Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af tilgodehavende når der ikke er en faktura

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 5. Nov 21
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg har et tilgodehavende ved årsafslutning 2021 fra et salg på handelsplatformen Etsy.

Dette er efter anvisning fra Billy bogført i kassekladen, som et salg, hvoraf noget er et tilgodehavende. Der er ikke oprettet en faktura, der knytter sig til tilgodehavendet, da Etsy fakturerer kunderne på mine vegne og derefter overfører fortjenesten via bank til mig.

Januar 2022 bogføres tilgodehavende som betalt i kassekladen, modkonto bank, igen efter Billy´s anvisninger.

Problemet er at banken for 2022 nu ikke stemmer, på præcis det beløb som tilgodehavendet er på.

Billy mener tilgodehavendet er korrekt bogført, og kan ikke sige, hvad der er gået galt.

Er der evt nogen herinde, der har en ide om, hvad det kan skyldes eller om det med held kan bogføres på en anden måde - så regnskabet afspejler at tilgodehavendet er betalt??

Dbh Rige

  

Tilmeldt 3. Dec 13
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rige
Blot for at opsummere og forstå så:

2021: Bogført omsætning som kredit omsætning og debet tilgodehavende?

2022: Bogført indbetaling som debet bank og kredit tilgodehavende?

Har du prøvet at lave en bankafstemning?

Tilmeldt 5. Nov 21
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er bogført som du skriver. Selvom jeg er betalende kunde hos Billy, har jeg ikke integreret min bank - da jeg bogfører i fht de kvartalsvise momsperioder og samlede ikke eu og eu (moms) salg i fht udbetalingerne fra Etsy. Jeg kan se i fht de anvisninger Billy har om bogføring af tilgodehavender at de forudsætter, der er en faktura, der skal nulstilles efterfølgende, når tilgodehavendet er betalt, og at der ikke kan bogføres alene i kassekladen. I hvert fald virker det dsv ikke selvom det er rigtigt sat op i kassekladen! Det skal siges at jeg selv har opsat en konto til det (5801) da deres konto 5810 for tilgodehavender forudsætter en faktura. Men det mener Billy ikke har en betydning?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

er det  ikke fordi der blev forskel i kr på det du bogførte som omsætning mod tilgodehavende . og så det der faktisk kom i bank (gebyr/kurs og og)?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Nov 21
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar:)  Men all bogføring i løbet af året stemmer på kroner og øre - det beløb, der mangler i bankafstemningen 2022 er eksakt tilgodehavende beløbet fra 2021 på kroner og øre = xxxx,76 kr. Kan det bogføres anderledes, så det bliver afstemt med banken? Jeg kan jo ikke afslutte mit årsregnskab med en sådan difference:( 

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis betalingen er bogført med modkonto bank, så burde banken stemme, fuldstændig uafhængigt af hvordan tilgodehavendet selv er bogført. De eneste posteringer, der kan gøre en forskel for banken er dem som bruger bank som konto eller modkonto. Du bør se på kontokortet for bankkontoen.

Du skriver, at du bogfører tilgodehavendet som betalt i kassekladen. Er du sikker på, at posteringen er bogført (godkendt) endeligt eller ligger den stadig i kladden?

Tilmeldt 5. Nov 21
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for forslaget, det er nu checket efter i håb om at fejlen lå der, men - tilgodehavendet og betalt tilgodehavende er begge bogført på samme kontokort (primær bank konto 5710), og der er kun én bankkonto tilknyttet. Posteringerne er godkendt og figurerer begge som gennemførte transaktioner (på den af mig oprettede konto 5801 til formålet):(

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

du bør helt klart kunne følge all e posteringer på bank og se præcis hvor fejlen opstår ved at holde den op mod bankens kontoudtog - hvis alt der går ind og ud der stemmer med bankudtog er alt godt, men det ved du det ike gør, og så er det med at se hvilken dag og transaktion der ikke var OK - og så ved jeg ikke hvorfor du lavede ny tilgode konto, for sådan en findes jo 
Ellers må du gå til en bogholder og få det gennemgået tror jeg

det skal nok blive fundet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tilgodehavendet skal IKKE bogføres på banken, så det er nok der den er gået galt. Det er kun betalingen der skal ind i banken. Tilgodehavendet skal ind på en konto for tilgodehavender og videre ind i banken ved betaling.

Tilmeldt 5. Nov 21
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak:) Jeg har bogført tilgodehavendet som del af et salg 2021 således: Konto 1120 salg øvrigt udland i kredit - og derefter i debet: konto 1271 gebyr, konto 5801 tilgodehavende og konto 5710 Bank 

Da jeg modtager tilgodehavendet i 2022 er det bogført således: konto 5810 tilgodehavende i kredit - konto 5710 bank i debet 

Er det du mener at det ved bogføringen i 2021 skal laves som en postering for sig selv. Atså opgive hele salget? Eller kun den del af salget, der er modtaget? Og så derefter en postering med tilgodehavendet, der endnu ikke er betalt, men med hvilken modkonto?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)