Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kreditnota på ældre faktura (Dinero)

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Jun 24
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften!

Jeg står med et par ældre fakturaer fra forrige regnskabsår (uafsluttet). Fakturaerne er for længst sendt, bogført og betalt. Nu sidder jeg og laver årsregnskab og opdager, at jeg ved en fejl har sat valutakursen manuelt, som påvirker posten kursdifferencer og resultatet med flere tusinde kroner.

Det jeg kan gøre er at oprette en kreditnota med samme dato som den oprindelige faktura, og så oprette en (næsten) identisk faktura med samme dato som den oprindelige men med korrekt valutakurs. Men så vidt jeg kan forstå er dette også forkert praksis. Men alternativet er at oprette kreditnota og ny faktura pr. dags dato, og det vil flytte omsætningen fra 2024 til 2025. Og hvis nu det var inde for samme regnskabsår, så ville jeg ende med en faktura, hvor jeg har modtaget betaling før fakturadato.

Hvad er mine muligheder her?

På forhånd tak!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej du må slet ikke bruge kreditnota til andet end at betale kunden tilbage - aldrig til korrektioner

Du laver en korrektion ved at netop sætte ret kurs og rette det under kursdifferencer som jo påvirker resultatet for 2024 og 2025 hver for sig

Du krediterer og debeterer på ny via debitor og kursregulering

Jeg ville få en bogholder eller revisor til lige at holde i hånden gennem det, men kreditnota ALDRIG til andet end at annullere en faktura (og betale kunden retur)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)