Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til svar på en opgave.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2090
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Har lige læst en masse opgaver igennem, som er indleveret fra en skole.

Der var frit valg og een elev har været ude i det virkelige liv. Skal så drage deres egne konklusioner.

Har fået kontakt til en person, der har fremlagt følgende udfordring.

Personen har været selvstændig og blev erklæret personlig konkurs.

Der er modtaget 6 kreditorinformationer med oversigt, som I alle ved.

Til boet blev der tilført varelager på xxx.xxx,xx. Dette blev solgt for xx.xxx,xx.

Dermed afsluttes boet efter §143.

Efter bo afslutning dukker der et ukendt krav op, fra en kreditor der ikke har gjort sit krav gældende overfor kurator.

Eleven anfører, at mulighed for at få kravet dækket er forpasset, da det ikke fremgår af nogle af de 6 kreditorinformationer.

Jeg er lidt i tvivl, hvad jeg skal notere i opgaven. Og alligevel, eleven har jo ret et eller andet sted.

Glæder mig til Jeres input.

Tilmeldt 7. Dec 18
Indlæg ialt: 86
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit svar vil være baseret på en antagelse, da der mangler en lille smule info vedr. hvem kravet er rettet i mod. Jeg antager derfor at vi har at gøre med et enkeltmandsfirma, da det ofte er i den forbindelse at en personlig konkurs medfølger. 

Hvis et krav ikke meldes til kurator, men boet giver en dividende, bortfalder krav der ikke er anmeldt. Såfremt der ingen dividende er, kan alle krav der ikke er forældet og ikke er anmeldt godt forfølges, da debitor hæfter ubegrænset.

Tilmeldt 28. May 24
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Det virker som om, at eleven har ret i sin observation. Hvis kreditor ikke har gjort sit krav gældende overfor kurator inden afslutningen af boet efter §143, og kravet ikke er nævnt i de seks kreditorinformationer, kan det være, at muligheden for at få kravet dækket er forpasset. Det kunne være en vigtig faktor at notere i opgaven, da det viser forståelse for reglerne omkring konkursbehandling og kreditorers rettigheder.
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2090
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar

Bernard III:
Mit svar vil være baseret på en antagelse, da der mangler en lille smule info vedr. hvem kravet er rettet i mod. Jeg antager derfor at vi har at gøre med et enkeltmandsfirma, da det ofte er i den forbindelse at en personlig konkurs medfølger. 

Det er et ApS. Den personlige konkurs kender jeg ikke forholdet til.

Bernard III:
Hvis et krav ikke meldes til kurator, men boet giver en dividende, bortfalder krav der ikke er anmeldt. Såfremt der ingen dividende er, kan alle krav der ikke er forældet og ikke er anmeldt godt forfølges, da debitor hæfter ubegrænset.

Det er sjovt nok for "lånet", der er optaget i ApS er overført til en, for tidligere, ukendt konto!.

Dette dukker ført op efter afslutning efter §143.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2090
Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

appaloosa:
Det virker som om, at eleven har ret i sin observation. Hvis kreditor ikke har gjort sit krav gældende overfor kurator inden afslutningen af boet efter §143, og kravet ikke er nævnt i de seks kreditorinformationer, kan det være, at muligheden for at få kravet dækket er forpasset.

Det er ikke nævnt med en stavelse og lånet er ukendt for tidligere ejer af ApS, da det er indgået på, en for ham, ukendt konto.

Og som først dukker op efter afslutning.

appaloosa:
Det kunne være en vigtig faktor at notere i opgaven, da det viser forståelse for reglerne omkring konkursbehandling og kreditorers rettigheder.

Vil jeg notere.

Tak.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)