Jeg kan sagtens forstå man tænker jeg har rodet mig ud i noget dumt. Alt det selskabstekniske, regnskab osv. er bestemt ikke min stærke side, endnu. Derfor jeg spørger dumt... men tak til John og Steffen for svar. Jeg laver en kapitalforhøjelse snarest, så der kommer styr på det hele.
Der synes at lave forskellige meninger hos revisorer og advokater omkring forståelsen af "armslængde" - har hørt om flere der låner til virksomheder baseret på EURIBOR +1 til 2% - men det er en anden sag, og ikke relevant her.
Ift. det skattetekniske, som ikke var en del af mit spørgsmål, så vil jeg gerne forklare:
Jeg har privat en større portefølje af børsnoterede aktier - de danske aktier er på aktiesparekontoen, og jeg rammer lige under de 61.000 kr i årlig avance, men nogle år rammer jeg over og andre år under.
Størstedelen af de investeringer jeg laver er lagerbeskattede, og en væsentlig del er endda kapitalindkomstbeskattede.
I den sammenhæng giver det mening for mig at beholde de børsnoterede aktier privat, og følgende i holdingselskabet:
- Unoterede aktier (porteføljeaktier med ejerskab under 10% i selskaber, startups osv.)
- Lagerbeskattede (og nogle gange kapitalindkomstbeskattede) ETFer, som ikke nødvendigvis er på SKATs positivliste
- Råvarer, obligationer, lån, renteprodukter osv.
- Aktier, som handles flere gange årligt - dette gør jeg i min swingtrading-portefølje samt nogle kvantitative modeller, jeg selv har udviklet
Det er ikke day-trading, men professionel investeringsforvaltning.
Det er muligt at der kobles ejet driftselskab på i fremtiden.
Det er rigtigt, at det ikke normalt kan anbefales at oprette holding til investering. Mine beregninger viser at det ikke kan betale sig lige nu, først om rigtig mange år, og det er en forholdsvis kompleks udregning, fordi man skal forudse skattetræk på hhv. 17, 22, 27, 37 og 42% i forskellige depoter og afhængig af investeringsinstrumenter osv.
Det kan dog betale sig efter ca. 10 år med min nuværende formue, fordi jeg dels kan udbetale løn til mig selv som direktør.
Jeg forventer også at min formue stiger i disse år, og hvis alternativet er, at jeg skal betale 37/42% skat på større gevinster ved exit af startups osv., så er det en fordel at kunne "udskyde" skatten med kun 22% selskabsskat, og så løbende udbetale udbytter (og løn) på en kontrolleret måde til hhv 27 og 37%.
Dertil er påregnet årlige udgifter til holding på 10.000 kr
Håber det giver mening
mvh Underscores