Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pris på et billigt professionelt website?

Side 2 ud af 4 (34 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du skal udtale dig om "generiske" CMS'er kræver det vel at du har 100% styr på dem - Det vil jeg godt anfægte at du har.

Derudover så viser markedsanalyserne jo tydeligt at op imod 80% af de nuværende udbydere af eget udviklede CMS'er ikke findes om 5 år - De kan simpelthen ikke matche udviklingsindsatsten hvis du sammenligner med de store open source systemer.

Jeg har f.eks. 2500 udvidelsesmuligheder liggende som udgangspunkt + jeg koder custom komponenter, moduler og plugins - Det hele kan kombineres til utroligt mange forskellige løsningstyper og lad os slå fast at du slet ikke betaler for CMS softwaren - du betaler for opsætning, tilpasning og design i forhold til dit behov som kunde.

Så hvis du vil tjene penge på cms softwaren + tage betaling for tilpasning, opsætning og design (jeg antager ikke at du er så naiv så du tror du kan matche alle kunders behov i et system off the shelf) så kan du jo umuligt underbyde de priser der er nævnt herinde hvis du samtidig skal levere et kvalitetsprodukt.

I bedste fald kan du blive en standardløsnings udbyder der kan ramme en bestemt målgruppe med et produkt der matcher dem mest muligt - men der vil stadig være mange kunder du ikke kan ramme - præcis som alle andre har deres målgrupper også vil din løsning slet ikke kunne matche de strategiske muligheder for moduleret udbygning og tilpasning i takt med behovet forandre sig.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 13:10

Peder & Peter: Det største problem jeg ser med den slags "konkurrence" er at herinde kan du spørge efter et stort komplekst system som vitterligt koster xx tusind at lave _ordentligt_, og så kommer der en af billig-udbyderne og leverer et produkt der ikke står mål med kundens ønsker, og så får kunden en dårlig opfattelse Amino ... og det er jo ikke fedt :/

Men nej jeg ønsker skam heller ikke at tage 2000kr's kunder, men jeg ønsker heller ikke at sige nej til dem. Der er _mange_ der ringer til os fra lokal egnen og spørger om vi ikke lige kan klare en hjemmeside, og et eller andet sted er det da en træls omsætning at sige nej til hvis man kan få det til at løbe rundt.

Derudover ser jeg et markeds herinde for værktøjer til folk som vil lave billige hjemmeside ;)

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 13:14

Ronnik: Nu var det jo også et standardprodukt jeg spurgte til herinde ikke? :)

Desuden har du delvis ret, men jeg håber ikke du henviser til Jomlaa. For Jomlaa er godtnok det værste bras jeg længe har set, jeg kan snart ikke tælle hvor mange Jomlaa systemer vi har pillet ned og erstattet over de sidste par år ... men det er _mange_.

Men du har sikkert fundet steder det kan bruges og folk der er tilfredse med det .... jeg kender bare en række high-profile kunder der ikke er tilfredse med det :) 

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 13:29

Jeg kan sige præcis det modsatte - kunder der har smidt 80-100k i en custom løsning de så vokser ud af efter et år og nu sidder de så med et system der ikke er moduleret eller har taget højde for forandrede behov m.v. og skal mere eller mindre starte forfra for at matche deres behov. Selvom jeg starter forfra og integrere hele den gamle funktionalitet + de nye behov løber det alligevel måske kun op i 30-40k også har kunden hurtigt sparet 100-150.000 kr.

Derudover kan jeg slet ikke se hvorfor joomla skulle være bras - du er sikret total leverandør uafhængighed og selvom din leverandør går ned eller udvikleren falder om med et hjerteanfald er der massere af virksomheder der kan tage over uden at du skal bekoste halve og hele formuer i at de skal sætte sig ind i koden eller lave systemet om fra bunden.

Når det er sagt er joomla selvfølgelig heller ikke optimalt til alt - og det er immervæk ikke meget mere end 1½ år siden det brød ud fra mambo og siden da er der sket voldsomt meget - men med joomla 1.5 og det allerede planlagte 1.6 tager (og har taget) joomla endnu flere skridt fremad. Derudover kan man f.eks. se at de nye xml angrebs typer på cms'er (også et problem for ikke open system systemer - selvom det dog langt fra er lukket i alle sammen endnu) blev lukket i joomla som det første cms på markedet (11 dage efter første tilfælde - OsCommerce er f.eks. ikke engang opdateret endnu og er pivåben for den slags angreb og der er altså tale om 2 måneder angrebsmetoden har været kendt og rapporteret nu) og den seriøsitet der ligges for dagen i projektet i dag tyder rigtig godt for fremtiden.

Men det er klart at virksomheder som din er voldsomt udfordret af open source systemer som joomla, typo3 og drupal - I har immervæk ikke en kina mands chance for at matche udviklingen som der foregår i de systemer og på det markede og målgruppe som det dækker.

Som jeg ser det er jeres eksistensberettigelse på langt sigt nærmere store custom systemer til kunder med voldsomt stor volume i besøgstal hvor optimeringen af koden hele vejen igennem processen er en betydende faktor - eller hvor der skal være så mange niveauer af indholdsadgang i backend eller integration til eksisterende intranet, systemer m.v. at der hentes en reel fordel ud af et custom system der kan kodes fra bunden af til at matche opgaven 100% og hvor opgaven faktisk matcher fordelene ved et custom kodet system fra bunden.

Også kan jeg da godt afslører at jeg pt. arbejder på nogle rigtigt store høj profil kunder - netop i Joomla og et par af virksomhederne har faktisk selv stillet som krav til deres reklamebureauer at websiden af projektet skal være baseret på Joomla.

Når det er sagt kan jeg så også godt tilkendegive at jeg typisk heller ikke lever af 2000,- kr kunderne (ikke mindst fordi det slet ikke er min målgruppe) men får jeg henvendelse fra en kunder der beder om en simpel løsning - som den jeg fik i sidste uge beskrevet i mit første indlæg i tråden - så er det selvfølgelig ikke umuligt.

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 13:36

mcsolutions:

Peder & Peter: Det største problem jeg ser med den slags "konkurrence" er at herinde kan du spørge efter et stort komplekst system som vitterligt koster xx tusind at lave _ordentligt_, og så kommer der en af billig-udbyderne og leverer et produkt der ikke står mål med kundens ønsker, og så får kunden en dårlig opfattelse Amino ... og det er jo ikke fedt :/

Du har selvfølgeligt ret i at det er problematisk at folk får en dårlig oplevelse af amino. Men omvendt; folk som får lavet et større system og som har hovedvægten på at holde prisen nede er nok alligevel ikke kunder som vi har en interesse i. De kan kun give problemer i længden.

Så folk som vælger at købe en x00.000 løsning til 25.000 kr må altså, efter min bedste overbevisning, selv ligge og rode med de problemer de løber i. Der er trods alt tale om professionelle erhversdrivende (for største dels vedkommende) og de bør altså vide at kvalitet koster, det kan umuligt være andres opgave at holde hånden under dem.  

mcsolutions:

Men nej jeg ønsker skam heller ikke at tage 2000kr's kunder, men jeg ønsker heller ikke at sige nej til dem. Der er _mange_ der ringer til os fra lokal egnen og spørger om vi ikke lige kan klare en hjemmeside, og et eller andet sted er det da en træls omsætning at sige nej til hvis man kan få det til at løbe rundt.

Igen har du selvfølgeligt ret, det er jo altid træls at sige nej til kunder. Men jeg er temmeligt overbevist om at det er smartest at holde fokus på det man er god til, det at begynde at spænde over for mange markedssegmenter vil komme til at koste et eller andet sted. Ydermere kan det sende nogle sære signaler at have et hav af små kunder og samtidig tilbyde store kundespecifikke løsninger.

Forestil dig at scannet begynder at udbyde store kundespecifikke webshops...

mcsolutions:

Derudover ser jeg et markeds herinde for værktøjer til folk som vil lave billige hjemmeside ;)

Kan jeg forstå på dig at du har intentioner om at udvikle et værktøj som gør det muligt for andre at udbyde 2.000 Kr hjemmesider?

Det er i og for sig en ganske fornuftigt ide og jeg er temmeligt sikker på at der nok skal være et marked for det.

Men jeg kan ikke rigtig se hvordan du vil få det til at hænge sammen økonomisk. Altså; hvis i skal tjene noget pr. solgt licens så er der ikke meget tilbage ham/hende som sætter siden op at tjene. Med minde vi snakker en model som giver jer under (antaget) 500 kr pr. licens. Hvilket så vil resulterer i at i skal ramme et ekstremt markedsvolumen for at kunne tjene udviklingsomkostningerne hjem.

I har garanteret tænkt over en forretningsmodel som skulle gøre det rentabelt, jeg kan ikke lige se hvordan. Men jeg glæder mig til at få mere info (der er vel en lille forretningsnørd gemt i os alleStick out tongue). 

/Peder 

Fra Vilnius, Litauen
Tilmeldt 13. Nov 07
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 13:36

Hvis vi skal gå over og snakke CMS, så har jeg også ondt et sted over disse Typo3, Joomla etc. systemer.

Vi sælger helst Adobe Contribute, som jeg ser er det bedste og mest avanceret system, når det handler om direkte indholdsredigering. Det har naturligvis ikke moduler, som andre systemer har - men det er totalt uafhængigt af den klodsede måde CMS normalt tilgår til design.

Her kan jeg lynhurtig bygge siden op og senere ændre designet med et trylleslag i f.eks. Dreamweaver. Det koster godt nok 1.200 kr., men det fungerer 100% set fra et design-synspunkt.

Men det var måske ikke CMS vi skulle diskutere på denne tråd? 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 13:44

Ronnikc:

Jeg kan sige præcis det modsatte - kunder der har smidt 80-100k i en custom løsning de så vokser ud af efter et år og nu sidder de så med et system der ikke er moduleret eller har taget højde for forandrede behov m.v.

Det er jo så fordi de har valgt en forkert udbyder ... essensen i en god custom løsning er at det er lavet med pæn modulært og portabel kode, så selvom man måske ikke er dygtig nok til selv at lave det scalerbart så laver man det sådan andre kan overtage og lave det scalerbart for kunden.

Ronnikc:

Derudover kan jeg slet ikke se hvorfor joomla skulle være bras - du er sikret total leverandør uafhængighed og selvom din leverandør går ned eller udvikleren falder om med et hjerteanfald er der massere af virksomheder der kan tage over uden at du skal bekoste halve og hele formuer i at de skal sætte sig ind i koden eller lave systemet om fra bunden.

Opensource systemer er også langt bedre i den henseende end, ja, alt andet. Det kræver en dygtig udvikler for at sætte sig ind i vores kode, men det er muligt. Vi leverer fuld dokumentation til vores kode hvis kunden beder om det, det være sig klassediagrammer, sql/er-diagrammer og hvad der ellers måtte være. 

Vi gør meget ud af at det skal være en investering og ikke en udgift at handle hos os, og det er indtil videre lykkedes meget godt. 

Ronnikc:

Men det er klart at virksomheder som din er voldsomt udfordret af open source systemer som joomla, typo3 og drupal

Egentlig ikke ... jeg har næsten en mand ansat kun til at ryde op efter Jomla :) 

Ronnikc:

Som jeg ser det er jeres eksistensberettigelse på langt sigt nærmere store custom systemer til kunder med voldsomt stor volume i besøgstal hvor optimeringen af koden hele vejen igennem processen er en betydende faktor - eller hvor der skal være så mange niveauer af indholdsadgang i backend eller integration til eksisterende intranet, systemer m.v. at der hentes en reel fordel ud af et custom system der kan kodes fra bunden af til at matche opgaven 100% og hvor opgaven faktisk matcher fordelene ved et custom kodet system fra bunden.

Det tror jeg du har ret i!

Men udover det har Opensource et andet og _meget_ stort problem. Vi benytter det selv i udstrakt grad i vores daglige drift af henved 100 servere. Det problem er at hvis du står og skal bruge en opensource application der kan løse et givent problem vil det ofte tage længere tid at finde, tilpasse og indkøre et opensource system end det vil tage og kode det selv fra bunden, og det bliver som du selv siger ikke bedre hvis det skal integrere med et par systemer eller to.

Peder:

Ja men nu er det vi er gode til netop også at "Løse forretningsmæssige udfordringer vha. udvikling af kundespecifik IT Software" ... så det ligger faktisk ligepræcis inden for vores kompetence område :)

Dernæst kan jeg afsløre at vi pt. er 3 Markedsførings Økonomer(hvordan går det forresten med din egen uddannelse? du skal vel snart til at skrive hovedopgave?) der arbejder på prisoptimering og salgskoncepter :) 

Peter: Nej det var ikke tanken vi skulle lege med CMS'er men du må da meget gerne introducerer mig til det en dag? Det er aldrig for sent at lære noget nyt at kende :) Kunne evt. være jeg skulle overveje at planlægge sommerferien i Østeuropa, så kunne jeg komme og se din bix :p 

Edit: Grunden til det kræver en dygtig udvikler at sætte sig ind i vores kode er selvfølgelig fordi vi  bruger nogle advancerede men dog anerkendte design mønstre i samme stil som dem der bruges ved ordinær software udvikling, derfor vil en klassisk webudvikler typisk være tabt i vores kode mens en "rigtig" udvikler vil føle sig bedre hjemme...og ja en "rigtig udvikler" (top 5 datamatiker eller datalog) er dyerer end en Webintegrator der har læst en Asp bog men sådan er der jo så meget :) 

Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 13:44

Ronnikc:

Derudover så viser markedsanalyserne jo tydeligt at op imod 80% af de nuværende udbydere af eget udviklede CMS'er ikke findes om 5 år - De kan simpelthen ikke matche udviklingsindsatsten hvis du sammenligner med de store open source systemer.

Kan du ikke lige smide en reference til en eller flere af de markedsundersøgelser?

Jeg vil ikke udelukke at du har ret, men det får mig da til at tænke; er det ikke problematisk hvis de kun er de største udbydere der har closed-source systemer, så der ikke er nogen af disse systemer som henvender sig til små og mellemstore virksomheder? Altså, det vil jo resulterer i at vi har en markedssituation (på løsninger op til måske 150.000 kr) hvor de som sidder og udvikler systemerne skal leve af senere at rette fejl og tilpasse selv samme systemer. Jeg syntes genenerelt godt om open-source tanken, men dog under forudsætning af at der er en konkurrence som gør at det der bliver udviklet er tvunget til at holde et bestemt niveau for at kunne blive en succes.

/Peder 

Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 13:57

mcsolutions:

Peder:

Ja men nu er det vi er gode til netop også at "Løse forretningsmæssige udfordringer vha. udvikling af kundespecifik IT Software" ... så det ligger faktisk ligepræcis inden for vores kompetence område :)

Dernæst kan jeg afsløre at vi pt. er 3 Markedsførings Økonomer(hvordan går det forresten med din egen uddannelse? du skal vel snart til at skrive hovedopgave?) der arbejder på prisoptimering og salgskoncepter :) 

Det bliver spændende at se om i kan få det til at fungere. Ser frem til at i løfter sløret for mere af konceptet.

Det går såmænd udemærket med studiet, efter planen er vi alle i TakeTwo færdig med uddannelse her til sommer så vi er snart på fuld tid.

Har du fået hevet et par markedsføringsøkonomipraktikanter ind til projektet eller har du været ude at hyrer?

/Peder 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 14:02

Peder TakeTwo.dk:

Det går såmænd udemærket med studiet, efter planen er vi alle i TakeTwo færdig med uddannelse her til sommer så vi er snart på fuld tid.

Har du fået hevet et par markedsføringsøkonomipraktikanter ind til projektet eller har du været ude at hyrer?

/Peder 

Jeg ville have haft et par praktikanter men havde lidt for travlt ... fik en kæmpe ordrer ind i December og den har vi sådan set knoklet med siden, vi sider som du ved nu 7 mand på kontoret i Skive og har alt andet at se til end at "passe på" praktikanter :)

Men jeg har taget et par gamle klassekammerater ind deltid som gerne ville have noget erfaring inden de læser videre. (og så er jeg selv den tredie :p) 

Side 2 ud af 4 (34 indlæg)