Det lyder som en god idé. Har faktisk aldrig fået sat mig så meget ind i Google Analytics. Men det er nok på tide, eftersom jeg har betalt flere tusinde kr. for at få det installeret.
Nu er det så ikke klikraten (men konverteringsraten), der er det store problem, efter at jeg har fået Adwords kampagnerne sat ordentligt op. Men jeg kunne se på den der "tragt-model" i Google Analytics, at der den sidste måned har været 33%, der faldt fra, efter de har lagt en vare i kurven. Jeg har nu fået lavet nogle ændringer i "Indkøbskurv" designet, som jeg håber vil reducere dette problem.
Ved du i øvrigt, hvad nøgletallet "Afvisningsprocent" i Google Analytics, dækker over?
Mange hilsner fra Lise
Design for Pets - Hundeartikler og kattetilbehør til designbevidste dyreejere.
Afvisningsprocent, på engelsk "bounce rate", beskriver hvor mange der klikker ind på din side og derefter trykker "tilbage" i deres browser uden at se andre sider i din butik. Min ligger på omkring 50%.
Der er en lille video her hvor en fra Google holder et lille foredrag om emnet:
Afvisningsprocent, på engelsk "bounce rate", beskriver hvor mange der klikker ind på din side og derefter trykker "tilbage" i deres browser uden at se andre sider i din butik. Min ligger på omkring 50%.
Igen, det er ekstremt vigtigt at du kigger på bounce rate per markedsføringskanal, og ikke kigger på den overall!
Trafik der kommer fra hhv. organiske søgeresultater og fra Google Adwords kampagner har som regel vidt forskellige bounce rates. Segmenterer du ikke din trafik bare en lille smule, så er tallene ubrugelige og du risikerer at tage de forkerte actions.
F.eks. hvis du siger din overall bounce rate er 50% kan det være du tænker at du skal have gjort noget ved dine landing pages. Men ved at segmentere trafikken viser det sig at SEO bounce rate er 25%, mens PPC bounce rate er 75%! Hvilket vil sige at dine Adwords kampagner driver den forkerte trafik ind på sitet, og du bør nok justere i din annoncetekst frem for landing page.
Det var en god pointe! Jeg kan se, at min gns. afvisningsrate ligger på 20%, men der er altså også enkelte hensvisningssider, hvor den er lidt over 50% (mærkelig nok nogle sider, som burde være meget relevante).
Men kan man kun se tallene én måned tilbage? Jeg kan ikke finde ud af at ændre tidsperioden!
Mange hilsner fra Lise
Dine handelsbetingelser er på kant med loven og PBS's betingelser. Det er IKKE tilladt at fakturere kunden for fragtomkostninger såfremt kunden fortryder købet uanset hvorledes kunden vælger at benytte sin fortrydelsesret.
Jeg ville aldrig handle i en internetbutik der åbentlyst skilter med at den ikke overholder reglerne omkring fortrydelsesret mv. ... kan være at en del af den faldende konverteringsrate skyldes at dine potentielle kunder har det som jeg ...
OK, det var jeg ikke klar over. Det kan jo godt blive en dyr affære, hvis man skal refundere fragten hver gang en kunde bestiller madskåle eller andet i en forkert størrelse
Nu er det en webshop jeg har købt, så jeg har jo aldrig sat mig rigtig ind i PBS's betingelser. Men jeg må indrømme, at jeg har været inde og rette på det punkt, fordi jeg ikke syntes, at det var fair, at det skal koste mig 70,- kr, hver gang en kunde bestiller noget forkert.
Jeg har altid selv afholdt fragtomkostningerne, hvis jeg har sendt noget retur, jeg har købt på nettet. Så det har jeg aldrig tænkt over skulle være på kant med loven. Ved du evt. hvor man kan finde disse betingelser?
Mange hilsner fra Lise
Har faktisk aldrig fået sat mig så meget ind i Google Analytics. Men det er nok på tide, eftersom jeg har betalt flere tusinde kr. for at få det installeret.
Ingen har reageret på den udtalelse?
Lise, hvem har du dog betalt flere tusinde kroner til, for at få Google Analytics? Det er en gratis service, via Google, der kræver fire klik og en chokoladebar at lægge ind. (Kan gøres uden chokoladebar, men den gør processen en del mere fornøjelig)
Men kort tid efter, at jeg overtog webshoppen blev jeg kontaktet af et firma, der hedder Oban, som tilbød at sætte det her geniale program op, hvor jeg kunne få en masse information om hvilke søgeord, der genererede salg osv. Jeg var ganske vist lidt betænkelig, som altid når jeg bliver kontaktet af telefonsælgere, og specielt fordi jeg skulle indbetale de 5.000 kr. først. Men jeg tjekkede naturligvis firmaet først, og de havde nogle gode referencer, så jeg troede selvfølgelig, at de var helt reelle. De satte også en ny Adwords kampagne op for mig, som stort set var helt ubrugelig for en lille virksomhed som min. Så den har jeg været nødt til at skrotte igen og sat en ny op, der passer bedre til mit budget.
Mange hilsner fra Lise
OK, det var jeg ikke klar over. Det kan jo godt blive en dyr affære, hvis man skal refundere fragten hver gang en kunde bestiller madskåle eller andet i en forkert størrelse
Du er nød til at indregne denne risiko i dine priser. Og de fleste af dine kunder burde være tilfredse med det leverede, hvis ikke skal du arbejde seriøst med produktbeskrivelser, billeder mm.
Lise Andersen:
Nu er det en webshop jeg har købt, så jeg har jo aldrig sat mig rigtig ind i PBS's betingelser. Men jeg må indrømme, at jeg har været inde og rette på det punkt, fordi jeg ikke syntes, at det var fair, at det skal koste mig 70,- kr, hver gang en kunde bestiller noget forkert.
Jeg har altid selv afholdt fragtomkostningerne, hvis jeg har sendt noget retur, jeg har købt på nettet. Så det har jeg aldrig tænkt over skulle være på kant med loven. Ved du evt. hvor man kan finde disse betingelser?
Fragtomkostningerne for forsendelse til kunde skal refunderes. Du må dog fakturere kunden for returforsendelsen HVIS der er udgifter forbundet dermed. Se dette link under punktet "Hvem betaler forsendelsen?"