|
Jeg havde min webshop liggende i et webshopsystem i cirka et halvt år, men valgte efterfølgende at flytte den over til et andet system. I den periode hvor jeg opbyggede siden i det gamle system oprettede jeg ikke links til hjemmesiden. Efter at jeg har flyttet webshoppen kan jeg dog se i Google Search Console at der er 528 side, som nu giver en 404-fejl. Har det nogen betydning, når der ikke har været links ind til de pågældende sider? Vil de ikke automatisk forsvinde fra Google når Google opdager at siderne ikke længere findes? Betyder det noget SEO messigt? |
Hej Mathias
Det er som udgangspunkt helt normalt, at Google Search Console viser 404-fejl efter en flytning.
Search Console viser URL’er, som Google tidligere har fundet. Hvis siderne ikke længere findes, vil Google normalt fjerne dem fra søgeresultaterne, når URL’erne bliver crawlet igen. Ægte 404-fejl på sider, der reelt er slettet, giver ikke i sig selv en SEO-straf.
Du bør dog kontrollere følgende:
-
Hvis en gammel side har en tilsvarende ny side, bør du lave en 301-redirect til den nye URL.
-
Hvis de gamle sider har haft trafik, placeringer eller eksterne links, er det især vigtigt at redirecte dem.
-
Fjern gamle URL’er fra sitemap og sørg for, at interne links peger på de nye sider.
-
Lad være med at redirecte alle 528 URL’er til forsiden, hvis der ikke findes en relevant erstatning.
Hvis siderne aldrig har været indekseret, ikke har haft trafik og ikke har haft eksterne links, er den SEO-mæssige betydning sandsynligvis meget lille. Du behøver altså ikke nødvendigvis få Search Console til at vise nul 404-fejl, det afgørende er, om nogle af URL’erne burde eksistere.
VH Greg, GrN.dk - nowa.dk
Bliv gratis medlem