Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kunde tilbageholder værktøj

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 28. Oct 24
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 03:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg søger lige et godt råd omkring hvorledes jeg håndterer denne sag.

Jeg er pt på rejsearbejde i udlandet, og mine to Svende har været afsted og lavet et stykke arbejde.
Arbejdet er udført korrekt (både iflg. billeddokumentation og udtalelse fra Bygningskonstruktør), men kunden er blevet tvær, da hun har fået at vide af en anden tømrer, at det burde være lavet anderledes.

Hun har fået tilbud om at få en uvildig på, for at få afgjort sagen, men det tyder ikke rigtigt på der er nogle der vil røre sagen, da hun blot har ladet den anden tømrer udføre nogle ændringer uden at henvende sig til os først, som alle dem vi har kontaktet siger er fremgangsmåden - det vidste vi nu godt. (1. uvildig på sagen - 2. udarbejdelse af rapport og overslag + 3. henvende sig til os for udbedring eller aftale om andet )

Nu står jeg så i den situation, at kunden mener at hun blot skal have “carte blanche” til at få betalt de fakturaer den nye tømrer har i sinde at udstede, og samtidigt nægter mine svende at afhente værktøjet som stod på arbejdsstedet.
Det skal lige siges at det er ikke småting der står på pladsen… vi er nok oppe omkring de små 100.000 når alt tælles med.

Kunden bliver ved med at bede om “en løsning”, hvor jeg mener at nu skal vi først lige have fundet en “årsag” og om der er “et ansvar” først.

Kundens tone har fra starten været meget konfrontatorisk, hvor jeg har holdt mig på et meget sagligt og diplomatisk plan, hvilket kunden mener er “nedladende”… (personligt har jeg mest haft en følelse af, at vi kunne have sparet vore sammenlagte 12 år i lære + 29 års samlede erfaring, for denne kunde er blevet tømrer på under 3 uger…)

Nogle med lignende (tidligere?) erfaringer? og hvorledes blev det løst.

I og for sig er det ikke så meget “økonomien” i det, men mere kundens holdning til at kræve en “løsning” før der overhovedet er placeret et ansvar af en uvildig rådgiver + det faktum, at den anden tømrer blot er gået i gang med at ændre på ting uden at oplyse kunden om, hvorledes man forholder sig i en sådan sag.
Værktøjet er næsten det værste af det hele, for nu står der (rent faktisk) en svend uden nærmest ALT sit værktøj.

Any thoughts?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46894
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:53

Uf - det lyder som noget der kun kan løses, enten ved at sætte sig sammen overfor hinanden i første omgang, eller ved en civil langtrukket retssag i udlandet

Kunden må godt selv lade en anden se på arbejdet - det kan du ikke forhindre, men ikke bare lade en anden gøre ting om, uden du godkender, hvis kunden ikke vil betale dig

Kunden må ikke tilbageholde værktøj, det kan formentlig politianmeldes i landet, men det eskalerer jo situationen - omvendt kan det speede ting op

Jeg går ud fra du har alt på plads med nødvendig tilladelse til at udføre arbejdet i det pågældende land, her under momsregistreringer og evt tilmelding til div ordninger som i DK, til sikring af man følger landets byggeregler og sikkerhed

vh john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12774
Skrevet kl. 11:07

Hvad land er der tale om ?

Tilmeldt 28. Oct 24
Skrevet kl. 12:09
Det er hjemme i DK mens jeg har været afsted.
Tilmeldt 28. Oct 24
Skrevet kl. 12:10
Danmark
Tilmeldt 3. Feb 06
Skrevet kl. 12:33

Var jeg dig ville jeg nok anlægge en lidt håre tone overfor kunden. Oplys skriftligt at værktøjet skal udleveres øjeblikkeligt eller må hun forvente en politianmeldelse eller stævning fra din advokat.  

Nok tvivlsom om politiet overhoved vil kan/vil gøre noget i sådan en sag, men spørg dem. Alternativt så spørg en advokat til råds om hvordan du skal forholde dig. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Skrevet kl. 12:38
Gennemsnit 5.0 stjerner givet af 1 person

Var jeg dig ville jeg nok anlægge en lidt håre tone overfor kunden. Oplys skriftligt at værktøjet skal udleveres øjeblikkeligt eller må hun forvente en politianmeldelse eller stævning fra din advokat.  Jeg ville nok gøre gældende at hun vil blive holdt ansvarligt for tabt arbejdsfortjeneste for din svend i den periode hun tilbageholder værktøjet. 

Nok tvivlsom om politiet overhoved vil kan/vil gøre noget i sådan en sag, men spørg dem. Alternativt så spørg en advokat til råds om hvordan du skal forholde dig.

Hilsen

Ravn 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46894
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:05

Hjemme i DK, langt nemmere så, for det er dansk lov osv. Brev omg om at du holder kunden ansvarlig for alle tab du får ved det tilbageholdte værktøj, som kan forhindre dine svende i at tage opgaver, og krav om omg. betaling af din regning.

Ikke reaktion - gå til politiet som vil, eller ikke vil tage den, men det tror jeg de gør, hvis du forklarer det er 100.000 kr værdi hun har stjålet og det forhindrer dig i at holde dine svende normalt beskæfttiget

Der bliver nok ikke betalt i alle fald, men formentlig frigivet værktøj. Så må du være indstillet på en civil retssag, hvor kunden har skudt sig selv i foden, ved uden dit medvirken, at lade andre ændre på arbejdet - med mindre det var noget helt akut der kunne skabe yderligere dyr skade hos kunden, og du var umulig at få fat i 

Det kan trække ud med sådan en retssag, men kunden har bestemt ikke gjort det let for sig selv, hverken ved at tilbageholde dit værktør eller selvtægt med udbedring via andre

god vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Oct 24
Skrevet kl. 20:38
Mht at få andre til at kigge på det: Helt fair, no problem… men kunden har så taget hans (helt hovedløse) løsninger for gode varer, og sat ham i gang, og forventer nu jeg blot betaler for hans arbejde.

Som jeg ser det, skulle der en uvildig rådgiver på. Han kunne så sige hvis noget var forkert fra min konstruktør, og så skal han jo lave et overslag, hvor jeg så kan sende de to ud for at lave om, eller sige der kommer en anden tømrer (eller hendes), som jeg så betaler for.

De 2 svende har været til møde med kunden, og hendes nye tømrer, og begge har svaret i øst, når der er spurgt i vest, og det var - efter sigende - helt formålsløst, da hverken kunden eller tømreren havde styr på deres byggetekniske ting.

De skal jo så have værktøjet med derfra, men nej nej… det vil hun beholde til der er en “løsning”.
I min bog skal der ligesom placeres et ansvar først, før man kommer videre, og i mellemtiden skal hendes “Bosch-tømrer” ikke både rundt og savle over min Svends spritnye Milwaukee…

Så jeg synes ligesom jeg har prøvet følge kotymen, mens kunden blot sviner mine svende (og mig 😂) til overalt, og kommer med beløb hun mener skal “kompenseres”…
Tilmeldt 28. Oct 24
Skrevet kl. 20:41
Politiet vil gerne tage sig af det. De oplyste dog at svendene skulle have ringet ØJEBLIKKELIGT da hun nægtede at udlevere det, men de tænkte de nok liiiige skulle tale med mig først, såååå… men advokaten prøves. Tak for svar.
Side 1 ud af 2 (20 indlæg)