Ikke kun et moralsk ansvar, jeg vil også mene, at de har et juridisk ansvar. Hvis de har solgt produktet ex moms, som en EU handel B2B, hvorefter de ikke har styr på papirgangene og transporten, skal dette ikke stille køber dårligere, end hvis alt var foregået efter bogen. Dvs det bedste trådstarter kunne gøre, var at nægte at betale momsen, da en evt tvist herom, vil skulle foregå ved en dansk domstol, da trådstarters firma er dansk, og dermed har værneting i Danmark. Og så vil Retten evt skulle tage stilling til, hvem der er ansvarlig for dette *** up, hvilket må siges at være relativt åbenlyst. |
den ville jeg så ikke satse på. Ikke med mindre der står trådstarter kan afhente selv uden moms.Fashion-Seller:RAKET:Jeg har lige slået min tyske leverandør op i det tyske cvr register. Firmaet jeg har handlet med er ejet af det italienske firma. (Producenten.
Ikke kun et moralsk ansvar, jeg vil også mene, at de har et juridisk ansvar.
Hvis de har solgt produktet ex moms, som en EU handel B2B, hvorefter de ikke har styr på papirgangene og transporten, skal dette ikke stille køber dårligere, end hvis alt var foregået efter bogen.
Dvs det bedste trådstarter kunne gøre, var at nægte at betale momsen, da en evt tvist herom, vil skulle foregå ved en dansk domstol, da trådstarters firma er dansk, og dermed har værneting i Danmark.
Og så vil Retten evt skulle tage stilling til, hvem der er ansvarlig for dette *** up, hvilket må siges at være relativt åbenlyst.
Alle salg foregår jo reversecharge uden moms, og forudsætter den leveres på en måde, hvor sælger kan dokumentere, varen forlader landet. De vil nok hævde de ikke har tlnkt tanken, at trådstarter selv ville hente
Man vil så argumentere, at Italien burde have reageret anderledes, da han faktisk blev selvhenter, og måske, men jeg ville frygte ekstra omk ved dansk ret, hvis den bare simpelt giver Italieneren ret i, at uden dokumentation for varen forlod italien, må de ikke fakturere uden moms
Vi mangler at kende handlen helt, og beløbet - for en sag ved byretten tager tid og kræfter, og koster, selv for vinder penge normalt, og taber man, kan det være rigtigt mange penge.
Det skal trådstarter i alle fald vide, hvis han ikke betaler momsen -
Du kan sagtens have ret, at han kan vinde (eller Tyskeren give op), for det er en lidt rodet konstellation med Tyskland der nu viser sig som samme firma og ikke selvstændig fuldt, og Tyskland der højer prisen med den italienske moms og jo fakturerer trådstarter, så "Fashion-Seller" - ville det ikke være en god ide trådstarter evt lige vender den med en jurist her, med sagen tilgængelig? Det andet KAN ende i nye grimne omk, og jeg har i alle fald ikke detaljer nok til at turde råde til den risiko
vh John Hannover