Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af tilgodehavende når der ikke er en faktura

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Rige:

Tak:) Jeg har bogført tilgodehavendet som del af et salg 2021 således: Konto 1120 salg øvrigt udland i kredit - og derefter i debet: konto 1271 gebyr, konto 5801 tilgodehavende og konto 5710 Bank 

Da jeg modtager tilgodehavendet i 2022 er det bogført således: konto 5810 tilgodehavende i kredit - konto 5710 bank i debet 

lyder galt  Kan slet ikke følge hvorfor du bogfører debet mod gebyr OG bank .- og så igen debet bank ved betaling. Hvorfor kom bank ind i første bogføring overhovedet? Der gik vel ikke nogle af pengene ind på tilgodehavende og nogle af dem i banken? - hvorfor var det ikke ALT mod tilgodehavende, som så ved betalingen blev udlignet mod bank?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Nov 21
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar:) Da Billy´s konto 5810 for tilgodehavender kræver at der er en faktura (hvilket der ikke er i dette tilfælde) foreslog Billy´s support at jeg opførte en konto 5801 til formålet. Der er ingen fejl på bankens kontoudtog alt stemmer, det er regnskabsprogrammet, der på trods af bogføringen (som Billy´s support siger er korrekt) ikke registrerer at tilgodehavendet er blevet betalt.

Tilmeldt 5. Nov 21
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har bogført det efter Billy´s supports anvisning, og de fastholder at det er korrekt bogført - Det er derfor jeg spørger herinde for at få hjælp. Tilgodehavendet er en del af et samlet salg, hvori der også skal fratrækkes nogle gebyrer. Så samlet salg i kredit, minus gebyrer og den del af beløbet, der ikke er betalt endnu (tilgodehavendet), hvorefter den del, der faktuelt er tilgået banken 2021 fremkommer og tilskrives banken. Så er det fordi det ska skilles ad i bogføringen? Reelt salg minus gebyrer i en postering,  og derefter tilgodehavendet med modkonto hvad? I en ny postering? 

Tilmeldt 5. Nov 21
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak AdamAftenbakke :) Jeg har bogført tilgodehavendet som del af et salg 2021 således: Konto 1120 salg øvrigt udland i kredit - og derefter i debet: konto 1271 gebyr, konto 5801 tilgodehavende og konto 5710 Bank 

Da jeg modtager tilgodehavendet i 2022 er det bogført således: konto 5810 tilgodehavende i kredit - konto 5710 bank i debet 

Er det du mener at det ved bogføringen i 2021 skal laves som en postering for sig selv. Atså opgive hele salget? Eller kun den del af salget, der er modtaget? Og så derefter en postering med tilgodehavendet, der endnu ikke er betalt, men med hvilken modkonto?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rige:
eg har bogført tilgodehavendet som del af et salg 2021 således: Konto 1120 salg øvrigt udland i kredit - og derefter i debet: konto 1271 gebyr, konto 5801 tilgodehavende og konto 5710 Bank


Lige umiddelbart lyder det som du har dobbelt bogført bank

Du skulle have bogført

A Hvis gebyret var fra dig til kunden

1 Salget øvrigt udland konto 1120   KREDIT  vi kalder det  1000 kr for alt der var på det afregningsbilag du skaber - med modkonto alle 1000 kr Tilgodehavender konto 5801  debet

2 Du skriver du har bogført et gebyr - Var det et DU opkrævede fra kunden, kunne det bare lettest være med konto 1120 SALG udland også - så det f.eks var 1050 kr

3 Når du blev betalt, skulle så alle de penge inkl, gebyret være bogført debet 5710 bank med tilgodehavender 5801som modkonto kredit

B Hvis gebyret var et din bank trak fra din konto inden du fik pengene ind:

1 Stadigt  Salget øvrigt udland konto 1120   KREDIT  vi kalder det  1000 kr for alt der var på det afregningsbilag du skaber - med modkonto alle 1000 kr tilgodehavender konto 5710 debet med de 1.000 kr

2 da du blev betalt trak banken 50 kr i gebyr og du fik kun 950 kr ind skulle du have bogført 1000 kr mod 5801 tilgodehavender (der så gik i nul) og modkonto ville så være 950 kr ind i bank og 50 kr som udgift på konto for gebyrer

Læs mest kontobetegnelser, da jeg som godt kan have kløjs lidt i dine kontonumre der jo ikke siger man spor

UD fra enden A eller B skal du nu kunne føre din tidl. bogføring tilbage og bogføre korrekt på ny (Håber jeg) og se om Thomas eller Adam A har andet  at tilføje


vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Nov 21
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for dit forslag, og tid du har brugt på at svare 😊

Jeg har nu skilt det lidt ad og bogført den del af salget, jeg modtog betaling for i december 2021 for sig, so far so good.

Derefter har jeg bogført den del af salget, der udgør mit tilgodehavendet pr. 31 december 2021, som jeg forstår metoden du skriver i eksempel B.

Altså

1120 salg øvrigt udland i kredit

5801 tilgodehavender i debet

Jeg modtager mit tilgodehavende i januar 2022 på banken og det er bogført således:

5801 tilgodehavender i kredit

5710 bank i debet

Meeeen det rykker ikke noget på banken - prøvede også at bytte rundt på kredit og debet kun med det resultat at et nyt tilgodehavende jeg har for 2022 til udligning 2023 faldt og steg, mens banken står helt stille 🤔

Jeg ved godt, jeg nok har brugt min spørgetid herinde, men måske er der et enkelt svar?

Pft tak 🙏🏻

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Rige:

Jeg ved godt, jeg nok har brugt min spørgetid herinde, men måske er der et enkelt svar?

Det enkelte svar er: bankafstemning.

Med følgende metode vil du med garanti finde fejlen.

---

Print en udskrift af alle bevægelser på din bankkonto og lav en tilsvarende udskrift af bankkontoen i dit regnskabssystem.

Start den 1/1 eller en anden dato hvor du er 100% sikker på at banken stemmer.

Kryds hvert beløb af på begge udskrifter.

Tilmeldt 5. Nov 21
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar - det er afprøvet. Det er eksakt tilgodehavende beløbet på kr. og ører, der ikke figurerer på banken i regnskabsprogrammet dsv 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ret sikker på du har fået forklaring og at du har bogført det ind i bank da du lavede fakturaen og ikke i tilgodehavende ud fra din tidl forklaring. Derfor kommer det dobbelt når du bogfører ind igen ved betalingen men du må til en bogholder hvis du ike kan udrede det

Som Karsten siger så læg print af alle bevægelser på konto bank og ved siden af kontoudtog fra banken på samme periode og så ser du hvor fejelen opstår

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Nov 21
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

John Hannover - Der er slet ikke oprettet en faktura på dette (som tidligere oplyst), da det er et tilgodehavende beløb fra en handelsplatform, der fakturerer mine kunder på mine vegne, og derefter overfører fortjenesten til mig. Så det er ikke, der fejlen ligger - men tak for svar - jeg må prøve Billy´s support igen, igen:) 

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)