Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Differentieret udbytte

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Apr 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er to mand som har en lille konsulentvirksomhed (ApS, moms-registreret) og ejer hver 50% af virksomheden via vores respektive holdingselskaber (også ApS, ikke moms-registreret, branchekode '642020 Ikke-finansielle holdingselskaber').

Virksomheden er efterhånden blevet et fritidsprojekt med begrænset indtjening, og den ene medarbejder lægger flere timer i det end den anden. Timetallet varierer fra år til år.

P.t. får vi 50% i udbytte hver, men leder efter en model, hvor vi kan differentiere det på en måde på årlig basis.

Da der som sagt er begrænset aktivitet og midler vil vi helst ikke til at skulle oprette lønsystemer, betale til ATP osv osv., men leder efter en anden fleksibel løsning, som ikke koster en formue i revisor/advokat hvert år.

Som vi har forstået det, vil udbyttestørrelsen altid følge ejerfordelingen, og kan ikke varieres efter aftale, er det korrekt forstået?

Kan det være en mulighed at de respektive holding-selskaber fakturerer driftsselskabet for de timer der er lagt hver især, eller er det ikke lovligt for et holdingselskab at "udføre arbejde" på denne måde? Det vil vel nok i hvert fald kræve at de blev moms-registreret også?

Hvad gør andre i lignende situationer?

På forhånd tak for forslagene

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:13
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er da let løst med løn med skattetræk. det er samme skat som udbytte ialt - da der jo så ikke er selskabsskat - arbejdsgiver reg og indberetning via lønprogram eller skats e-indkomst og naturligvis lovpligtig arbejdsskadeforsikring men det er pligt allerede for den der står som direktør i drift og for jeg begge som direktører i holding. Bod per mangel 5000 kr + 3 års gebyr

NEJ til at fakturere fra holding for ydelse - det vil generelt give maskeret udbytte og over 100% skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Apr 09
Skrevet kl. 09:52

Tak for dit forslag. Nu skrev jeg jo godt nok at vi helst ville undgå at skulle ud og betale for  og bøvle med lønsystemer, og tilhørende udgifter og administration til ATP/barselsfonde og alt det der nu måtte følge med.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:34

geemark:

Tak for dit forslag. Nu skrev jeg jo godt nok at vi helst ville undgå at skulle ud og betale for  og bøvle med lønsystemer, og tilhørende udgifter og administration til ATP/barselsfonde og alt det der nu måtte følge med.

o så kan I bare ikke løse det - simple as that. Og i øvrigt er der gratis lønsystemer hvis kun en lønning og det er hammer let, og herregud lidt ATP som er til lønmodtageren selv og også kommer automatisk - Men så lad være med at løse det. Der er ikke andre måder at differentiere udbetalinger fra et ApS lovligt-  og det skrev du vel var hovedformål, så undskyld mit forslag
Når I ikke gider bøvle med det, så tror jeg I skal overveje om I skal have ApS - hvor I SKAL have lovpligtigtig arbejdsskadeforsikring for den der er reg dir (eller hvis begge er - for begge - bod 5000 per mangel og gebyr 3 år - kan opdages ved mange ting, også nedlukning) - SKAL bruge digitalt bogføringsprogram med tilhørende digitale bilag i skyen,- SKAL lave skemaer for kontrollerede oplysninger og og

vh John Hannover

Tilmeldt 2. Apr 09
Skrevet kl. 11:38

Hej John

Jeg sætter som sagt pris på dit input. Hvis jeg på forhånd kendte svaret, om at lønudbetaling er eneste vej, så ville der ikke være nogen grund til at stille spørgsmålet til at starte med.

Jeg er på ingen måde revisor eller noget der ligner, så det var et oprigtigt spørgsmål om der var en anden måde vi ikke kender til, hvilket det så ikke tyder på.

Jeg takker for afklaringen, men ser dog ingen grund til den hånende tone.

Hav en god dag.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:52

geemark:

Hej John

Jeg sætter som sagt pris på dit input. Hvis jeg på forhånd kendte svaret, om at lønudbetaling er eneste vej, så ville der ikke være nogen grund til at stille spørgsmålet til at starte med.

Jeg er på ingen måde revisor eller noget der ligner, så det var et oprigtigt spørgsmål om der var en anden måde vi ikke kender til, hvilket det så ikke tyder på.

Jeg takker for afklaringen, men ser dog ingen grund til den hånende tone.

Hav en god dag.

var nu ikke ment hånende, men jeg svarede jo ud fra netop at der ikke er andre løsninger og beskrev det, og tænkte, at så var det jo den løsning i søgte

jeg tror du overvurderer lønprogram - salary har en gratis mener jeg, Dinero også EN gratis løn - og der kommer automatisk de småbeløb med ATP og ja - der kommer tilskud til barsel hvis løn har vis størrelse (timetal ATP) men det er ikke store beløb og slet ikke sikkert for jer - selvstændige er først ved over ca 230 t om året der tilkommer barsel, men husker ikke i hovedet tal for ansat i ApS - men der skal også en del til, og beløbet er småt i alle fald

Feriepenge kan I springe over for en ansat direktør - bare husk det i kontrakten - I forhold til alle andre pligter, er EN lønning noget af det simpleste - alle indberetninger kører via lønprogrammet. 

Ret sikker på det er løsningen HVIS I vil differentiere. Via udbytte er det umuligt og vedtagelse og indberetning af det med skat osv er langt mere kompliceret en måske EN gang om året løn

vh John Hannover

Tilmeldt 2. Apr 09
Skrevet kl. 13:23

Perfekt, mange tak.

Det vil vi se nærmere på så.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)