kan det vel godt lade sig gøre at få holdingselskab hver? Tror helst vi vil undgå at have at fælles holding, kunne forestille mig der så ville blive en del ekstra arbejde med at lave en ny anpartshaveroverenskomst.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:06

Det er det jeg mener ja. Naturligvis kan I godt indskyde 125.000 kr. hver og lave en spaltning til disse 3 selskaber, men så går lidt af ideen af. De 125.000 kr. skal I jo finansiere og betale af privat beskattede midler. Det er sjovere at finansiere indskuddet af de midler som I har optjent i driftselskabet, eller måske vente 1-2 år på at midlerne er optjent.

Husk på at selvom I måske først får lavet jeres personlige holdingselskaber senere, så vil de nye holdingselskaber indtræde i det gamle holdingselskabs ejertid, hvis man vel at mærke laver spaltningen med tilladelse fra Skat. 

Tilmeldt 13. May 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 07:32

Skattefri virksomhedsomdannelse er et sæt regler i loven om skattefri virksomhedsomdannelse man bruger til at omdanne et personlig ejet firma til et selskab skattefrit (ved at udskydde skatten) (der er sjældent noget der er 100% skattefrit!)

Det som I kan er, at lave en skattefri aktieombytning evt. kombineret med indskud af kontanter eller andre værdier.
I skal jo i holdigselskabet have en værdi på min. nom. 125.000. Og da jeg ikke kender den indre værdi på jeres driftsselskab, er det svært at fortælle mere herfra.

Men jeg vil jo meget gerne hjælpe Jer :-)

MVH

Revisoren

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 12:57

Øh - De kan jo ligesom ikke lave en skattefri aktieombytning når de kun ejer 49% af kapitalen. Den eneste måde hvorpå de kan få hvert deres holdingselskab er at inddrage investoren, lave et fælles holdingselskab med denne ved skattefri anpartsombytning for derefter at lave en spaltning af dette holdingselskab. Herefter vil investor som er et selskab i princippet have et holdingselskab for meget og det kan man så løse ved fusion. Muligvis kan man forestille sig at spaltningen for investors vedkommende sker til investor selv (selskabet) men om dette kan lade sig gøre er uvist. Det er noget jeg i øjeblikket drøfter med Skat i anden forbindelse.    

Tilmeldt 13. May 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:24

Øhhh...

Så er jeg spændt på at høre hvorfor... Nu har jeg ikke nærlæst denne tråd, men jeg er meget spændt på at høre hvorfor... kom glad...?

Hvad forhindre en som person i at man vælger at bytte sin aktie eller anpartsbeholdning til at være ejet af sit holdigselskab? Hvis blot der er kr. 125.000 til anpartskapitalen, hvad er problemet så? Principper er jo blot, at man indskydder "apport" altså værdier...

Siden hvornår er Hr. Mærsk blevet inddraget når et investorselskab har lavet skattefri aktieombytning, på baggrund af sin beholdning af APMøller aktier?
Det er blot en "skattefri" metode hvor man indskydder værdier i form af anparter eller aktier i et nyt selskab, mod at man får aktierne eller anparterne deri i stedet for.

Der er mange aspekter, og ikke mindst mange falgrupper - så pas på!

Men igen, så skal der nogle flere kort på bordet - og sådan en rådgivning er der vist ingen der er interesseret i at publicere kvit og frit.

- ikke mig i alt fald.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)