Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

er konto numre ens i alle bogføringsprogrammer + SKAT ?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 4. Nov 19
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften

Jeg er blevet nysgerrig om konto numre er ens i alle bogføringsprogrammer?

Og stemmer de ens med SKATs egne liste? Eksempler forneden:

Nettoomsætning

1000 Salg af varer / ydelser m. moms 1010 Salg af varer i EU
1015 Salg af varer til lande udenfor EU 1020 Salg af ydelser i EU

1025 Salg af ydelser til lande udenfor EU 1030 Ej momspligtigt salg
1040 Regulering igangværende arbejder 1050 Offentlige tilskud

Vareforbrug

1100 Varekøb med moms
1110 Køb af varer i EU
1115 Køb af varer uden for EU 1120 Køb af ydelser i EU
1125 Køb af ydelser uden for EU 1130 Varelagerregulering

1135 Told (varer til videresalg) 1140 Eget vareforbrug

Salgsomkostninger

1300 Repræsentation 1310 Annoncer/reklame 1320 Rejseudgifter 1330 Aviser og blade

osv osv osv

Mange tak og dbh,

Jacob

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46855
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:30

nej det er de ikke, men hoved grupper står i samme tekniske placeringer som SKAT og andre ad åre kan trække fra, i godkendte digitale regnskabsprogrammer. De enkelte konti kan godt have forskellige numre og være flere eller færre - ligesom man i alle programmer jo selv kan oprette specielle konti i alle de forskellige grupper

mig bekendt Stick out tongue  Vent på nogen af regnskabsprogram indehaverne som er med herinde

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Nov 19
Skrevet kl. 00:45

Ok, tak for input, John.

Jeg var dog sikker på at numrene var 100% harmoniserede så alle programmer, firmaer og SKAT kan 'snakke' sammen nemt, men jeg forstår at en vis fleksibilitet også er vigtig.

Dbh, Jacob

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:29

det skat (og vel erhvervsstyrelsen til årsrapport) skal bruge er hovedpunkter som Omsætning, bruttoavance, afskrivninger, netto osv, ikke alle mellem konti, så de er ret forskellige, ligesom nogen har splitmoms og to konti til mange ting, med og uden moms osv

Du kan stadigt skabe nye egne konti i alle programmerne

Hvad skal du bruge det til, om man må være nysgerrig?

vh John Hannover

Tilmeldt 4. Nov 19
Skrevet kl. 17:23

Hej John

Ok, tak for info.

(I parents bemærket synes jeg bare det ville være nemmere hvis der var ensartede konto numre hvis man skal skifte fra Excel til Billy og evt. senere til Dinero eller et fjerde bogføringsprogram, og samtidig være "i ovensstemmelse" med SKATs konto-numre som findes på deres hjemmeside)

Dbh, Jacob

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:38

jacobd:

Hej John

Ok, tak for info.

(I parents bemærket synes jeg bare det ville være nemmere hvis der var ensartede konto numre hvis man skal skifte fra Excel til Billy og evt. senere til Dinero eller et fjerde bogføringsprogram, og samtidig være "i ovensstemmelse" med SKATs konto-numre som findes på deres hjemmeside)

Dbh, Jacob

det ville kræve dobbelt så store kontoplaner for at alle kontobehov med og uden moms var dækket  og lønsum med i alle og og og. Det ville være langt besværligere at overskue. Nogen klarer sig med helt få konti, andre skal bruge laaaaangt flere - momspligt/ikke momspligt/lønsum, afdelinger og sager der special konteres i stort omfang, for at selskabet selv kan se detaljer, jo større selskab, jo større behov

Det ville være lettere for en ny i bogføring at flytte program måske men det er alt, og sådan er det i alle fald ikke, numre og rækkefølge varierer kun hoved punkter har mulighed for SKAT og styrelsen som heller ikke har interesse i andet

Man skal forhåbentlig ikke skifte fra excel som altid klart IKKE har opfyldt bogføringsloven og superlet forkastes af skat (eller jo det SKAL men men man skule ALDRIG have brugt excel til regnskab, det er selvmord overfor skat

vh John Hannover

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 573
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 20:11

I Danmark har vi aldrig haft en "bredt etableret" standardkontoplan. Erhvervsstyrelsen har over de seneste år lavet to kontoplaner, men det er jo lidt svært at gøre det interessant at skifte. At pålægge alle regnskabspligtige virksomheder/foreninger, etc. at skifte ville også være ekstremt dyrt/tidskrævende.

Sverige f.eks. har derimod længe haft en standardkontoplan, men det er bygget op med en hel organisation der vedligeholder standarden, beskriver brugen af de enkelte konti, udgiver bøger, etc.  Havde vi også det i Danmark blev det mere interessant at skifte, men det kræver altså en større indsats og hvem vil stå for det når kontoplanen nærmest ikke bliver brugt?

Den aktuelle "løsning" er blevet at man fra regnskabsprogrammer skal kunne "mappe" til den ene af Erhvervsstyrelsens standardkontoplaner.

vh Steffen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:10

Steffen Bering Jensen / www.multiregnskab.dk:
Den aktuelle "løsning" er blevet at man fra regnskabsprogrammer skal kunne "mappe" til den ene af Erhvervsstyrelsens standardkontoplaner.

Ah - er det alle konti der skal kunne det, og findes de overhovedet i styrelsens standard, når man kan lave egne konti i programmerne?  Eller er det hoved punkter som Omsætning, brutto res. løn, osv - og hvis sidst nævnte, er det så muligt at høre hvilke det er der skal kunne mappe over til styrelsens standard kontoplan?

Tak for din tid

vh John Hannover

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 573
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 22:49

Alle konti i den kontoplan man benytter (i et godkendt bogføringssystem) skal i princippet kunne mappes til Erhvervsstyrelsen kontoplan (der er offentliggjort i et excel ark). Der er dog masser af spørgsmål i den forbindelse. F.eks. har Erhvervsstyrelsens kontoplan kun én "Bankindestående" finanskonto, og der er ikke noget system i standardkontoplanen for at tilføje egne konti.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:51

Steffen Bering Jensen / www.multiregnskab.dk:

Alle konti i den kontoplan man benytter (i et godkendt bogføringssystem) skal i princippet kunne mappes til Erhvervsstyrelsen kontoplan (der er offentliggjort i et excel ark). Der er dog masser af spørgsmål i den forbindelse. F.eks. har Erhvervsstyrelsens kontoplan kun én "Bankindestående" finanskonto, og der er ikke noget system i standardkontoplanen for at tilføje egne konti.

hvad gør I så når folk laver egne konti - af den ene eller anden årsag, for at kunne bedre specificere div ting i større virksomheder, og, så du nævner, måske har flere bankkonti, MP osv - Lever det så ikke op til lovens krav om digital bogføring mere?

vh John Hannover

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)