Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny webshop, hvilken udbydder?

Side 3 ud af 7 (66 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel

Jeg kan varmt anbefale DanDomain, det er en sikker, dynamisk og brugervenlig løsning. Der er ca. 1600 andre danske ekøbmænd som benytter denne løsning. DanDomain har en hurtig og effektiv support og løsningen opdateres løbende med nye forbedringer og funktionaliteter. DanDomain sikrer at din shop altid er oppe at køre (de kan vi ikke lige frem sige at surftown, vi havde et site der var nede i en hel weekend i sidste uge, så nu skal dette flyttes til DanDomain).

Shoppen er nem at vedligeholde, løsningen kan komme højt på Google og du har stort set ingen begrænsninger i de designmæssige muligheder. Vi har kunder som har fra 20 produkter og kunder som har helt op til 50000 produkter, så det er næsten umuligt at vokse ud af løsningen.

Hvis du skulle bruge yderligere råd og vejledning til løsninger såsom DanDomain, Scannet, osCommerce, DynamicWeb så er du selvfølgelig velkommen til at kontakte os.

Jeg kan dog anbefale dig at læse e-bøgerne "e-pusher" og "webshop-hvordan" som hjælper dig med at træffe de rigtige beslutninger, da det godt kan være lidt svært at finde ud af hvilke behov man har og kan få i fremtiden ift. en ehandelsløsning.

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 11:00

Nu bliver de spændende standardløsninger igen lige nævnt som et muligt bud som man så bare kan flytte fra når man vokser sig stor nok eller bliver for stor.

Der er lige en detalje som man også lige skal tage med i betragning. Når man engang kommer op i en størrelse som retfærdiggør en udskiftning af shoppen så skal man lige huske at overveje hvad der skal ske med de varer som nu engang er oprette i shoppen.

Vi har godt nok, på nuværende, kun erfaring med at flytte varer fra en scannetshop. Men det er squ altså godt nok et noget omstændigt stykke arbejde. Hvis vi forestiller os at der er 10.000 varer i shoppen (hvilket overhovedet ikke er ualmindeligt) vil vi være nød til at tage i omegnen af 20.000 Kr for at lave udtrækket (det er inklusiv billeder og alles). Alternativet er så at flytte dem selv manuelt men det er jo måneders fuldtidsarbejde.  

Så hvis man har ambitioner om at vokse sin shop stor, så vil jeg på det kraftigste fraråde standardløsningerne. Så vil det være væsentligt bedre at starte med f.eks. en opensource løsning som jo altid kan udvides, der handler det bare om at finde den rigtige udvikler.

/Peder

P.s. Ovenstående er naturligvis kun et problem af mange, specielt i forhold til scannet kan nævnes; desingmulighederne, adminstrationen generelt, administration ved mange varer specifikt, det der sjov med at de vil have en formue for SEO modul, etc.  

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 11:23

Jeg har en Scannet-butik, som jeg er meget glad for. Den er enkel at bruge, og brugergrænsefladen er (i hvert fald for mig) meget intuitiv at bruge.

Du kan gøre dig selv en tjeneste ved at 'prøve' en butik inden du vælger. Scannet tilbyder en butik på prøve i 14 dage, og det samme gælder garanteret andre standardshops.

Så få en eller flere butikker 'på prøve' og brug tid på at 'lege' med dem. Det giver dig et seriøst grundlag for at træffe en beslutning om standardshop/individuel løsning.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 11:42

Hej Peder

Peder TakeTwo.dk:
Vi har godt nok, på nuværende, kun erfaring med at flytte varer fra en scannetshop. Men det er squ altså godt nok et noget omstændigt stykke arbejde. Hvis vi forestiller os at der er 10.000 varer i shoppen (hvilket overhovedet ikke er ualmindeligt) vil vi være nød til at tage i omegnen af 20.000 Kr for at lave udtrækket (det er inklusiv billeder og alles). Alternativet er så at flytte dem selv manuelt men det er jo måneders fuldtidsarbejde.  

Vi flyttede data fra en relativt stor kunde(nogle tusind varer) fra en Scannet shop, et par på timer. Det var egentligt relativt smertefrit. Men vores standard produkt indeholder nogle Datatasks der letter import/eksport meget.

Peder TakeTwo.dk:
Så hvis man har ambitioner om at vokse sin shop stor, så vil jeg på det kraftigste fraråde standardløsningerne. Så vil det være væsentligt bedre at starte med f.eks. en opensource løsning som jo altid kan udvides, der handler det bare om at finde den rigtige udvikler.

Der er ellers rigtigt mange succesfulde webshops, der kører på standard shops. Så det er langt hen af vej, en "sikker" opskrift på hvordan en shop skal opbygges. Mht. OpenSource så er mit råd til små nystatede e-købmænd er at de skal holde sig, så langt væk fra teknik konsulent timer som muligt. Der er så mange andre steder de får mere slag(salg) for skillingen f.eks. designere, foto, adwords, seo etc.

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 12:15

Lundsby:

Hej Peder

Peder TakeTwo.dk:

Vi flyttede data fra en relativt stor kunde(nogle tusind varer) fra en Scannet shop, et par på timer. Det var egentligt relativt smertefrit. Men vores standard produkt indeholder nogle Datatasks der letter import/eksport meget.

Flyttede i også billeder? Specielt den del af flytningen har voldt os en del problemer.

Lundsby:

Peder TakeTwo.dk:

Der er ellers rigtigt mange succesfulde webshops, der kører på standard shops. Så det er langt hen af vej, en "sikker" opskrift på hvordan en shop skal opbygges. Mht. OpenSource så er mit råd til små nystatede e-købmænd er at de skal holde sig, så langt væk fra teknik konsulent timer som muligt. Der er så mange andre steder de får mere slag(salg) for skillingen f.eks. designere, foto, adwords, seo etc.

Det er korrekt at der er ganske mange webshops der løber pænt rundt som er bygget i standardsystemer. Men jeg er ikke et sekund i tvivl om at konverteringsraterne ville stige ganske radikalt hvis kunderne blev præsenteret for en lidt mere prof shop.

Jeg tror jeg vil undlade at kaste mig ud i en diskussion om hvad der giver bedst af høj konverteringsrate eller mange besøgende hvis man skal lave så stringent en opdeling af prioriteringerne. Da det jo i sagens natur er to sider af samme sag.

Det skal siges, som virkeligheden ser ud herfra hvor jeg sidder så er det at folk efter et stykke tid når til et punkt hvor de har et ønske om at flytte shop. Vi har en del kunder som "flygter" fra standardløsningerne.

/Peder 

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 12:24

Lundsby:

Det er jo sort snart.

Det er jo netop de tekniske timer der skal sikre den tekniske søgemaskineoptimering af ens site, load og præsentation af billeder (evt. albumfunktionalitet m.v.), tilgængeligt website med glidende købsprocess osv. - Alle de ting som den tekniske side står for.

Ja Webdesign og produktfotoer er vigtige men hvis ikke den tekniske platform de skal bruges på er iorden så bliver det så som så med successen.

Standardløsningerne fra scannet, dandomain osv. tilbyder stort set intet som ikke allerede er indbygget i open source butikkerne rent funktionalitetsmæssigt - så hvorfor dog betale månede leje for en webshop når du kan få kildekoden gratis??? Du skal jo alligevel betale for tweaking, design og opsætning uanset hvad du vælger med mindre du vil gøre det selv.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 13:17

Ronnikc:
Det er jo sort snart.

Her er det lyst noget tid endnu :-)

Ronnikc:
Det er jo netop de tekniske timer der skal sikre den tekniske søgemaskineoptimering af ens site, load og præsentation af billeder (evt. albumfunktionalitet m.v.), tilgængeligt website med glidende købsprocess osv. - Alle de ting som den tekniske side står for.

En webshop som vores egen eller DanDomains, indeholder løsninger på alle disse problemer. Vi arbejder konstant på at forbedre vores system, så hvis nogle har ideer til hvordan vi kan forbedre vores købsprocess eller lign. implementerer vi det gerne uden betaling.

Reelt set er det lidt det samme som at købe bil, her kan det også bedre betale sig at købe en fra en bilforhandler end at betale en mekaniker for at banke en sammen til dig.

Ronnikc:
Ja Webdesign og produktfotoer er vigtige men hvis ikke den tekniske platform de skal bruges på er iorden så bliver det så som så med successen.

Jeps, det er derfor man bare skal købe en standard shop, så klare de forhåbentligt ærterne, uden at kræve timebetaling. Som jeg ser det bliver der lavet der lavet alt for mange dårlige løsninger, fordi budgettet går til teknik istedet for design og markedsføring. Typisk er det der sker at kunden, ender med en løsning lavet af en Udvikler/Grafikker, som ikke er for god til nogen af delen. Man når langt længere med en rigtig grafiker, og en testet platform.

Ronnikc:
Standardløsningerne fra scannet, dandomain osv. tilbyder stort set intet som ikke allerede er indbygget i open source butikkerne rent funktionalitetsmæssigt - så hvorfor dog betale månede leje for en webshop når du kan få kildekoden gratis??? Du skal jo alligevel betale for tweaking, design og opsætning uanset hvad du vælger med mindre du vil gøre det selv.

Hvis man selv er koder, og har brug for at spare pengene så synes ville jeg også vælge en opensource shop. Men hvis man skal timebetale en anden, for at holde den i luften og yde support, så er det en rigtigt (dyr) dårlig løsning.

Så find en designer med speciale i en standard shop, så sætter hun shoppen op for dig, når der så er brug for hjælp under den daglige drift, så ringer man bare til den gratis support. Det er vejen frem!

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 13:59

Istedet for at deltage i en decideret qoute war (det er for trælst) så svare jeg uden.

Det er helt sikkert galimatias at leje et stykke software og basere sin forretning på det - Bliver man uenig med leverandøren har man et alvorligt problem og skal starte forfra - Det skal man forresten også hvis man vokser ud af løsningen og de små standard løsninger er jo meget begrænset i forhold til hvad man kan få lavet af individuelle tilpasninger - og skal man endelig have lavet noget i den retning vil jeg tro konsulenttimerne er voldsomt meget dyrer end på et open source system, der er immervæk en højere grad af leverandør uafhængighed og konkurrence.

30 dage efter lanceringen af en webshop har de fleste stort set aldrig behov for support - Der følger 30 dages fri support med på alle de løsninger jeg leverer og hvorfor skal kunden betale for noget han eller hun ikke har behov for og højst sandsynligt stort set aldrig får behov for?

Et professionelt design til en lejet webshop kan inkl. produktfotos, tekstforfatning osv. nemt løbe op imod 100.000 kr hvis det virkelig skal fange - Hvorfor så spare de 20k på at få friheden over eget system og muligheden for selv at vælge udbyder / evt. hoste selv og have friheden til at tilpasse koden som man lyster - Jeg kan ikke se det logiske at man på det niveau overhovedet skal overveje en lejet løsning.

Mini hobby butik uden nogle rigtige ambitioner om at leve af det fuldtids - Jamen så er en lejet løsning da sikkert fint og rimeligt billigt at komme i gang for og de fleste i det segment lægger mere vægt på start omkostninger end udgifter over det første år (selvom en open source løsning typisk kan være tjent ind på bare 12 måneder) . Men for en seriøs og ambitiøs forretning der vil noget med deres webshop kan en lejet løsning bare aldrig blive vejen frem - De ved jo allerede ved anskaffelsen at det er et spørgsmål om tid inden de er vokset ud af løsningen og så skal de investere helt forfra uden at kunne genbruge noget af den kode eller den tid de har investeret i webshoppen - Det er sgu en dårlig strategi.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 14:47

Hej Ronni

Ronnikc:
Istedet for at deltage i en decideret qoute war (det er for trælst) så svare jeg uden.

Du må meget gerne citer mig i dine indlæg, det mener jeg ikke har noget med krig at gøre. Faktisk ville det hjælpe mig meget, så kunne jeg bedre gennemskue din stillingtagen til mine synspunkter. Du må rigtigt gerne konkret uddybe hvor du mener, at jeg er galt på den.

Ronnikc:
Det er helt sikkert galimatias at leje et stykke software og basere sin forretning på det

Øøh nej, slet ikke faktisk mener meget store dele af industien at det er fremtiden. Det kaldes ofte Software-as-a-service eller Cloud Computing, og er generelt set som næste generation indenfor udbredelse af software. Der er masser af it-firmaer der lever af det, som ikke kunne eksisterer hvis din påstand var sand, f.eks. Salesforce.com og NetSuite.

Ronnikc:
Bliver man uenig med leverandøren har man et alvorligt problem og skal starte forfra

Jeg har aldrig hørt om at dette skulle være et problem i praksis, og tror heller ikke det er realistisk.

Ronnikc:
Det skal man forresten også hvis man vokser ud af løsningen og de små standard løsninger er jo meget begrænset i forhold til hvad man kan få lavet af individuelle tilpasninger

Har du set hvad folk som Henning eller Cygnet, kan vride ud af en DanDomain. Standard Shops behøver bestemt ikke at være noget man vokser fra lige med det voms.

Ronnikc:
30 dage efter lanceringen af en webshop har de fleste stort set aldrig behov for support - Der følger 30 dages fri support med på alle de løsninger jeg leverer og hvorfor skal kunden betale for noget han eller hun ikke har behov for og højst sandsynligt stort set aldrig får behov for?

Nope, selvom der er mest brug for supporten under etableringen, så bruges den også i høj grad efterfølgende. Vi hjælper folk med at muligt, f.eks. når en seo haj ringer eller om man skal havde et mærke, osv. osv.

Ronnikc:
Et professionelt design til en lejet webshop kan inkl. produktfotos, tekstforfatning osv. nemt løbe op imod 100.000 kr hvis det virkelig skal fange - Hvorfor så spare de 20k

Nu ved jeg ikke hvor du har de tal fra, men jeg ved noget om hvad folk typisk betaler for designs til lejede shops, og det ligger typisk fra 3.5 K - 30 K.  Også er 20k unægtligt mange penge.

Ronnikc:
Mini hobby butik uden nogle rigtige ambitioner om at leve af det fuldtids - Jamen så er en lejet løsning da sikkert fint og rimeligt billigt at komme i gang for og de fleste i det segment lægger mere vægt på start omkostninger end udgifter over det første år

Hvis der er tale om hobby er det da netop at OpenSource er perfekt, her kan man bruge en masse tid på at lære en masse om hvordan forskellige tekniske aspekter virker.

Ronnikc:
Men for en seriøs og ambitiøs forretning der vil noget med deres webshop kan en lejet løsning bare aldrig blive vejen frem

Sludder, jeg kender masser af seriøse forretninger, der vælger at basere sig på standard shops, med stor succes.

Ronnikc:
De ved jo allerede ved anskaffelsen at det er et spørgsmål om tid inden de er vokset ud af løsningen og så skal de investere helt forfra uden at kunne genbruge noget af den kode eller den tid de har investeret i webshoppen

Hvis de har prøvet at købe it-systemer før, ved de forhåbenligt at myten om den evigt levende it-løsning er en and. Alle systemer skal vedligeholdes og på et eller andet tidspunkt dør (eller havde en kraftig omskrivning). Vores eget system er snart blevet omskrevet 4 gange, helt under at kunderne mærkede andet end nye spændende muligheder.

Lidt det samme gælder også når man køber bil, på et eller andet tidspunkt skal den skrottes.

Så spar pengene til teknikkeren i starten, brug dem i stedet på design og markedsføring, der er omkostninger nok.

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 15:29

Jeg synes denne tråd er ved at løbe af sporet.

Udgangspunktet var: Hvilken udbyder, og nu handler den om standardløsninger >< individuelle løsninger. Det er en meget grov forsimpling af problemstillingen.

Der er uden tvivl flere opsætningsmuligheder osv. i en individuel butik - MEN: er der brug for det? Før man kan udelukke en standardshop, er man da nødt til at vurdere, hvad shoppen skal kunne, og hvor en given løsning ikke kan leve op til kravene. Og så må man se på, om det er umagen værd at betale de ekstra penge en tilpasning koster, og måske sammenligne det med omkostningen til en individuel shop. Standardløsninger er ikke statiske, der kommer da ofte opdateringer med nye funktionaliteter.

Kan du (Ronnikc) i øvrigt give eksempler på, hvilke features/funktionaliteter man 'vokser ud af' i en standardshop?

I debatten er der alene fokuseret på udviklingsomkostninger og kildekode. Omkostningen til hosting/server osv. er også vigtig. Jeg ville ikke selv være i stand til at have en server kørende med garanti for 7-24 oppetid og teknisk support i tilfælde af nedbrud. En professionel hosting med 24 timers support ville sikkert koste lige så meget, som jeg betaler for hele løsningen hos Scannet.  

Og der er ingen grund til nedvurdere standardsystemer - vi bruger dem jo alle i et eller andet omfang! Fx er SAP, som bruges af rigtig mange, rigtig store virksomheder til økonomi, lagerstyring, personale osv., et standardsystem, som af de fleste brugere opfattes som temmelig ufleksibelt.

Så det bedste råd er stadig (efter min mening): Prøv 2-3 standardshops, og find ud af, hvilke ting, der tiltaler dig, og hvad du ikke kan leve med, og tag den derfra. Så kan du vælge om du vil det ene eller det andet, men du har et informeret grundlag for at træffe en beslutning.

Det vil være penge ud af vinduet at gå i gang med en individuel shop, før du har erfaring med forskellig funktionalitet, og hvad du synes er rigtigt for dig. 

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Side 3 ud af 7 (66 indlæg)