Jeg har brugt mere end et år på at konceptudvikle en ny online platform, som jeg selv betegner som en "multi-income platform." Grundkonceptet er designet til at muliggøre salg og indtjening inden for et enormt marked af serviceydelser og varegrupper. Jeg har valgt at udvikle platformen omkring et populært tema, der samtidig er et vækstmarked. Dette marked er i dag vurderet til 5,4 milliarder USD og forventes at stige til 15,8 milliarder USD over de næste 10 år. Og dette tal dækker kun markedet for hovedtemaet, som skal tiltrække brugere til platformen—ikke hele konceptet. Den største spiller på det europæiske marked hævder at have mere end 104 millioner brugere, herunder over 2 millioner danskere, mig selv inklusive. Derfor har jeg brugt dem som reference til at udvikle nye koncepter for hovedtemaet, så jeg kan adskille mig fra og konkurrere med så veletablerede virksomheder. Det har overrasket mig at analysere de største spillere med fokus på innovation og optimering. Det er bemærkelsesværdigt, at ingen har opdaget det kæmpe hul, der findes i markedet i så stort et vækstmarked. Mit første naturlige skridt var derfor at kontakte den platform, jeg selv er bruger af. Da den eneste kontaktmulighed er gennem support, var vejen lang, med mange teamledere, managere og mellemledere, der skulle vurdere, om jeg skulle sendes videre i systemet. Jeg endte dog med at kommunikere direkte med personen, der har det overordnede ansvar for partnerskaber i virksomheden—en virksomhed, der i 2021 blev solgt for 600 millioner USD. Jeg synes det er en svær balancegang at dele nok information til at vække interesse uden at afsløre for meget. Jeg nævnte flere gange behovet for en NDA, så jeg kunne tale frit og detaljeret. Hver gang blev det dog ignoreret, og der blev ikke svaret i relation til min forespørgsel og virkede mest af alt som om han ikke var i stand til at opfange ordet NDA. Da vi skulle planlægge et fysisk møde, insisterede jeg på, at vi skulle have en NDA på plads, før jeg bestilte flybillet. Herefter stoppede al kommunikation som i fuldstændigt. Virkelig en skam , men listen lang med store firmaer, der kan drage stor økonomisk fordel af at udvikle platformen, så videre til næste. Dernæst henvendte jeg mig til et mindre dansk firma (med et overskud på 12 millioner i 2022), som virkelig kunne få gavn af konceptet. Jeg var endt med at skulle have et møde med chefen for den kapitalfond, der ejer firmaet jeg indledningsvis havde henvendt mig til. Igen krævede jeg en NDA inden mødet, og præcis som før stoppede al kommunikation. Jeg gør tydeligvis noget forkert ved at kræve en NDA. Findes der andre måder at beskytte sin idé på, når man skal tale med potentielle investorer eller partnere? Håber i har nogle forslag mvh. Thomas |
Årsagen til at meget få vil gå ind i en NDA på løst grundlag er, at de jo kunne have tanken selv, og hvordan så bevise det og de skriver under på ikke at brugen en viden, om et område de ikke helt ved hvilken
Du er nok nødt til at nærme dig så meget du overhovedet kan, MEN hvis det er noget, som ALLE i verden i princip kan kopiere, så snart det launcher, så giver NDA heller ikke stor mening faktisk
Det er helt naturligt at det er så vanskeligt af få nogen med på NDA uden videre. - Kom De til DIG for at få lov til at være med i noget, så var det nok let, men den anden vej, i en verden som, ganske ærligt er propfyldt med gode men uopfyldte idéer, der ER det vanskeligt
http://johnhannover.blogspot.dk/2015/02/fortrolighedserklring-nda.html
vh John Hannover