Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på EU faktura

Side 6 ud af 7 (65 indlæg)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15069
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

RAKET:

Jeg har lige slået min tyske leverandør op i det tyske cvr register. Firmaet jeg har handlet med er ejet af det italienske firma. (Producenten.

Ikke kun et moralsk ansvar, jeg vil også mene, at de har et juridisk ansvar.

Hvis de har solgt produktet ex moms, som en EU handel B2B, hvorefter de ikke har styr på papirgangene og transporten, skal dette ikke stille køber dårligere, end hvis alt var foregået efter bogen.

Dvs det bedste trådstarter kunne gøre, var at nægte at betale momsen, da en evt tvist herom, vil skulle foregå ved en dansk domstol, da trådstarters firma er dansk, og dermed har værneting i Danmark.

Og så vil Retten evt skulle tage stilling til, hvem der er ansvarlig for dette *** up, hvilket må siges at være relativt åbenlyst.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:20

Fashion-Seller:

RAKET:

Jeg har lige slået min tyske leverandør op i det tyske cvr register. Firmaet jeg har handlet med er ejet af det italienske firma. (Producenten.

Hvis de har solgt produktet ex moms, som en EU handel B2B, hvorefter de ikke har styr på papirgangene og transporten, skal dette ikke stille køber dårligere, end hvis alt var foregået efter bogen.

Dvs det bedste trådstarter kunne gøre, var at nægte at betale momsen, da en evt tvist herom, vil skulle foregå ved en dansk domstol, da trådstarters firma er dansk, og dermed har værneting i Danmark.

Og så vil Retten evt skulle tage stilling til, hvem der er ansvarlig for dette *** up, hvilket må siges at være relativt åbenlyst.

den ville jeg så ikke satse på. Ikke med mindre der står trådstarter kan afhente selv uden moms. 
Alle salg foregår jo reversecharge uden moms, og forudsætter den leveres på en måde, hvor sælger kan dokumentere, varen forlader landet. De vil nok hævde de ikke har tlnkt tanken, at trådstarter selv ville hente

Man vil så argumentere, at Italien burde have reageret anderledes, da han faktisk blev selvhenter, og måske, men jeg ville frygte ekstra omk ved dansk ret, hvis den bare simpelt giver Italieneren ret i, at uden dokumentation for varen forlod italien, må de ikke fakturere uden moms

Vi mangler at kende handlen helt, og beløbet - for en sag ved byretten tager tid og kræfter, og koster, selv for vinder penge normalt, og taber man, kan det være rigtigt mange penge.

Det skal trådstarter i alle fald vide, hvis han ikke betaler momsen - 

Du kan sagtens have ret, at han kan vinde (eller Tyskeren give op), for det er en lidt rodet konstellation med Tyskland der nu viser sig som samme firma og ikke selvstændig fuldt, og Tyskland der højer prisen med den italienske moms og jo fakturerer trådstarter, så "Fashion-Seller" - ville det ikke være en god ide trådstarter evt lige vender den med en jurist her, med sagen tilgængelig? Det andet KAN ende i nye grimne omk, og jeg har i alle fald ikke detaljer nok til at turde råde til den risiko

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 21:28

Cookie - John Hannover:

Fashion-Seller:

RAKET:

den ville jeg så ikke satse på. Ikke med mindre der står trådstarter kan afhente selv uden moms. 
Alle salg foregår jo reversecharge uden moms, og forudsætter den leveres på en måde, hvor sælger kan dokumentere, varen forlader landet. De vil nok hævde de ikke har tlnkt tanken, at trådstarter selv ville hente

Man vil så argumentere, at Italien burde have reageret anderledes, da han faktisk blev selvhenter, og måske, men jeg ville frygte ekstra omk ved dansk ret, hvis den bare simpelt giver Italieneren ret i, at uden dokumentation for varen forlod italien, må de ikke fakturere uden moms

Vi mangler at kende handlen helt, og beløbet - for en sag ved byretten tager tid og kræfter, og koster, selv for vinder penge normalt, og taber man, kan det være rigtigt mange penge.

Det skal trådstarter i alle fald vide, hvis han ikke betaler momsen - 

Du kan sagtens have ret, at han kan vinde (eller Tyskeren give op), for det er en lidt rodet konstellation med Tyskland der nu viser sig som samme firma og ikke selvstændig fuldt, og Tyskland der højer prisen med den italienske moms og jo fakturerer trådstarter, så "Fashion-Seller" - ville det ikke være en god ide trådstarter evt lige vender den med en jurist her, med sagen tilgængelig? Det andet KAN ende i nye grimne omk, og jeg har i alle fald ikke detaljer nok til at turde råde til den risiko

Jeg ville aldrig anbefale noget, uden at have set alle sagens agter. 

Men jeg kaster muligheden op i tråden, så må trådstarter selv søge rådgivning hos dem, som denne mener kan løfte opgaven.

Trådstarter vil aldrig kunne afhente varerne i Italien, uden at der er en aftale mellem det tyske selskab og det italienske selskab, herunder at trådstarter får udleveret info til at afhente varerne.

Det kunne tyde på, at der er lavet en fejl af det tyske selskab, som dermed må sluge momsen, såfremt det ikke kan kaldes en trekanthandel. 

Der er med andre ord flere ting i sagen her, som åbenlyst er problematiske, og hvor pilen må pege på mellemmanden, dvs det tyske selskab, da det er de eneste, som har kontakt til de to andre parter, herunder laver aftalerne, som binder handlen sammen.

At det tyske selskab så er ejet af det italienske selskab, det gør kun problemstillingen med de forkerte papirgange/transporter endnu mere problematisk for det tyske selskab og dettes ansvar i handlen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:56

Ja at der fejl er klart - men OM det er ansvarspådragende for sælger (tyskland) at trådstarter selv henter tror jeg vil skal vide mere om aftale - Formentlig (og vi kan jo kun antage her) har trådstarter haft en godkendelse til at hente varen, måske tilmed en betalt faktura til Tyskland som Italien udleverede på, men et eller andet i alle fald

Har det så stået klart at det var trådstarter selv eller en speditør
Hvor meget ansvar har trådstarter selv ved ikke at få dokumenteret varen forlod I til fordel for DK
og  - hvad er aftalt hele vejen

Helt enig i der kan være fejl der går at Tyskeren må æde den moms og retten så kommer til samme, men for lidt baggrundsviden hele vejen her, til at jeg tør sige andet end. Få en dansk jurist til at gennemlæse
Det koster, men trådstarter skal ikke være selvmøder ved sådan en retssag HVIS den kommer ved manglende betaling af beløbet, og så hellere juristen på inden afgørelse end når retten evt er sat

At Italieneren fakturerer med moms, er helt efter reglerne, så det handler om hvad aftaler har indebåret - og retten er ofte mere firkantet B2B end B2C  med C i klemme, ud fra at B også her må kende til hvis man henter en vare selv over grænsen uden moms.

Igen afhænger det også af beløb - taler vi 40.000 kr eller 3000 kr. Måske en god forhandling kunne splitte det   Er det ikke lidt længe siden trådstarter har bidraget med lidt opklaring og evt opfølgning?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12874
Skrevet kl. 09:05

Cookie - John Hannover:
Igen afhænger det også af beløb - taler vi 40.000 kr eller 3000 kr. Måske en god forhandling kunne splitte det   Er det ikke lidt længe siden trådstarter har bidraget med lidt opklaring og evt opfølgning?

John ville du vide hvis du havde læst hvad Raket skrev meget tidligt i debatten.  

"Beløb iht. ordrebekræftelse er ca. 7.700 €. Men så har de efterfølgende ved fakturering lagt italiensk moms på, så nye beløb er ca. 9.300 €. "

Frem for at I skriver og teoretisere en helt masse , ville det i første omgang være en god ide at få afklaret om der overhoved er tale om en trekanthandel.  Jeg vil af nysgerrighed forspørge hos SKAT så vi kan få afklaret om de vil anset et sådan forløb som en trekanthandel.

Hilsen

Ravn

Tilmeldt 9. Sep 24
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 09:26

Hej alle,

Tak for jeres tid.

Når jeg har nyt vender jeg tilbage.

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 09:39

RAKET:

Hej alle,

Tak for jeres tid.

Når jeg har nyt vender jeg tilbage.

Kan du ikke oplyse, hvem der har sagt, at I kunne afhente varen i Italien?

Tilmeldt 3. Jun 24
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 10:26

Ravn:
ville det i første omgang være en god ide at få afklaret om der overhoved er tale om en trekanthandel

Det er da meget simpelt  at svare på. Der er kun 1 som har indflydelse på det spørgsmål. Det er den tyske sælger og kun den tyske sælger, som beslutter  om reglerne om trekantshandel skal anvendes. Det har han så fravalgt ved at levere i Italien - og ved at tillægge den italienske  moms som en omkostning.

For mig at se er der ingen momsproblematik i dette. Den svarer til den måde som handlen er foregået på.

Det reelle problem er som Fashion-Seller og John er inde på det aftaleretlige omkring pris og levering.

Tilmeldt 9. Sep 24
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 10:30

Hej,

Tak for svar. 

Jeg meddeler min tyske leverandør, at vi selv afhenter maskinen på fabrikken i Italien. Den tyske leverandør sender mig derefter mål/vægt samt adresse.

I samme moment oplyser Tyskland at de ændrer leveringsformen fra DAP til FCA og at der tillægges 22 % italiensk moms. 

Som nævnt, sender Tyskland efterfølgende en faktura hvor de har forhøjet maskinens pris med de 22 %. Selvom momsfeltet på fakturaen udviser 0,0 %.

Så, Tyskland scorer enten 22% i ekstra fortjeneste, eller de viderebehandler beløbet som moms.

PS. jeg modtager også en mail fra Italien med mål/vægt og adressen. Så fabrikken ved godt at vi selv afhenter.

Tilmeldt 3. Jun 24
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 11:36

RAKET:
I samme moment oplyser Tyskland at de ændrer leveringsformen fra DAP til FCA og at der tillægges 22 % italiensk moms. 

Tyskland skal så betale moms til det italienske firma. Så det er ikke bare 22% mere til dem. Momsen er en udgift for dem.

Hvis du har accepteret  en ændring af leveringsformen fra DAP til FCA er der ikke noget at komme efter for dig. Du har bragt dig selv i en ugunstig situation momsmæssigt ved at du reelt har fået maskinen leveret i Italien. Det er dyre lærepenge.

Side 6 ud af 7 (65 indlæg)