Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er den fair (korrekte løsning)?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 9. Sep 24
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej med jer. Jeg står i den situation at jeg har solgt en varer på dba til 8000 kr. (privat salg) Denne varer er blevet beskadiget under transport og er derfor blevet meldt til fragt firmaet. Det er afsender(dvs mig) der skal lave anmeldelsen og det er også afsender der vil modtage erstatningsbeløbet. Køber skal selvfølgelig have hvad der er betalt for og kan af gode grunde ikke få dette længere, da det nu er gået i stykker. Jeg vil derfor sende erstatnings pengene til vedkommende. Men hvem beholder den ødelagte genstand? (som stadigvæk vil have en værdi på ca. 3000 kr.) Jeg har jo i princippet fået de penge jeg ønskede i mit salg, men på den anden side vil modtager så umiddelbart score en gratis gevinst på værdien af den ødelagte genstand + fuld tilbagebetaling. Jeg har virkelig svært ved at gennemskue hvad den korrekre løsning er her. Derfor hører jeg gerne jeres inputs. På forhånd tak!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46965
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:25
Gennemsnit 5.0 stjerner givet af 1 person

Lyder lidt underligt. Det vil normalt ALTID være afsender der, helt som du beskriver, anmelder, og så får AFSENDER og ikke køber erstattet produktet. Det erstattes til indkøbsprisen og ikke til hvad du tog for den normalt, men jeg ved ikke hvordan fragtfirmaer gør med privat indbo, det ville jeg bestemt tro, skulle være forsikret for beløbet, for overhovedet at være dækket til den fulde værdi

jeg har aldrig hørt, at KØBER får pengene, så normalt skal det ødelagte returneres til dig - Hvis du har tegnet forsikring for de 8000 værdi og den så, mod sædvane, betaler de 8000 til køber, så vil du have ret til genstanden retur. Siger forsikringen/fragtselskabet virkeligt, at de erstatter de 8000 kr til køber og ikke til dig der bestilte fragten, så må det jo være fordi, varen er 0 værd og derfor i princip tilhører forsikringen . hvis nogen vil have med den at gøre

Det er en meget usædvanlig ting at fragt via forsikring dækker et fuldt beløb uden det er det fragtfirma/forsikring, som så i princip ejer genstanden

Det kan du jo bare høre fragtselskabet om, for dækker de fuldt, er genstanden deres

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Oct 16
Indlæg ialt: 38
Fra  Rabatkongen.dk Skrevet kl. 17:28

Hej,

Jeg er så godt som sikker på at nedenstående er det som gælder.

Grundlæggende overgår ejendomsretten af den solgte genstand til køber når varen er fuldt betalt.

Derfor skal erstatning udbetales til køber (uagtet hvem som udfylder skadeanmeldelsen).

Fragtselskabet (eller fragtselskabets forsikring) kan kræve varen, som er beskadiget, udleveret. Gør de ikke dette tilfalder varen køber. Tænk her på, at du muligvis har ansvaret for at angive værdi efter skade og at du således bør oplyse værdien til 3000 kr. Hvis du oplyser værdien til 0 kr så handler du i ond tro.

Tilmeldt 9. Sep 24
Skrevet kl. 17:50
Hej og tak for indsparket. Måske jeg har formuleret mig selv dårligt. Det er mig som afsender der får udbetalt beløbet. Jeg har jo selvfølgelig tænkt mig at sende det udbetalte forsikringsbeløb til køber da køber jo allerede har betalt mig for produktet inden afsendelse. Når jeg gør dette, står køber dog nu med et beskadiget produkt til værdi (3000 kr.) samt de 8000 kr. jeg sender retur. Håber det giver mening. Hvem har retten til produktet når forsikringen ikke kræver det udleveret til dem?
Tilmeldt 9. Sep 24
Skrevet kl. 17:55
Rabatkongen:

Hej,

Grundlæggende overgår ejendomsretten af den solgte genstand til køber når varen er fuldt betalt.

Derfor skal erstatning udbetales til køber (uagtet hvem som udfylder skadeanmeldelsen).

Fragtselskabet (eller fragtselskabets forsikring) kan kræve varen, som er beskadiget, udleveret. Gør de ikke dette tilfalder varen køber. Tænk her på, at du muligvis har ansvaret for at angive værdi efter skade og at du således bør oplyse værdien til 3000 kr. Hvis du oplyser værdien til 0 kr så handler du i ond tro.

Fragtfirmaet har ikke krævet varen udleveret. De har kun ville kende til handelsværdi og ikke mere. De udbetaler pengene til mig som afsender.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:13

Mmm556:
Hej og tak for indsparket. Måske jeg har formuleret mig selv dårligt. Det er mig som afsender der får udbetalt beløbet. Jeg har jo selvfølgelig tænkt mig at sende det udbetalte forsikringsbeløb til køber da køber jo allerede har betalt mig for produktet inden afsendelse. Når jeg gør dette, står køber dog nu med et beskadiget produkt til værdi (3000 kr.) samt de 8000 kr. jeg sender retur. Håber det giver mening. Hvem har retten til produktet når forsikringen ikke kræver det udleveret til dem?

OK - ja når DU - helt som standard når det er fragtfirma der skal erstatte (og varen jo netop ikke overgået til køber ved en onlinehandel), så kan du kreditere hele varen til køber som får de 8000 retur 
SÅ HVEM ejer nu varen, det gør forsikringen der har betalt vare fuldt. Du får så ikke varen retur, hvis forsikring har dækket den fulde salgspris har de overtaget varen

Hvis varen er 3000 kr værd stadigt, så skulle du bestemt kun have angivet tab som 5000 kr og så kunne du få varen retur

Igen- din fragtleverandøre, (forsikringsselskabet - kan sige præcist hvad de gør med varen - og om de bare vil lade dig få den, må du tage den derfra hvis du ved den er 3000 kr værd for dig

vh John Hannover

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:13

Mmm556:

OK - ja når DU - helt som standard når det er fragtfirma der skal erstatte (og varen jo netop ikke overgået til køber ved en onlinehandel), så kan du kreditere hele varen til køber som får de 8000 retur 
SÅ HVEM ejer nu varen, det gør forsikringen der har betalt vare fuldt. Du får så ikke varen retur, hvis forsikring har dækket den fulde salgspris har de overtaget varen

Hvis varen er 3000 kr værd stadigt, så skulle du bestemt kun have angivet tab som 5000 kr og så kunne du få varen retur

Igen- din fragtleverandøre, (forsikringsselskabet - kan sige præcist hvad de gør med varen - og om de bare vil lade dig få den, må du tage den derfra hvis du ved den er 3000 kr værd for dig

vh John Hannover

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:16

Rabatkongen:

Hej,

Onlinehandel er varen først overgået til køber når køber modtager den (og betaling må først ske ved afsendelse). Jeg er ret sikker på det faktisk er forsikringsselsbet der betaler handelsprisen som har hvad der er tilbage af vare. det er så i princip lige meget om erstatning går til køber direkte eller til sælger der så krediterer - betaler forsikring fuld handelsværdi, ejer forsikringen det de erstatter.

Hvis den faktisk er 3000 kr værd stadigt, burde forsikring kun betale 5000 kr og ikke 8000 kr, det vil være svindel

vh John Hannover

Tilmeldt 9. Sep 24
Skrevet kl. 18:45
Fragtfirmaet ville kun have salgsprisen samt dokumentation på det overførte beløb. De 3000 kr. er hvad jeg vurdere varen stadigvæk vil have i værdi, da det vil kræve reservedele for ca. 5000 kr. at have den tilbage i samme stand som da den blev afsendt.
Tilmeldt 17. Oct 16
Indlæg ialt: 38
Fra  Rabatkongen.dk Skrevet kl. 19:26

John,

Du har ret, forudsat at det ikke er køber som har udpeget transportør eller at der eksisterer en aftale mellem sælger og køber som fraviger fra hovedreglen. Sådan her står der:

I Danmark reguleres ejendomsrettens overgang ved køb mellem privatpersoner som udgangspunkt af aftaleloven og købeloven. Ved distancesalg mellem privatpersoner er det generelt aftalen mellem parterne, der bestemmer, hvornår ejendomsretten overgår. Hvis der ikke er en specifik aftale om dette, gælder følgende hovedregel:

Ejendomsretten overgår normalt først til køberen, når varen er leveret til køberen. Dette indebærer, at risikoen for varen også først overgår til køberen ved levering. Hvis varen går tabt eller beskadiges under transporten, vil det derfor som udgangspunkt være sælgerens ansvar, indtil varen er leveret til køberen.

Der kan dog være undtagelser, hvis parterne har aftalt andet, eller hvis sælgeren har opfyldt sin leveringspligt ved at overgive varen til en transportør, som køberen har udpeget.

For at undgå tvister er det altid en god idé at få klare aftaler på skrift om, hvornår ejendomsretten og risikoen for varen overgår fra sælger til køber.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)