Kære Amino'er I 2023 har jeg været heldig at ramme en omsætning på +50.000 takket være en ekstra god opgave. Derfor har jeg oprettet en momsregistreret enkeltmandsvirksomhed (Jeg er virkelig ikke klog på regnskab!). Jeg laver primært hjemmesider og tilbyder rådgivning og har udsigt til en omsætning på 60-70.000 i indeværende kalenderår. Næste år regner jeg med at komme under de 50.000 igen, medmindre jeg kan hæve indtægten væsentligt. Min udfordring er, at for at betale skat i virksomheden, trækkes det fra mit personfradrag i min fuldtidsbeskæftigelse. Indtægten i min lille virksomhed ligger spredt og kan altså ikke fordeles ligeligt ud på årets 12 måneder. Pt. betyder omsætningen at mit personfradrag er beregnet til 0 kr. Derfor er det som om, at det pludselig ikke kan betale sig at have virksomheden, som jeg ellers er glad for at drive. I mit fuldtidsjob tjener jeg pt. ca. 32.000 om måneden og i virksomheden vil nogle måneder have en indtægt på 0 kr og andre måneder ca. 2.500 kr. Er der nogle åbenlyse tips jeg er gået glip af regnskabsmæssigt? - Jeg har nærmest ingen udgifter ved at drive forretningen. I år har jeg trukket et par tusind fra i domæner og købte wordpress temaer, plugins osv. - Jeg kan ikke rigtig hævde, at jeg har et hjemmekontor - Skattefri telefon og internet har jeg skævet til, men syntes det ligner peanuts når jeg samtidig bruger det privat? - Har ingen bil eller væsentlig transport ifbm. virksomheden. Snyder jeg mig selv for nogle skattefordele eller har jeg overset noget? Håber i har et par gode råd :) |
Du skal først og fremmest forstå, at hvis du har overskud, så giver det skat og den er ca 40% indtil du rammer topskat.
Den opkræves via nedsat fradrag
Får du f-eks overskud på 30.000 kr så nedsættes dit fradrag med 30.000 kr men det betyder jo ikke, at du betaler 30.000 kr mere i skat. Du betaler så 40% af de 30.000 kr mere i skat, så du har 18.000 kr ned i lommen efter skat på 12.000 kr er betalt på de 30.000 kr jeg her "leger" du havde i overskud
Det betaler sig derfor absolut at tjene pengene - internet kan du trække fra uden skat af fri telefon hvis det er faktureret til dit CVR nr og det er nok alt jeg lige kan se mere, men igen - udgifter er jo udgifter så har du 5000 kr i udgift, så sparer du 40% skat af dem men betaler jo selv de 3.000 kr efter fradraget
vh John Hannover