Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på EU faktura

Side 5 ud af 7 (65 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

LR06:

Ved formuleringen ".... sælger varer her i landet...."

Den tyske mellemhandler har ikke solgt en varer til Danmark. Han har solgt en varer til et dansk firma, som har fået varen leveret Italien  og derfra har det danske firma selv fået transporteret varen hjem. 

Basalt set er levering i momsmæssig betydning, der hvor ejendomsretten overgår til køber (her det danske firma). Det gør den i Italien. Så mellemmanden har gået en regning med italiensk moms, da producenten i Italien ikke kan sælge fakturere  mellemmanden uden moms, da varen hentes i Italien. Mellemhandleren er så ikke registreret for italiensk moms, hvorfor det så er blevet en udgift for ham, som han så lodser videre til det danske firma.

Helt enig-  trekanthandlen havde forudsat italieneren havde bevis for varen forlod landet

OM der trekant er mellemmand eller hvad ved jeg ikke, Det kan også være en tysk salgsagent der står for salget som faktureres fra hovedmand, producenten i Italien som skal lægge italiensk moms, og som så er den der fakturerer faktisk. 

Men er det mellemmand kan det være tyskeren der lægger beløbet på, men så står det ikke som italiensk moms, som det gør hvis det er den momsreg italiener - så mit gæt er salgsagent

Kan trådstarter påvise maskinen forlod Italien ( og her stadigt mit råd i de fald, få politi eller told som ofte står ved grænsen til at bekræfte på faktura, at den maskine nu er i DK), så kan italieneren kreditere momsen (ikke Italiensk myndighed der refunderer) og bruge reverse charge og angive på dansk købers momsnur, g dansk køber angive ehvervelsesmoms på begge sider af momsstregen, forudsat maskinen bruges til momspligtig aktivitet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Jun 24
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 19:16

Cookie - John Hannover:

Kan trådstarter påvise maskinen forlod Italien ( og her stadigt mit råd i de fald, få politi eller told som ofte står ved grænsen til at bekræfte på faktura, at den maskine nu er i DK), så kan italieneren kreditere momsen (ikke Italiensk myndighed der refunderer) og bruge reverse charge og angive på dansk købers momsnur, g dansk køber angive ehvervelsesmoms på begge sider af momsstregen, forudsat maskinen bruges til momspligtig aktivitet

Tror den bliver svær at redde.  Det italienske firma har jo ikke gjort noget forkert. De har solgt en maskine til et tysk firma, som er leveret i Italien. Det tyske firma er ikke momsregistreret  i Italien hvorfor momsen bliver en udgift  som faktureres  videre til DK. 

Der kan ikke  rettes op på fejl og forsøge at gøre dette til en trekantshandel. Det løb er kørt. Dernæst  hvem skal det italienske  firma godtgøre  momsen? De har en handel med et tysk firma? De kan ikke godtgøre nogen moms til dette firma, da leveringen  skete i Italien.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:30

LR06:

Cookie - John Hannover:

Tror den bliver svær at redde.  Det italienske firma har jo ikke gjort noget forkert. De har solgt en maskine til et tysk firma, som er leveret i Italien. Det tyske firma er ikke momsregistreret  i Italien hvorfor momsen bliver en udgift  som faktureres  videre til DK. 

Der kan ikke  rettes op på fejl og forsøge at gøre dette til en trekantshandel. Det løb er kørt. Dernæst  hvem skal det italienske  firma godtgøre  momsen? De har en handel med et tysk firma? De kan ikke godtgøre nogen moms til dette firma, da leveringen  skete i Italien.

Enig med mindre teorien om tysk agent og faktura faktisk er fra Italiensk leverandør med italiensk moms og bevis for udførelsen til Italieneren kan udløse kreditnota for momsen - men jeg tror også den er kørt, og tanke om momsrefusion fra Italien kan glemmes for den type handler

Det gode er dog - at hvis det blot er de 22% Italiensk moms der er lagt på fakturaen fra Tyskland - givet med reverse charge, så er der fradrag for den hele beløbet - ikke som moms, men som udgift trods alt - om ikke jeg lige misser noget her

Men enig med dig

vh John Hannover

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12874
Skrevet kl. 22:30

Cookie - John Hannover:

Jeg TROR ret klart du har:
Købt af en tysk agent for en italiensk maskinproducent
Fået faktura fra producenten (der giver tyskeren provision) og derfor siger den tyske agent, at det bliver med Italiensk moms når varen ikke kan bevises at have forladt Italien

Du antager flere ting som der ikke er belæg for at antage:  Vi får oplyst at maskinen er købt af et tysk firma (om det tyske firme er agent eller ej er ligegyldigt)  Afhentning kan jo dokumenteres via faktura fra fragtfirma Raket skriver følgende 

Jeg har jo faktura fra mit transportfirma hvor både adressen i Italien (Fabrikken) og Modtagers adresse fremgår (Slutkunde). 

Iøvrigt er det nu blevet helt normalt  praksis at hvis køber selv foranlediger afhentning af varen i et andet EU land, udsteder sælger et "Entry certificate" som køber skriver under på når varen er modtaget. 

"Certificate of the entry of the object of an intra-community supply into another EU menber state ( Entry certificate)" 

Tilmeldt 3. Jun 24
Skrevet kl. 11:32

Ravn:
Iøvrigt er det nu blevet helt normalt  praksis at hvis køber selv foranlediger afhentning af varen i et andet EU land, udsteder sælger et "Entry certificate" som køber skriver under på når varen er modtaget.

Ja, men det tyske firma kan ikke udskrive et sådan, da det ikke er momsregistreret i Italien. 

- og næst så kan reglerne om trekantshandel ikke bruges. De regler blev netop lavet for at undgå en situation som denne, hvor den tyske leverandør ville skulle registrere sig i italien for at kunne afløfte momsen på maskinen. Og som slået fasr i momsloven vil det så kræve at det italienske firma havde sendt det direkte til DK.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:42

Nej Ravn - jeg antager ikke noget som jeg ikke tydeligt angiver netop som KAN være - men det er i øvrigt lidt underordnet OM Tyskeren er agent eller selve sælgeren Det gør ikke rigtig forskel - ud over hvem af dem der udstedte faktura.

JA man kan anvende entry certificate, men det har man jo ikke gjort her vel?

Så er varen bare udleveret i Italien og så er der moms på regningen, hvis ikke man lige får f.eks stempel ved grænsen (hvor der i dag generelt er politi med told mulighed) som bevis for den kom til Danmark hvor Italieneren så kan fakturere uden moms da han så er sikker på varen forlod Italien.

Jeg tror ikke Italieneren NU vil godkende et dokument uden myndighedsstempel på, at varen forlod Italien, så havde de løst det sådan for længe siden sammen med tyskeren.

Normal praksis er underordnet, når det ikke er sådan det er sket, og så er LR06 svar - med helt samme konklusion som min, korrekt - og jeg kan heller ikke se det indgå som trekanthandel som det er foregået desværre.

Jeg forstår ikke dit forslag om at man kan få momsrefusion for en maskine der er selvafhentet - Det er rejseomk der kan refunderes og ikke til omgåelse af reverse charge regler. Kreditering af moms er ikke momsrefusion.

Jeg siger som LR06 at den nok er vanskelig at reparere, når maskinen uden noget andet, blot er afhentet, men HVIS Italien nu vil modtage - hvad som helst - som bevis for at maskinen er i DK og kreditere momsen (til tyskeren) og tyskeren så kreditere og sende ny faktura, så er den løst - 

Italieneren står bare med håret i den italienske momspostkasse, hvis ikke de mener det er godtgjort tilstrækkeligt, og derfor TROR jeg den er svært løst, for ellers var den løst for længst. 

Havde man haft aftale med Italien om dokumentation for at varen forlod Italien, var det her ikke opstået

Jeg synes da sagtens trådstarter kan arbejde for at overbevise Italien om at de kan fakturere uden moms, for varen er i DK - hvis ikke det er det der sker allerede.

vh John Hannover

Tilmeldt 3. Jun 24
Skrevet kl. 11:50

Cookie - John Hannover:
Jeg synes da sagtens trådstarter kan arbejde for at overbevise Italien om at de kan fakturere uden moms, for varen er i DK - hvis ikke det er det der sker allerede.

Nok hellere gå i kødet på det tyske selskab. Der er ingen pengestrøm eller aftale forhold mellem DK og IT her. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:44

Ja det kan sagtens være det er tyskeren man skal på men det er nok italieneren der skal overbevises med et eller andet der tilfredsstiller ham som viser, at maskinen har forladt Italien og er i Danmark.

Ja det kan sagtens være det er tyskeren man skal på men det er nok italieneren der skal overbevises med et eller andet der tilfredsstiller ham som viser, at maskinen har forladt Italien og er i Danmark.

Det er jo italieneren der skal overbevises, Men ja det kan sagtens være at det er tyskeren man er nødt til at have sig mellemmand.

men ja det kan sagtens være at det er tyskeren man er nødt til at have sig mellemmand.

Trådstarter; Du har vel hørt hvad slags dokumentation der kunne tilfredsstille som bevis på at maskinen forlod Italien?

Du har vel hørt hvad slags dokumentation der kunne tilfredsstille som bevis på at maskinen forlod Italien?

Venligst John h

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15069
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:46

Uanset hvad, kan man jo konkludere, at det tyske selskab har fucket totalt op i sagen her, da de sådan set har påført køber moms, fordi de ikke har styr på tingene, såfremt det ikke kan kaldes en trekantshandel.

Så juridisk må man kunne holde dem ansvarlig for momsafregningen. Det er jo mellemmandens/agents opgave, at sikre basale ting er i orden, herunder korrekte papirgange.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:04

Ja det er måske muligt at holde dem ansvarlige hvis de har sagt, “Bare hent det selv i Italien og kør hjem. Så har de i alle fald et moralsk ansvar da, men om de så påtager sig det, eller siger, kunden mås elv ansvare for at kunne ise varen har forladt Italien, er nok en anden sag. Trekant havde krævet samme bevis for at aren forlod Italien. Som nu KUNNE kunden teoretisk havde ladet den være og køre i Italien.

Man kan jo prøve med pres på tyskeren for at få denne til at overtale Italien, men jeg er stadigt sikker på, at det kun lykk. Trekanthandlen r es, hvis italien føler sig sikker på dokumentation for at varen har forladt Itaien - 

Måske en kombi, pris på Tyskland,så de måske æder momsen, hvis de har sagt kunden helt roligt bare kun ehent momsfrit, og så ellers finde måde, måske vis Tyskland - måske direkte med Italieneren, at tilfredsstille Italien til at turde kreditere momsen til Tysklandd

vh John Hannover

Side 5 ud af 7 (65 indlæg)