Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan jeg videre, når når igen vil lave en NDA

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Aug 24
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære brugere af Amino,

Jeg har brugt mere end et år på at konceptudvikle en ny online platform, som jeg selv betegner som en "multi-income platform." Grundkonceptet er designet til at muliggøre salg og indtjening inden for et enormt marked af serviceydelser og varegrupper.

Jeg har valgt at udvikle platformen omkring et populært tema, der samtidig er et vækstmarked. Dette marked er i dag vurderet til 5,4 milliarder USD og forventes at stige til 15,8 milliarder USD over de næste 10 år. Og dette tal dækker kun markedet for hovedtemaet, som skal tiltrække brugere til platformen—ikke hele konceptet.

Den største spiller på det europæiske marked hævder at have mere end 104 millioner brugere, herunder over 2 millioner danskere, mig selv inklusive. Derfor har jeg brugt dem som reference til at udvikle nye koncepter for hovedtemaet, så jeg kan adskille mig fra og konkurrere med så veletablerede virksomheder.

Det har overrasket mig at analysere de største spillere med fokus på innovation og optimering. Det er bemærkelsesværdigt, at ingen har opdaget det kæmpe hul, der findes i markedet i så stort et vækstmarked.

Mit første naturlige skridt var derfor at kontakte den platform, jeg selv er bruger af. Da den eneste kontaktmulighed er gennem support, var vejen lang, med mange teamledere, managere og mellemledere, der skulle vurdere, om jeg skulle sendes videre i systemet. Jeg endte dog med at kommunikere direkte med personen, der har det overordnede ansvar for partnerskaber i virksomheden—en virksomhed, der i 2021 blev solgt for 600 millioner USD.

Jeg synes det er en svær balancegang at dele nok information til at vække interesse uden at afsløre for meget. Jeg nævnte flere gange behovet for en NDA, så jeg kunne tale frit og detaljeret. Hver gang blev det dog ignoreret, og der blev ikke svaret i relation til min forespørgsel og virkede mest af alt som om han ikke var i stand til at opfange ordet NDA. Da vi skulle planlægge et fysisk møde, insisterede jeg på, at vi skulle have en NDA på plads, før jeg bestilte flybillet. Herefter stoppede al kommunikation som i fuldstændigt.

Virkelig en skam , men listen lang med store firmaer, der kan drage stor økonomisk fordel af at udvikle platformen, så videre til næste.

Dernæst henvendte jeg mig til et mindre dansk firma (med et overskud på 12 millioner i 2022), som virkelig kunne få gavn af konceptet. Jeg var endt med at skulle have et møde med chefen for den kapitalfond, der ejer firmaet jeg indledningsvis havde henvendt mig til. Igen krævede jeg en NDA inden mødet, og præcis som før stoppede al kommunikation.

Jeg gør tydeligvis noget forkert ved at kræve en NDA. Findes der andre måder at beskytte sin idé på, når man skal tale med potentielle investorer eller partnere?

Håber i har nogle forslag mvh. Thomas
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47140
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:14

Årsagen til at meget få vil gå ind i en NDA på løst grundlag er, at de jo kunne have tanken selv, og hvordan så bevise det og de skriver under på ikke at brugen en viden, om et område de ikke helt ved hvilken

Du er nok nødt til at nærme dig så meget du overhovedet kan, MEN hvis det er noget, som ALLE i verden i princip kan kopiere, så snart det launcher, så giver NDA heller ikke stor mening faktisk

Det er helt naturligt at det er så vanskeligt af få nogen med på NDA uden videre. - Kom De til DIG for at få lov til at være med i noget, så var det nok let, men den anden vej, i en verden som, ganske ærligt er propfyldt med gode men uopfyldte idéer, der ER det vanskeligt

http://johnhannover.blogspot.dk/2015/02/fortrolighedserklring-nda.html

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Aug 24
Skrevet kl. 20:33

John Hannover, Tak for at tage dig tiden og svare på min problemstilling.

Ideen eller ideerne i deres helhed kan ikke uden videre kopieres. Jeg har ikke meget erfaring med at søge patent, især ikke når det kommer til digitale løsninger, men da flere af funktionerne er helt unikke, kunne der måske være nogle muligheder ad den vej.

Her er nogle af dem der kunne være mulige intereanter at henvende sig til grundet:

For firmaer i markedet omkring hovedtemaet er de tre væsentligste ting:

1. Primær salgsvarer uden omkostninger: Det, som de etablerede aktører på markedet bruger store investeringer på at være førende i, kan mit koncept tilbyde til en langt bedre kvalitet til brugerne uden varen har kostet mig en eneste kr.  Ingen af de nuværende udbydere har fundet en måde at tjene penge på denne vare—deres indtægter kommer fra medlemskaber. Mit koncept vil, ved at koble varen sammen med en ny service/funktion, gøre dette til en af de store indtægtskilder på platformen.

2. Løsning på end-game problematikken: Platformens hovedtema har et såkaldt "end-game problem," hvor kunderne kun har brug for servicen i en begrænset periode (1-3 år). Jeg har ikke blot løst denne problematik, men konceptet bliver faktisk mere værdifuldt for kunden, når de har nået end-game på andre platforme. Dette giver konceptet et enormt potentiale som en opsamlingsplatform for brugere fra andre tjenester.

3. Strategisk kampagne: Der er en strategi for den første kampagne, der ikke blot vil fylde "hylderne med varer," men også meget sandsynligt dække hele udviklingsomkostningen for platformen.

For Google:

1. Forbedret MAP-funktion: Med data fra dette koncept kan Google gøre deres MAP-funktion intuitiv og til en aktiv hjælpefunktion, der kan forudse behov og komme med forslag. En ny "annonceform" via maps vil også være en stor indtægtskilde.

2. Ny form for target marketing: Konceptet kan give Google mulighed for en ny type målrettet markedsføring, som brugerne vil opfatte som en service snarere end reklame. Dette kan give Google indtægter pr. eksponering, og da salget sker direkte i forbindelse med eksponeringen, kan Google også tage en andel af selve salget.

3. Redefinering af interaktiv kalender: Konceptet giver mulighed for at udvikle en interaktiv kalender, der kan hjælpe brugerne på helt nye måder.

For Facebook og andre sociale platforme:

1. Øget salg: Sociale platforme, der viser reklamer, vil kunne øge det faktiske salg af de annoncerede varer, både for eksponenten og i andet led.

For Interflora og lignende virksomheder:

• Platformen vil kunne forudse de fleste tilfælde, hvor brugerne har brug for at købe blomster.
  • Den vil ofte kunne sælge en ekstra blomst til samme begivenhed, sammenlignet med andre platforme.
  • Selvom det allerede er nemt at bestille blomster i dag, vil denne platform gøre det endnu lettere for brugerne.
  • Der er unikke muligheder for at tage store markedsandele af det etablerede globale blomstermarked og også for at udvide det samlede marked.
  • Platformen kan også håndtere andre produkter som vin, spiritus, chokolade, lakrids, oplevelsesgaver, hotelophold osv., hvilket kan gavne en lang række andre virksomheder.

For ønskelistefirmaer:

Hvis denne platform bliver en realitet, vil det blive svært for de nuværende udbydere på markedet at konkurrere, da de ikke har brugerdataen til at levere de samme features og services som denne platform.

Uanset hvem der bygger platformen har den disse egenskaber, det er klart jeg ikke har nogen ambition om at sælge blomster selvom platform vil kunne blive dominant på det marked- disse ydelser vil skulle udliciteres hvis ikke et blomster firma altså ender med at være invistoren der for platformen til at blive en realitet.

Det falder mig naturligt at udvikle koncepter, optimere og finde nye forretningsmodeller, men jeg har ikke talentet til at omsætte disse koncepter til formelle forretningsplaner eller præsentationsmaterialer, så jeg er lidt nået til et presset sted.

Konceptet her har et stort økonomisk potentiale og mange mulige investorer, der kunne få gavn af det. Konceptet indeholder mange nye salgsmetoder og features, der hver især kunne have deres eget potentiale, så der er selvfølgelig mange at øve sig på. Men nu har jeg misset to forsøg, hvor det dog lykkedes mig at få opmærksomhed. Så hvis jeg nu skal have en partner med, der kan tage konceptet fra papir og mit hoved og omforme det til en forretningsplan og præsentationsmateriale til investorer—hvor finder jeg en sådan? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47140
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:04
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

aner det ikke - Du kan sikkert finde mange men 99% af dem kommer til at skændes med dig om det meste og I ender galt, 
Styr ting selv, lån penge af familie hvis du kan  - og styr selv og ej ideen, det er helt galt at tage partner ind på det tidlige stadie - Du skal komme ud med noget mere end tanke rog ideer, før du får investor

Held og lykke i alle fald

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Aug 24
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 22:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Jeg er enig med John.

Kæmpe virksomheder som de du taler om underskriver sjældent en NDA. Det giver meget god mening. De har måske hundredvis eller sågar tusindvis af ansatte. Virksomheder i den her størrelse brainstormer jo nærmest dagen lang om forskellige tiltag, features, koncepter og alt hvad der hører sig til.

Risikoen ved at underskrive en NDA og dermed kunne komme i karambolage med dig er stor. Chancen er jo netop som John siger, at de måske har haft netop din idé oppe og vende. Det kan være de allerede er i gang med en idé der ligner tilstrækkeligt meget eller er i gang med at udvikle noget som har nogle af de samme features som du snakker om.

Hvis de underskriver en NDA så kan de jo potentielt smadre deres nuværende eller kommende udvikling - da du jo blot kan komme og sige, at de har nappet idéen fra dig - selvom det måske ikke er tilfældet. Det kan de dog have meget svært ved, at bevise.

Jeg bliver dog nødt til, at komme med lidt "feedback" til dig. Du har så vidt jeg kan læse mig til haft kontakt til 2 virksomheder. Der er ikke umiddelbart tale om en lille portion penge og/eller krav fra din side af - her snakker jeg om NDA. Kontakt til 2 virksomheder er jo ingenting.

Du er jo blevet sælger i form af at du vil sælge dit produkt/din idé/dit koncept. De fleste sælgere - alt efter hvad de sælger - har jo ofte kontakt til alt mellem 1 og 500 virksomheder/mennesker før de får lukket et salg.

Dit produkt virker specielt svært at sælge idét der er nogle krav til køberne inden de overhovedet får lov til, at se hvad det er du sælger - og så selvfølgelig fordi der formentlig ikke er tale om et småbeløb for, at kunne indføre konceptet.

Jeg forstår sagtens dit behov for at ville have en NDA. Men som du selv oplever så vil du løbe hovedet mod en mur - meget ofte.

En NDA kan åbne op for en myretue af problemer, tvister, juridiske og økonomiske krav.

Læs evt. her: dkpto.dk/bliv-klogere-paa-rettigheder/styrk-din-ide/beskyt-din-ide
Tilmeldt 27. Aug 24
Skrevet kl. 22:51
Tak for feedback, Der er helt sikkert noget jeg kan tage med mig fra jeres svar.
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)