Hej Lise, for lige at opsummere og holde det overskueligt.
1. Hvis kunden benytter sin returret, så afholder kunden selv udgiften i forbindelse med at sende varen tilbage og ved refusionen skal kunden have udbetalt HELE det indbetalte beløb inklusiv den første forsendelsesudgift. (her er dit eneste tab det administrationsgebyr du har pålagt ordren, hvis du har sådan et, så det drejer sig om måske 5-10 kr du taber på en ordre og når du tænker på hvor mange salg du mister på at skilte med ukorrete retur og reklamationsbetingelser, så er det helt klart hentet hurtigt hjem)
2. Ved reklamationer kommer det helt an på hvilket serviceaftaler du har. Fx hvis det er danske producenter kan der være dansk/nordisk garanti fra producentes side af der lover afhentning på kundens adresse. Snak med din distributør om det. Der kan være mange penge at spare på at have styr på reklamationsprocedurer på dine producenters varer hvis det går gennem dansk distribution.
3. Når butikken sender en forkert vare ud: Jf Købeloven er det butikkens ansvar at varen når frem. (OGSÅ som maxibrev, selvom mange butikker skilter med at det er på købers eget ansvar) Dvs at hvis du ikke har magtet at sende den rigtige vare ud så er det din fejl og din udgift. Mange har desværre så dårlig moral at de "afpresser" køberen til at sende den tilbage for deres regning før de sender den korrekte. I mine øjne er det noget svineri. Har man på butikkens side lavet en fejl, så må man betale det som fejlen koster.
Til det sidste vil jeg sige at den respons vi får fra vores kunder på sager med ved forkerte leverede varer er gennemført genial, det er et af de steder hvor kundernes loyalitet på et splitsekund bliver fastsat i vores butik, fordi de føler vi passer ekstra godt på dem og er en "fair" butik, så de kroner du giver ud er helt klart hentet ind igen... Og så burde du også sove bedre om natten med en god moral og forretningspolitik - Den slags giver viral markedsførring skal du huske på :)
Husk altid at behandler dine kunder som det de er.. nemlig det vigtigste i hele verden , uden sammenligning.